”Hellre en fattig bilhandlare än en död F1-förare”

av Anna Andersson

1975 fick Torsten Palm den stora chansen att köra Formel 1 intill James Hunt.  Han är en av tio svenska F1-förare, men valde att hoppa av efter bara två Grand Prix.
– Jag var hellre en fattig bilhandlare än en död F1-förare, säger han.

Svenska F1-förare
Torsten Palm arkivbild från 1973 (TT)

Efter en internationell karriär i Formel 3 och i många olika rallyklasser fick Torsten Palm chansen att köra en Hesketh-Ford i Monaco Grand Prix 1975. Han hade hittat egna sponsorer och skulle bli teamkollega med James Hunt, britten som vann VM ett år senare.
– På den tiden kunde man hyra en bil och det hade gått bra i Formel 2, så jag hittade i alla fall några som kunde betala. Bland annat Polarvagnen som sponsrade loppet på Anderstorp och de ville ha en svensk förare, minns Torsten Palm.

– Då kostade det 80 000 kronor för en söndag och vi fick ihop pengar till två lopp.

Han såg fram emot att få chansen i det klassiska stadsloppet i Monaco, det gick dock inte som han hade hoppats. Där klarade han inte av att kvala in till söndagens tävling, men han fick ytterligare en chans. Den kom i Sveriges Grand Prix på Anderstorp samma år.
– Polarvagnen ville ha en vit bil med en isbjörn så jag ställde upp och det gick bra, berättar Palm som slutade på tionde plats.
– Därefter stod jag i ett vägskäl.

Svenska F1-förare: Torsten Palm lämnade Formel 1

Han blev erbjuden ett stabilt jobb av samma husbilstillverkare som hade sponsrat honom och vägde det mot en betydligt mer osäker och riskabel tillvaro i racingens kungaklass.
– Jag kände att det var lite farligare än vad jag hade tänkt mig. Det smällde ordentligt, det brann i bilarna och det gick åt ett par förare om året, minns Torsten Palm.
– Det var så många olyckor på den tiden, många som körde ihjäl sig och jag kände att det helt enkelt inte var värt det. Det var många kollegor som dog under den tiden och jag tycker att jag fick mitt val bekräftat.

Torsten Palm
Torsten Palm lever i dag i Värmland (privat)

Palm fortsatte sedan som manager åt racerföraren Eje Elgh, som också var väldigt nära Formel 1 och sedan var ett av de starka namnen bakom den satsning som gav Marcus Ericsson en körning hos Caterham år 2014.

Har du någonsin ångrat ditt val at lämna Formel 1?

– Nej, jag har haft jättekul. Jag har tävlat i Formel 1, F2 och F3, samt i rally i 55 länder. Under åren har  jag har tävlat mot Niki Lauda och James Hunt. Jag var god vän med Ronnie Peterson och är glad över det jag fick, säger Torsten Palm.
– Samtidigt är det en sorg att vi förlorade Ronnie. Jag tror inte att vi kommer att få fram en sådan talang igen. Han var världens bästa och värd den VM-titeln han aldrig fick.

En artikelserie om svenska förare i Formel 1

Under våren 2021 fick  jag möjlighet att prata med de  svenska  F1-förare som fortfarande är i livet.

Det  var många timmar av intressanta samtal och spännande ankdoter.  Stefan Johansson berättade oerhört gripande om hur han bearbetar sorgen efter de vänner han förlorat. Marcus Ericsson om hur det är att bli vuxen i rampljuset och om varför han aldrig stänger dörren till Formel 1.

Reine Wisell satt på terassen i Thailand och berättade om sin tid i Lotus och hur han analyserade olyckor för att förbättra sina chanser att överleva en svår kollision.

Ni  är många  som frågar varför jag inte skriver mer om annan typ av motorsport och mer om svensk bilsport. Svaret  är enkelt. Detta är en F1-blogg, den har funnits sedan 2009 och fokus ligger på  Formel 1. Dock försöker jag att hålla koll på IndyCar under säsong eftersom det finns två svenska förare där och när tillfälle ges, som nu när F1 har sommarstängt, uppdaterar jag också kring andra svenska talanger i mån av tid.

Men fokus är och förblir Formel 1.

Tack för att du läser och engagerar dig!

Morddrama skakar Formel 1

av Anna Andersson

Motorsportvärlden har sorg. Nathalie Maillet, VD för racerbanan Spa-Francorchamps, har hittats död.
Hennes make är misstänkt för att ha mördat henne innan han själv tog sitt eget liv.

Två veckor innan Formel 1 tävlar på den klassiska banan Spa-Francorchamps skakas motorsporten av en fruktansvärd historia.

Tidigt söndag morgon hittades Nathalie Maillets livlösa kropp i ett hus i belgiska Gouvy. Enligt uppgifter i olika medier hittades där ytterligare två döda kroppar, en man och en kvinna.
Polisen undersöker nu fallet.
– Runt klockan 02.30 informerade polisen mig att det hade begåtts ett dubbelmord, samt ett självmord i huset på Rue de Houffalize, säger borgmästaren Veronique Leonard till ’La Derniere Heure’.

Nathalie Maillet är död – mordet skakar Formel 1

Tidningen antyder att det handlar om ett triangeldrama, mellan Maillet, hennes make och ytterlighare en kvinna.
Enligt åklagaren fann polisen tre döda kroppar, två kvinnor och en man i huset i Gouvy strax efter midnatt. Alla tre hade skottskador.
– Enligt den information som vi har fått har mannen frivilligt använt sitt vapen för att döda de båda kvinnorna, vilket även inkluderar hans hustru. Därefter tog han sitt eget liv, säger åklagarmyndigheten i ett uttalande som publierats av motorsport.com.
Maillet blev 51 år gammal och tog över jobbet som VD på Spa-Francorchamps den 1 juli 2016. Hon har arbetat hårt för att modernisera banan och för att locka fler serier vid sidan av Formel 1 och WEC till Spa-Francorchamps. Under hennes tid som VD har även VM i rallycross tävlat på banan och hon mördades natten innan den avslutande etappen av Belgiens VM-rally avgjordes på Spa-Francorchamps.

Formel  1 återvänder till Spa-Francorchamps

Formel 1 har just nu sommaruppehåll, men mästerskapet startar om på Spa-Francorchamps i Belgien om ungefär två veckor. Formel 1 har tävlat på banan sedan 1950 då  Juan Manuel Fangio vann i en Alfa Romeo. Det ärplats för både glädje och sorg, där exempelvis Michael Schumacher debuterade år 1991 och där F2-föraren Anthoine Hubert kraschade så illa att han avled år 2019.

Schumacher på Spa-Francorchamps 1992 (TT)

I helgen har bloggen annars fokuserat på IndyCar. Här kan du läsa Felix Rosenqvists tankar efter sitt lopp i Indianapolis. Här berättar Marcus Ericsson om att det ändå känns okej när en niondeplats anses vara en dålig dag på jobbet. Oliver Solberg förklarar också varför han tvingades bryta WRC2 inför de avslutande etapperna på just Spa-Francorchamps.

En dålig dag på jobbet

av Anna Andersson

Marcus Ericsson fortsätter att visa fin form.

Han är femma i mästerskapet – med chans att nå totalsegern.

– Är en nionde plats en dålig dag på jobbet, är man i rätt bra form, säger han.

Svensken hörde av sig efter Indianapolis GP, en tävling som återigen gav honom en plats bland de tio bästa och han understryker att han är den förare som tagit flest poäng på street och roadcourses i år.

–  Indy GP nr 2 var väl en hyffsad dag, säger han till Sportbladet.

–  Warm up gjorde mig hoppfull inför racet där jag hade elfte startruta. Tyvärr hade jag  lite problem med de svarta  däcken under inlednigen av racet och tappade ett par placeringar.

Han fortsätter:

– När vi sedan fick på de  röda däcken  tyckte jag inte att bilen hade den  balans som jag  kände  jag var nöjd med på morgonen. Jag hade lite för mycket överstyrt och hade problem att hålla däcken  vid liv hela stintarna. Det var  inte helt optimalt. Det blev bättre under racets gång, men låg där i mitten på  fältet. När det  sedan blev två säkerhetsbilar på på slutet så fick jag en ny chans att ta mig upp  några platser. Jag är nöjd med att ta mig upp från 13:e plats till den nionde och ta en stabil topptio placering. Det var ett helt okej resulta, även om vi hade velat mer. Som tur var är det ett nytt race i helgen.

Ericsson är femma i mästerskapet, men bara 62 poäng från ledningen och det återstår fyra lopp. Mer om loppet och Felix Rosenqvists helg i Indianapolis läser du här. Nästa helg avgörs årets sista ovaltävling.

Oliver Solberg och bilen som dog

Oliver Solberg var  på väg mot sin första seger som rallyproffs. Men inte heller den här gången fick svensken fira. Bilen kom aldrig till startlinjen på grund av ett elfel.
19-åringen ledde WRC2-klassen i rallyt med mer än 3 och en halv minut, vilket är ren utklassning i rally-VM.  På väg från serviceparken i Ypres till formel 1-banan Spa-Francorchamps ”dog” bilen.
– Den bara stannade längs vägen. VI försökte allt vi kunde för att ta reda på vad som var fel och reparera bilen, men utan resultat. Naturligtvis är det en besvikelse att uppleva att en seger bara försvinner från våra händer på det sättet, säger Oliver Solberg.

Tom Kristensson tvingades bryta tävlingen på fredagens sista sträcka efter att han touchat ett träd och skadat hjulupphängningen.

Nästa VM-rally äger rum i Grekland. Classic Rally Acropolis körs helgen den 9 till 12 september.

 

Flera svenska framgångar

av Anna Andersson

En niondeplats i mål.

Men Marcus Ericsson behåller möjligheterna att slåss om årets titel i IndyCar.

IndyCar
Ericsson nia på IMS (IndyCar)

IndyCar var tillbaka i Indianapolis och Will Power tog årets första seger, den första sedan han vann på samma bana under hösten 2020.

– Det är sjätte gången som jag står i ”victory lane” här. Så detta är en väldigt speciell plats för mig, säger Will Power efter sin  40:e seger i IndyCar.

Bakom honom körde Romain Grosjean in som tvåa, hans andra pallplats för säsongen och hans andra på just Indianapolis Motor speedway.

– Min push to pass tog slut tidigt i dag, jag var  tvungen att använda den tidigt i dag för att ta mig förbi varvade bilar så jag fick bara köra allt jag kunde, sa en nöjd Grosjean efteråt.

Ericsson med  i kampen om totalsegern i IndyCar

Det mest intressanta i IndyCar just nu är kampen om segern i mästerskapet. I och med att Alex Palou fick motorproblem 17 varv från mål och ramlade ner till plats 26 i resultatlistan krymte också hans ledning i mästerskapet. Palou har nu 21 poäng på Pat O´Ward, som hade pole position men var fyra i  mål och 34 poäng på kollegan Scott Dixon som var 17:e man i mål och är trea i mästerskapet.

Hela resultatlistan för lördagens lopp har du här.

Marcus Ericsson tog sig i mål som första Ganassiförare på plats nio, vilket gör att han är 62 poäng efter Palou och har fortsatta möjligheter att nå titeln. Fyra lopp återstår och en maxad helg kan ge upp till 54 poäng. Eller som Marcus Ericsson själv sa tidigare i veckan:

– Jag tar hela tiden in på täten av mästerskapet, säger Ericsson.
– Vi har höga målsättningar och ska vara med och slåss om segrar.

Felix Rosenqvist fajtades

Felix Rosenqvist drabbades hårt av en bestraffning under kvalet, men kämpade sig upp till plats 13.

– Det var ett intressant race där jag startade på de röda däcken. Jag var lite tveksam, men den stinten var riktigt bra. Vi gick upp från plats 19 till plats 14 och hade bra fart, säger Rosenqvist.

– När vi tog ett nytt set däck för den andra stinten var det som att köra på is. Jag var betydligt långsammare och det var mycket märkligt. Kanske var det något fel med just de däcken, jag vet inte. Den stinten kostade oss hela racet och jag föll ner till plats 19 igen.

Redan nästa vecka tävlar IndyCar igen, då handlar det om årets sista ovalrace Gateway Motorsports Park i St. Louis. Då kommer Romain Grosjean att köra sitt första ovalrace i karriären.

Positiva svenska nyheter

Fredrik Lindgren tog en tredjeplats när VM i speedway avgjordes i Målilla, Bartosz Zmarzlik vann och tog sin fjärde GP-seger för säsongen.

Joel Granfors tog säsongens tredje pallplats genom att vara tvåa brittiska Formel 4 på Knockhill.

Joel Granfors
Svenskt på pallen (Motorsport publications)

Svensken kvalade bra, han var bara 13 tusendelar från pole position i det första loppet och följde alltså upp med en andraplats.

– Det är härligt att vara tillbaka på pallen, jag  kunde inte hålla samma fart som Matias Zagazeta, sa Joel Granfors efter ett händeslserikt race som avslutades med en rödflagg.

Oliver Solberg WRC2
Oliver Solberg leder i Belgien (Oliver Solberg media)

Även Oliver Solberg levererar positiva nyheter. Han och co-driver Aaron Johnston leder WRC2 i Belgiens VM-rally med mer än tre och en halv minut.

– Dagens stora mål var att behålla lendingen i WRC2 och det har vi gjort. Vi  har lärt oss massor i dag och kört många fina etapper i Belgien. Samtidigt har vi haft  vissa problem med servostyrningen. Nu känner jag verkligen att mina armar fungerar, säger han.

– Jag ser fram emot morgondagen och att få köra på de klassiska vägarna söder om  Spa-Francorchamps.

Ha en fortsatt trevlig lördag

Jean Todt med detaljer kring Michael Schumachers hälsa

av Anna Andersson

Snart kan du se Michael Schumacher i en ny dokumentär.
Den 15 september släpps den av streamingtjänsten Netflix.
Det är den enda dokumentär som familjen har stöttat.

Michael Schumacher i ny dokumentär
Michael Schumacher i ny dokumentär (TT)

Hustrun Corinna och barnen Gina och Mick, som numera själv kör Formel , ska enligt Netflix bidra med väldigt personliga intervjuer. Filmen är 112 minuter lång och ska ge en helt ny inblick i personen Michael Schumacher.
I filmen kommer också Jean Todt, tidigare teamchef för Schumacher hos Ferrari och nuvarande president i det internationella bilsportförbundet, brodern Ralf, som också tävlade i Formel 1, samt Mr F1 Bernie Ecclestone till tals. Även tidigare konkurrenter som Sebastian Vettel, Mika Häkkinen, David Coulthard och Damon Hill intervjuas. Andra F1-profiler som Flavio Briatore, Willi Weber, Luca di Montezemolo och Piero Ferrari ger även sin bild av Michael Schumacher.

Michael Schumacher i ny dokumentär

Michael Schumacher i ny dokumentär på Netflix
Michael och Corinna Schumacher (TT)

Tysken som kom från gruvområdet i Kerpen tog sig ut i världen via team som Jordan, Benetton, Ferrari och slutligen Mercedes, men samtidigt var han extremt privat när det gällde hans familjeliv.

Schumacher avslutade sin karriär för andra gången år 2012 då han ersattes av Lewis Hamilton och han har faktiskt haft en viktig roll i de framgångar som Mercedes har haft sedan 2014. Han var med och byggde upp teamet efter Mercas återkomst till F1 2010 och även om han inte var framångsrik på banan satte han ramarna inom teamet.

De senaste åren har det varit tyst kring Michael Schumacher. Han skadades svårt i en skidolycka i december 2013 och familjen har inte kommunicerat några närmare detaljer kring hans hälsotillstånd sedan dess. Han har hunnit fylla 52 år och vårdas numera i hemmet i Schweiz.
– Tack vare läkarnas arbete och hustrun Corinna, som ville att han skulle överleva, lever han fortfarande, säger Jean Todt enligt Sport Bild.

– Men det har fått följder och just nu kämpar man mot dessa följde . Vi hoppas att saker och ting långsamt blir allt bättre.

Todt har tidigare berättat att han har en fortsatt nära kontakt med familjen Schumacher, att han ser Mick nästan som sin egen son och att han besöker Schumachers hem två gånger i månaden. Ofta tittar han och Michael på Formel 1 tillsammans och han har också varit ett stöd för Corinna.
– Efter skidolyckan den 29 december 2013 har jag tillbringat mycket tid tillsammans med Corinna. Hon är en fantastisk kvinna och leder familjen. Det här hade hon inte räknat med. Det hände så plötsligt och hon hade inget annat val, säger Todt till tidningen.

Present från familjen

Snart visas alltså Michael Schumacher och hans liv upp i ny dokumentär. Tysken vann sju VM-titlar i Formel 1, fem av dem med Ferrari. Han vann 91 GP-lopp och är en av de största stjärnorna i sportens historia.
Samtidigt som han hade många riktiga rivaler och extremt hårda fajter på banan var han väldigt mjuk och omtyckt vid sidan av.
– Dokumentären är en present från familjen till en älskad make och pappa, förklarar Schumachers manager Sabine Kehm.

Formel 1 har fortfarande sommarbreak, allt arbete som har med bilarnas utveckling att göra är förbjudet och fabrikerna är stängda. I helgen lägger F1-bloggen därför fokus på IndyCar och deltävlingen i Indianapolis. Du  hittar en artikel med kommentarer från Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist här. 

Där finns också helgens tider och streamingmöjligheter.

Vill du läsa mer F1? Läs inlägget om Reine Wisell. Det är den första av ett flertal artiklar om tidigare svenska F1-förare som kommer att presenteras här på bloggen.

”I en position där jag kan utmana om mästerskapet”

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är i storform.
Efter klassikern Indy 500 är han den förare som tagit flest poäng av alla. Han har två segrar och en andraplats på fem lopp.
– Nu är det bara att fortsätta på den inslagna vägen och se om jag kan sätta mig i en position där jag utmana om mästerskapet, säger han.

Ericsson
Med häng på täten (INDYCAR)

Förra helgen vann svensken sitt andra lopp  i IndyCar för säsongen. Trots en miss i kvalet och en kollision redan under inledningen av loppet gav han inte upp. Istället gav han sig själv möjligheten att vinna loppet.
– Det var en grym dag och ett grymt race. Det är jag väldigt glad över, säger Ericsson som tidigare har sagt till F1-bloggen att det var karriärens bästa lopp.
Nu fortsätter IndyCar i Indianapolis och det är återigen dags för en traditionell racerbana och Ericsson är mycket väl medveten om vilka möjligheter han har.

Marcus Ericsson femma – med häng på  täten

Han är nu femma i mästerskapet – men bara fyra poäng från Josef Newgarden som är fyra.
– Jag har tagit in i mästerskapet och är inte heller speciellt långt efter Alex Palou som leder, säger Ericsson.
Det skiljer 49 poäng mellan Ericsson och teamkollegan Palou när fem lopp återstår av säsongen. Eftersom en seger ger 50 poäng och en maxad helg ytterligare ett par poäng är det fortfarande mycket som kan hända i mästerskapstabellen.

Ericsson
Ericsson med en seger i Nashville (TT)

– Jag är den förare som tagit flest poäng efter  Indy 500 och det med en stor marginal. Det känns som om formen är hur bra som helst och det är kul att det är race i helgen igen, säger Ericsson.
– IMS är en bana som vi känner väl, det känns som om vi har gjort framsteg med bilen och vi bör kunna hota om en seger den här helgen också. Det är målsättningen och jag är väldigt laddad.

Hur går dina tankar inför avslutningen av säsongen?

– Det är bara att fortsätta på den inslagna vägen, det är fem race och många poäng kvar att slåss om. Jag tar hela tiden in på täten av mästerskapet, säger Ericsson.
– Vi har höga målsättningar och ska vara med och slåss om segrar så det är bara kul att det är ett nytt race direkt.

Felix Rosenqvist tror på framsteg

Felix Rosenqvist ( Arrow McLaren SP)

Även Felix Rosenqvist har fina minnen från den senaste helgen då IndyCar tävlade i Nashville. Han gjorde ett bra kval och tog sig till Fast Six. I racet slutade han åtta, vilket är säsongens bästa resultat.

Nu väntar en traditionell racerbana som teamet har haft lite trassel med tidigare i år.

– Tillbaka på Indy GP-layouten igen, och jag tror att det här blir en helg där vi som team kommer få många svar, säger Felix Rosenqvist.

– Vi hade det tufft på den här banan förra gången, så det här är ett bra tillfälle att mäta de framsteg vi tror och känner att vi har gjort sedan dess. För oss på bil #7 var helgen i Nashville ett stort steg framåt, mwed vårt bästa race hittills. Det ger oss en bra grundkänsla in i den här helgen, och vi är definitivt sugna på betydligt mer!

Notera att Felix är klar för nästa år och att F1-teamet McLaren har köpt majoriteten av aktierna i teamet. Du läser mer här.

TIDSSCHEMA

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 12

Big Machine Spiked Coolers Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 13 augusti
Fri träning: 21.00-22.00
Kval: 01.00-01.50 (natten mot lördag)

Lördag 14 augusti
Warm-up: 14.45-15.15
Race: 18.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Timing i IndyCara App:

Banlayout:

••••

I gårdagens blogg tog jag er med till 1970-talet. Reine Wisell berättade ärligt och rakt om minnena från hans karriär. Du hittar texten här.

Det kommer ytterlugare delar framöver, så passa på att komma in hit till F1-bloggen regelbundet.

Här hittar du ytterligare två delar ur artikelserien om de svenska förarna i som tävlat i Formel 1. Där finns bland annat en lång intervju med Stefan Johansson och ett lika långt och givande samtal med Marcus Ericsson om åren i Formel 1.

 

”Förarna dog som flugor”

av Anna Andersson

Under våren 2021 tillbringade jag timmar med att prata  med samtliga levande svenska F1-förare. Det var oerhört intressant. Serien publicerades sedan i Sportbladets papperstidning. Jag har förstått att det var flera av er som missade den. Nu får du chansen att läsa .

svenska förare som tävlat i Formel 1
Reine Wisell på Anderstorp 1974 (TT)

En tragisk dödsolycka gav Reine Wisell möjligheten att köra Formel 1. Han tog den.
Medveten om att varje lopp kunde vara hans sista.
– Döden var en del av sporten, förarna dog som flugor runt omkring mig, berättar Reine Wisell.

1970 är ett år F1-sporten aldrig kommer att glömma, det året då VM-titeln för första – och hittills enda gången delat ut en VM-titel postumt. Lotus Jochen Rindt vann fem av de inledande sju loppen men när fyra lopp återstod kraschade han illa under ett träningspass på Monza i Italien.
Österrikaren var den tredje föraren, efter Bruce McLaren och Piers Courage, som omkom inom lite mindre än tre månader. Kollegan John Mills valde att tvärt avsluta sin karriär och teamet hade ingen förare Kanadas GP. Till USA:s GP var teamet tillbaka, med Emerson Fittipaldi och svensken Reine Wisell.
– Colin Chapman ringde och frågade om jag inte kunde komma till Watkins Glen, så jag gjorde som han sa och packade väskan, berättar Reine Wisell som då tävlade i Formel 2 och Formel 3.
– Det var inget märkvärdigt och även om bilen inte var inkörd gick det bra.

svenska förare som tävlat i Formel 1
Reinne Wisell som F1-förare (TT)

Svenska F1-förare om smärtan och oron

Han slutade på en tredjeplats i premiären, vilket var bäst av de tre svenska förare som deltog. Ronnie Peterson, March, slutade elva och Joakim Bonnier, McLaren, bröt. Wisells tredjeplats gav eko och även följande år fick han chansen att tävla för det klassiska Lotusteamet och deras välkände konstruktör Colin Chapman.
– Jag tog ett par bra placeringar, men Lotusen var väldigt ömtålig. Det var nästan så att den rasade ihop när man nådde målflagg. Det skulle inte vara något bränsle kvar, det var Colins filosofi. Det var väldigt mycket i den bilen som gick sönder, saker som aldrig visades.

Det var en tid när många F1-förare miste livet, hur hanterade du den verkligheten?

– Det gick inte att tänka så, jag tänkte det händer inte mig. Jag var medveten om det. En gång gick jag och en journalist igenom alla förare som dog under min karriär och vi fick ihop nästan 50 namn. Det var en naturlig del av sporten, det var osäkra banor och osäkra bilar. Hjulen kunde trilla av, fjädringen gå sönder och när jag körde hade jag hela tiden en tanke i bakhuvudet på hur jag skulle göra om jag kraschade. Jag visste att jag behövde ha hjulen i en viss vinkel för att ha bäst chans när jag kraschade, då skulle det inte smälla så hårt, säger Reine Wisell.

– Det var lag på säkerhetsbälte i bilen, den kom 1967, men det användes inte rätt. Jochen Rindt ville exempelvis inte ha midjebältet och när han kraschade gled han ur bältet och slog huvudet i rattstången. I efterhand har jag insett att det var en svår tid, men så tänkte jag inte då. Jag analyserade alla olyckor och studerade händelseförloppet noga för att veta vad jag skulle görs som jag hamnade i en liknande situation. Jag tänkte att då sitter det i ryggmärgen. Det var en annan värld än Formel 1 i dag.

Kan du berätta?

– 1971 stod jag på startlinjen och kände att bromsen var lite mjuk. Jag sa till, men fick besked att jag skulle åka ändå. Det var bara att pumpa upp den och det höll i ett varv, kanske ett och ett halvt sedan hamnade jag långt till vänster och fick köra in i staketet för att få stopp på bilen. Farten var hög och det gällde att få till rätt vinkel för att klara smällen.

svenska förare som tävlat i Formel 1
Reine Wisell bor i dag i Thailand och han följer F1. Han reser gärna till Singapores GP, men det blir inget lopp där i höst på grund av pandemin (privat)

Tajta vänskapsband gjorde för ont

Han avslutade sin karriär i Formel 1 1974 och för att fortsätta med det som han tyckte var riktigt kul, att utveckla bilar och tävla i sportvagn. I dag lever han som pensionär i Thailand, följer sporten så gott han kan, ser gärna F1 på plats i Singapore och har fortfarande kontakt med den legendariske föraren Jackie Stewart.
Det är en av få vänner från tiden i Formel 1 som överlevt sin egen karriär.

– Jag minns loppet på Brands Hatch 1971 när Jo Siffert omkom. Jag hade kolliderat med Henri Pescarloro, hans bil flög över huvudet på mig och tog med vindrutan och backspegeln. Det var ren tur att jag fastnade i en jordvall. På väg till depån såg jag hur Jo Siffert kraschade och brann upp där på banan, det var tungt, minns Reine Wisell.
– Det var tuffa ögonblick, det var därför man inte ville knyta för tajta vänskapsband. Det gjorde bara för ont. Samtidigt är jag glad för den tiden jag fick i Formel 1, racingen har varit mitt liv.

Reine Wisell avled i februari 2022, inte ens ett år efter det att vi pratades vid.

Svenska F1-förare – fler delar kommer

Här på bloggen kommer du att kunna läsa tre av fem delar om svenska F1-förare. De andra två, där Stefan Johansson berättar öppet och vackert om hur han bearbetar sorgen genom sin konst kan du läsa här.

Här kan du också läsa Marcus Ericssons ärliga ord om hur det är att bli vuxen i ramljuset och vad Formel 1 betyder för honom.

Här kan du läsa om Torsten Palms karriär, och här om hans sorg efter Ronnie Peterson samt Joakim Bonnier, den första svenska F1-föraren i historien.

Anledningen till att jobben är PLUS är helt enkelt att de är exklusiva och tidskrävande. Det är något extra, utöver den vanliga bevakningen.

Vi har också gjort ett hyllningsprogram om Ronnie Peterson i vår F1-podd, Plattan i Mattan där vi träffade Fredrik af Petersens, som jobbar på Sveriges Radio och var god vän med Ronnie och även refererade live från olyckan på Monza.

Marcus Ericsson: Min bästa prestation någonsin

av Anna Andersson

Kollisionen kunde ha varit slutet för Marcus Ericsson. Istället var det början på någonting fantastiskt.

– De 20 sista varven är det bästa jag någonsin har presterat på en racerbana, säger han.

Marcus Ericsson
Två segrar 2021 (TT)

 

Ett dygn efter segern i Nashville har Marcus Ericsson knappt landat. Dels från den flugtur som han var inblandad i under inledningen av loppet och dels efter den fantastiska seger som han avslutade tävlingshelgen med.

– Det var en grym helg över lag, säger han.

– Jag tycker att bilen fungerade bra redan från de första varven och den kändes som jag  ville ha den.

Marcus Ericsson besviken efter kvalet

Ändå gjorde han en felbedömning i kvalet, gick i muren med de röda däcken och missade avancemang.

– Det var väldigt tufft att ställa sig på 18:e ruta i racet, men samtidigt hade jag goda förhoppningar på att det skulle bli ett bra race eftersom jag visste att det skulle kunna bli ett händelserikt race. Banan är svårkörd och det var många incidenter under helgen. Jag gick in med en målsättning att ta en topp tio, kanske topp åtta.

Han plockade tre bilar i starten och när det blev guldflagg var han taggad på att göra en riktigt bra omstart, men han var lite väl taggad. Istället för att få en bra omstart kolliderade han med Sebastien Bourdais. Bilen lyfte och tappade all kontakt med banan innan han slog sönder framvingen.

– Det var något konstigt som hände där. Han drog i väg, men sedan stannade han upp. Jag var så nära att jag inte hann reagera och då small det. Jag trodde att racet var över, att bilen skulle gå sönder och att det var game over, berättrar Marcus Ericsson för Sportbladet.

– Men på något sätt lycklades bilen hålla i hop och teamet gjorde ett fantatsiskt  jobb med att reparera den. När jag väl hade gjort alla depåstopp, tagit mina bestraffingar och gjort reparationer som behövdes så var jag helt sist på 25:e plats och 20 sekunder efter alla andra. Det kändes rätt så hopplöst, men jag tänkte att det är bara att sikta på att ta så många platser som möjligt, kanske skulle jag kunna nå topp 15.

Marcus Ericsson med karriärens bästa race

Då började racet att gå hans väg. Han hade bra fart i bilen och strategin satt perfekt. Istället för att kämpa om en plats bland de femton främsta satte han sig i en position där han kunde slåss om segern.

– De 20 sista varven är de bästa jag gjort i min karriär. Jag är grymt stolt och glad över att jag kunde hålla Colton Herta bakom mig med tanke på den fart han hade haft under hela helgen. Han var klart snabbast av alla, hade bra däck och fullt med bränsle, medan jag hade slita däck och behövde spara väldigt mycket bränsle, berättar Marcus Ericsson.

– Jag är stolt över hur jag lyckades planera körningen och spara bränsle där jag visste att han inte kunde köra om och verkligen satsa på att sätta alla utgångarna så att han inte skulle kunna attackera på de långa rakorna. Det känns fantatsiskt.

Felix Rosenqvist med årsbästa

Även Felix Rosenqvist gjorde en bra helg i Nashville. Han noterades för säsongsbästa, med  fjärde startruta och till slut en åttondeplats.

– Det finns mycket att säga om det här racet, men det blev helt enkelt ett lotteri, säger Felix Rosenqvist.

– Det var otroligt mycket gulflagg. Ibland såg det bra ut, ibland inte. Allt vi kunde göra var att försöka hantera det så gott det gick. Det var tråkigt att vi inte fick med oss ettt bättre resultat, särskilt med tanke på farten vi faktiskt haft här i helgen. Ärligt talat känner jag inte att jag kunde ha gjort något annorlunda i dag.

Felix med årets bästa resultat (Arrow McLaren SP)

Han låg sexa inför en sen omstart med tre varv kvar, men tvingades till en försiktig avslutning där han behövde spara bränsle för att undvika ytterligare ett depåstopp. Han hade dessutom svarta (hårda) däck medan konkurrenterna attackerade med de mjukare, röda däcken.
– Det var egentligen rätt beslut när det togs, säger Rosenqvist.

– När den sista rödflaggen kom ut så sent i racet sjönk temperaturen i däcken för mycket och jag fick aldrig fart på dem igen. Det var inga lätta varv på slutet, men det här racet kunde ha gått hur precis hur som helst.

Redan till helgen tävlar IndyCar igen. Då handlar det om 85 varv på Indianapolis Motor Speedway. En guide inför det loppet kommer framåt torsdag/fredag.

Snabba nyheter:

F1-teamet Alpines reservförare Christian Lundgaard, debuterar i IndyCar den kommande helgen. Den 20-årige dansken tävlar i FIA Formel 2 och testade en Indycar för första gången i juli i år. Han ska köra för Rahal Letterman Lanigan Racing (RLL).

– Det känns väldigt spännande, säger dansken.

– Jag har sett alla lopp i IndyCar i år så det känns fantastiskt att få chansen att vara med i startuppställningen.

Här har du hela den återstående kalendern.

Nu till Formel 1. Aston Martin protesterade mot Sebastian Vettels diskning i Ungern och lade fram nya bevis, men efter ett par timmars överläggning kom domen.

Diskningen ligger fast. Aston Martin hävdar att det var en teknisk defekt som låg bakom att det var för lite bränsle i tanken efter loppet och funderar nu över på hur de ska kunna ta saken vidare.

Formel 1 har nu gått in i sitt sommarbreak och stänger fabrikerna i två veckor.

Marcus Ericsson flyger till toppen

av Anna Andersson

I Formel 1 slogs han mot övermäktiga makter.
I IndyCar har Marcus Ericsson inte bara hittat hem. Han har flugit in i historien.
Och han är där för att stanna.

Marcus Ericsson
Andra segern i IndyCar för Marcus Ericsson 2021 (TT)

Det är få racerförare som tvingats ta så mycket skit som Marcus Ericsson har gjort under så många år och frågan är om det är någon av dem som lyckats omvandla all den negativa energin till så mycket positivt? I fem år körde han i ett material som inte kunde vinna. Det var helt omöjligt att ens köra till sig en pallplats.
Året i Formel 1 var inget annat än en fem år lång prövning och det faktum att Ericsson inte dukade under mentalt är värld en enorm respekt. En idrottsman kämpar varje dag för att vinna, men Ericsson reste till 97 F1 lopp och visste hela tiden att han inte hade en enda liten chans i världshistorien att lyckas.
Hans material var inte bara för dåligt. Det gav honom inte en chans att ens försöka.
Men det var då.

Marcus Ericsson tog andra segern i IndyCar

Nu har han inte bara fått chansen. Han har också tagit den och alla de där tuffa åren i Formel 1 har gett honom en styrka få förunnat. Han är så mentalt stark och har vunnit över så många tvivlare att han numera lyckas med det som ska vara helt omöjligt. Nattens tävling i Nashville är inget undantag.
Premiären på de skumpiga gatorna i Tennessee såg redan på förhand ut att bli en mycket oviss och svårkörd historia. Ericsson såg fram emot att köra på en bana där hans konkurrenter inte tävlat så många gånger tidigare att de hade en stor fördel. Han såg också fram emot att ta med sig den positiva trend som han har haft under försommaren då han varit den näst starkaste föraren på stads- och traditionella racerbanor.

Vad han inte såg var att han skulle begå ett misstag redan på det femte varvet. I samband med omstarten var svensken för het, körde inte bara in i Sebastien Bourdais utan körde bokstavligen över honom. Inte ett enda av hans hjul hade kontakt med marken och framvingen hängde som en slips. Där kunde Marcus Ericssons race ha tagit slut.
Där borde Marcus Ericssons race ha tagit slut.
Det gjorde det inte. Han tog ett depåstopp, han tog sitt straff och han låg sist efter 17 varv. Istället för att bara ta bilen i mål gjorde han det som de tunga åren i Formel 1 lärt honom – att aldrig ge upp. Hur mycket motvind det än blåser.

Att aldrig ge upp

I Formel 1 hade en sådan comeback aldrig varit möjlig. Med det material han hade där hade han inte ens nått en poängplats. I IndyCar är däremot allting alltid möjligt och med hjälp av de tuffa åren i Formel 1 är Marcus Ericsson så enormt stark att ha klarar av att göra de omöjligt möjligt.
Tack vare smart körning och tack vare att konkurrenterna var inblandade i flera andra krascher satt Ericsson plötsligt i positionen att han kunde ta karriärens andra seger i IndyCar. Den chansen släppte han inte.
Han flög bokstavligen in fram till segern.
Han har tagit sig till toppen för att stanna.

Här är resultaten.

Framtiden för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Marcus Ericsson förhandlar med Chip Ganassi om ett fortsatt samarbete framöver. Den här typen av resultat är precis det som teamägaren vill se. Han vill ha vinnare i sitt team.
Han vill vinna mästerskap och fortsätter Marcus Ericsson så här har han alla förutsättningar att lyckas.

Marcus Ericsson
Chip Ganassi gratulerar Ericsson (TT)

Den andra svensken, Felix Rosenqvist, är klar för en fortsättning hos McLaren. Felix slutade åtta i Nashville och han har ett kontrakt med Arrow McLaren SP även nästa år. Ytterliagre glädjande nyhet är att F1-teamet McLaren utökar sin ägarandel i teamet och blir majoritetsägare (75 %) i teamet. Därmed fortsätter F1-teamet att satsa tydligt på IndyCar.

Här är mästerskapstabellen i IndyCar.

Här hittar du de kvarvarandra race 2021

Bra kval av Roseqvist – miss av Ericsson

av Anna Andersson

Felix Rosenqvist är redo för att satsa allt på gatorna i Nashville.

Och han gör det från ruta fyra.

Rosenqvist tävlar i IndyCar (Arrow McLaren SP)

 

Svensken, som hade en tung inledning på säsongen, var tidigare i veckan rätt säker på att stadsbanan i Nashville skulle passa honom riktigt bra.

Han tyckte att den påminde mycket om Formula E där han tävlade framgångsrikt under två säsonger.

– Banan är så mycket min stil som det går, det är mycket Formula E över den, den är snabb och teknisk. Det är min bästa bantyp och jag tror att jag har ett litet övertag eftersom jag har tävlat mycket i Formula E, sa Felix Rosenqvist i en intervju med Sportbladet.

Han hade rätt.

Felix Rosenqvist gjorde ett stabilt intryck i kvalet och tog sig till den sista kvalomgången där han slutade på plats fem.

Herta imponerade

Bäst av alla kvalade 21-årige Colton Herta. Amerikanen imponerade när han var snabbast på den första träningen, på den andra träningen och även i kvalet.

– Vi körde verkligen i en egen liga, sa Herta i en kommentar efter kvalet.

Scott Dixon var tvåa i  kvalet och Alex Palou trea, men han  har en bestraffning som gör att ha startar från ruta nio. Det flyttar fram Rosenqvist till ruta fyra.

Ericsson i muren i Nashville

För Marcus Ericsson blev det ett tyngre kval. Han  gjorde en liten miss, slutade nia i sin kvalgrupp och tog sig inte vidare till den andra omgången.

– Jag touchade muren och skadade höger hjulupphänging fram, berättar Marcus Ericsson.

– Därför kunde jag inte slutföra mitt varv på röda i Q1. Jag är väldigt besviken. Farten för Fast 6 fans där, utan tvekan. Nu är det bara att ta nya tag i morgon.

Jag hade ett längre samtal med Marcus tidigare i veckan. Du hittar det här.

Här finns helgens tider och här kommer du att hitta hela kvalresultatet. Där finns också tiderna från träningarna.

Sida 107 av 390