Max Verstappen kraschar våldsamt i Storbritannien GP

av Anna Andersson

Kampen om F1-titeln hårdnar.

I Storbritannien GP touchar Lewis Hamilton Max Verstappen  – och VM-ledaren kraschar i 300 km i timmen.

Verstappen har körts till sjukhus för ytterligare undersökningar.

– Hamilton bär ensam skuld för den här olyckan, anser Red Bulls teamchef Christian Horner.

Storbritannien GP
Verstappen kraschar våldsamt på Silverstone (VSport)
Storbritannien GP
Hamilton touchar Verstappen i ett omkörningsförsök (VSport)

Starten av Storbritannien GP blev legendarisk, Verstappen tog starten, men han fick inte en riktigt lika bra start som under The F1 Sprint i går. Lewis Hamilton svarade och hotade Verstappen i kampen om ledningen. De två VM-kombatanterna kämpade hjul mot hjul i nästan ett helt varv innan Hamilton touchade Verstappens bakhjul i kurva nio, en relativt skarp högerkurva.

Då höll Verstappen en hastighet av närmare 300 km i timmen. VM-ledaren tappade kontrollen över sin bil, snurrade in i däckbarriären och kraschade våldsamt innan han omskakad lämnade han bilen.

Häftig krasch i Storbritannien GP

Kampen om VM-titeln i Formel 1 är oerhört tajt under årets säsong, Red Bulls Max Verstappen har vunnit de tre senaste loppen och han vann även gårdagens F1 Sprint vilket gav honom pole position i Storbritannien GP. Lewis Hamilton, som jagar Verstappen i kampen om VM och sin åttonde VM-titel, är mycket väl medveten om hur viktigt varje poäng är.

– Jag var före, han körde in i mig, ropade en irriterad Lewis Hamilton över radion.

Red Bull  var däremot av en annan åsikt.

– Ingen förare sticker in ett hjul på insidan i den där kurvan. Alla vet det. Hamilton bär ensam skuld för den här olyckan, sa Red Bulls teamchef Christian Horner till tävlingsledare Michael Masi över radion.

Lite senare intervjuades han av VSport och förtydligade sin åsikt:

– Det var 51 G i den kraschen, tack gode gud för att Max gick i väg själv från den situationen. Lewis Hamilton har kört på den banan i många år och han är mycket väl medveten om att man inte gör så där.

Hamilton bestraffad

Domarna ansåg också att Hamilton bär ansvar för  kollissionen och han fick en bestraffning på tio sekunder, vilket gjorde att han fick stå stilla i depån i tio sekunder i samband med depåstoppet.

Max Verstappen åkte till tävlingens medicinska center för vidare kontroller och skjutsades sedan vidare till sjukhus för ytterligare kontroller. Enligt ORF kände han sig yr och Red Bull har bekräftade att deras förare fördes till sjukhuset.

– Max kände sig inte helt bra och gör en skallröntgen på sjukhuset, annars är han vid fullt medvetande. Han hade också lite ont i en axel och kroppen är rätt blåslagen, säger pappa Jos Verstappen till Ziggo Sport.

Charles Leclerc var i ledningen  av Storbritannien GP när tävlingen startades om efter en rödflagg, men Lewis Hamilton gav sig inte och attackerade för segern på det 50:e varvet av 52. Han la in attacken i samma kurva som han kolliderade med Max Verstappen.

Den här gången lyckades med omkörningen, britten tog  sin åttonde seger i Storbritannien GP och tog även in 25 poäng på Max Verstappen.

– Vi ger aldrig upp, ropade teamchef Toto Wolff över radion när Hamilton firade framför de 140 000 åskådarna.

– Helt rätt, svarade Hamilton som tog sin första seger sedan loppet i Spanien i maj.

Efter tio av 23 planerade lopp skiljer det bara sju poäng mellan de båda VM-konkurrenterna. Charles Leclerc, Ferrari, slutade tvåa i Storbritannien GP och Valtteri Bottas, Mercedes, trea.

– Jag gav allt jag hade, men det räckte inte i dag, säger Leclerc efteråt.

Här är hela resultatlistan.

Nästa deltävling avgörs i Ungern om två veckor.

 

 

 

 

 

 

Verstappen historisk inför Storbritannien GP i F1 2021

av Anna Andersson

Max Verstappen tog starten i The F1 Sprint sprintkvalet inför Storbritannien GP i F1 2021. Det var inget snack om att vara försiktig där inte, utan han satsade allt och höll undan för den jagande Lewis Hamilton.
– Jag är glad över tre poäng. Det känns lite lustigt att köra hem en pole position så här, men den tar jag med glädje, säger Verstappen.

Storbritannien GP i F1 2021
Verstappen vann The F1 Sprint (TT)

Se höjdpunker från The Sprint på  VSport.

Jämfört med deltävlingen i Österrike för två veckor sedan har Red Bull och Max Verstappen gått mot en set-up med högre nivå av downforce inför den här helgen.  Mercedes har däremot gått åt andra hållet mot en lägre downforcenivå. Det är väldigt jämnt mellan de två teamen och nu är bilarna färdiga för morgondagens race. Det sker inga ändringar i inställningarna.

– Nu får vi inte röra bilen innan racet. Vi vet att vi är snabba i kurvorna och jag tror att det kan bli ett bra race i morgon, även om de är snabba rakt fram, säger Verstappen.
Segern i The F1 Sprint gav honom tre extra poäng i kampen om VM-titeln och även pole position i Storbritannien GP. Ställingen i VM är nu 185:152 till Verstappens fördel.
– Jag gav allt jag hade, säger en besviken Hamilton när han pustar ut efteråt.
– Det är synd att jag inte lyckades ta segern, men vi tar fajten i morgon igen. Jag ska försöka att omvandla det negativa till något positivt i morgon. Varje poäng räknas i år.

Storbritannien GP i F1 2021 – två Mercedes mot en Red Bull

För Verstappens kollega, Sergio Perez, var det däremot ett dåligt race. Han gjorde ett förödande misstag i slutet av Beckets på det sjätte varvet. Han snurrade av och tappade många, många placeringar ner till plats 18 och därefter tvingades han också bryta eventet vilket gör att han startar sist i morgondagens lopp. Det misstaget han gjorde var förödande för den här helgen, både för honom själv och för hans kollega Verstappen. Nu står VM-ledaren ensam mot de två Mercedesen med Hamilton och Valtteri Bottas som slutade trea på sina tre varv gamla soft. Det var en fin insats av finländaren.

– Vi hade lite problem med däcken under dessa 17 varv och det sägs att det ska bli varmare i morgon. Då kommer många av oss definitivt ha vissa problem med det, förklarar Valtteri Bottas.
Fjärde plats tog Charles Leclerc, Ferrari och det var också en överraskning. De båda bilarna från McLaren, Lando Norris och Daniel Ricciardo, startar femma och sexa och Fernando Alonso sjua.

Alonso imponerar

Spanjoren imponerade riktigt mycket i The F1 Sprint. Han valde mjukare däck och tog två placeringar direkt, totalt sex placeringar på första varvet. Det kändes som magi, men om vi ska vara ärliga, är det någon som är förvånad?
Spanjoren är verkligen grym på den här typen av racing och även om han tappade två placeringar sedan har The F1 Sprint gett honom fina möjligheter inför Storbritannien GP i F1 2021. Här hittar du startuppställningen.

Storbritannien GP i F1 2021
Alonso imponerar (TT)

Min första känsla efter The F1 Sprint är positiv. Det var en härlig fajt i början, planade ut mot slutet, men 17 varv med lätta bilar ger ändå en skön känsla inför morgondagen. Nu lämnas dagens däck åt sidan, de kan välja startdäck fritt till Storbritannien GP och teamen har fått mycket bra och viktig information inför morgondagen. Bland annat vet vi nu att däcken tog stryk trots att förarna bara körde en tredjedel av den racedistans som ska köras i morgon. Dessutom kommer bilarna att vara fulltankade när de startar morgondagens GP. Jag räknar med ett spännande race, vad känner du?
Vill du ha mer statistik och en guide inför loppet så läser du det här.

Snacket inför Storbritannien GP i F1

Snacket kring vem som får den förarplats som Mercedes än så länge har över till 2022 fortsätter. Det står mellan Valtteri Bottas, som har positionen och George Russell, som är Mercedesförare, men kör för Williams.
Enligt David Coulthard, tidigare F1-förare, bör Mercedes och teamchef Toto Wolff välja Coulthards landsman Russell.
– Vi har sett den passion han visar bakom ratten, den behöver han för att kunna slå Lewis Hamilton, säger Couthard enligt The Mirror.
Han är övertygad om att Russell har den fart som krävs för att köra för Mercedes.
– Kommer han att slå Lewis? Ja, tack vare sin passion sin hunger och sin inställning som lyder ”du är kanske Lewis Hamilton men på banan bryr jag mig inte om vem du är”, citeras Coulthard i tidningen.

Även Alfa Romeo har förarplatser över till nästa säsong.
– Det kan vara så att vi behåller våra förare, eller förändrar den. Allt är möjligt, säger Frederic Vasseur när han möter media i Storbritannien.
Teamchefen fortsätter:
– Vi får se hur marknaden utvecklar sig.
När det gäller Haas och deras förare pratade teamchef Günter Steiner om Mick Schumacher när han mötte media:
– Det är ett par saker som måste lösas.
En av anledningarna är att Mick Schumacher har ett kontrakt med Ferrari.
– Det finns en överenskommelse, men det är alltid svårare den vägen, säger Steiner.
Däremot är han tydlig när det gäller Nikita Masepin.
– Allt är undertecknat.
Det betyder att vi får se föraren från Ryssland i en Haas även nästa år.

Ha en fortsatt fin lördag.

”Då blir det fantastiskt bra både för fansen och sporten”

av Anna Andersson

Gårdagen handlade om framtidens Formel 1.
Dagen handlar om kampen om Storbritannien Grand Prix 2021 och kampen om VM-titeln i F1.

I går visades en fullskalig modell av en Formel 1 bil, baserad på reglementet för 2022 upp på Silverstone. Bilderna ser ni här och F1 pratar om en helt ny era, att bilarna ska se mer spektakulära ut och att både bilar och däck ska locka fram bättre raceing, men ni var många som frågade vad skillnaden egentligen är.

Jo, det handlar framförallt om det tekniska reglementet. Formel 1 vill ha tajtare racing på banan, i dag tappar en bil som följer en annan runt 45 procent av sin downforce. Den bil som nu har tagits fram ska inte förlora mer än tio procent av sin downforce. Målsättningen är precis som Ross Brawn säger, att det ska bli intressantare för fansen.
De stora förändringarna på bilen handlar om golvet, det blir även en bredare och lägre framvinge och en annan typ av bakvinge. Dessutom ska däcken vara 18 tum, inte 13 som de är nu.

Storbritannien Grand Prix 2021
Sista året för den här bilen, men halon stannar (TT)

Anledningen är enkel. Racingen ska bli bättre.
– Det ser intressant ut, annorlunda jämfört med vad vi är vana vid. Det viktigaste är att racingen blir bättre och lyckas vi med det är jag för förändringen säger Max Verstappen och Lewis Hamilton håller med:
– Om det öppnar för möjligheten att följa en framförvarande bil under racen blir det fantastiskt bra, både för fansen och för sporten, säger britten.
En annan effekt av förändringarna är troligen att bilarna blir långsammare och varvtiden ökar.
En annan intressant siffra är att F1 gjort 7500 simuleringar innan man har samlat en petabyte data vilket motsvarar 1000 terabyte eller som motorsporttotal.com skriver, en tredjedel av alla foton på Facebook. Eller om du väljer pappersversionen så skulle det behövts 40 miljoner skrivbordslådor för att förvara all data..

Storbritannien Grand Prix 2021

Red Bull dominerade i Österrike sedan de kommit med ett nytt uppdateringspaket. Nu väntar Silverstone, en bana där Mercedes har haft en fördel och där Lewis Hamilton har dominerat under många år och då kommer Mercedes med nyheter till sin bil.
Troligen är det säsongens sista större uppdatering eftersom det teamet nu flyttat fokus mot 2022 och den nya bilen.
– Vi har gjort många förändringar på vår bil, men det är ingen enorm uppdatering, säger Lewis Hamilton när han möter media inför Storbritannien Grand prix 2021.
– Det kommer definitivt att hjälpa oss att stänga luckan till Red Bull.

Sju segrar på Silverstone (TT)

Han hoppas att förhållandet mellan teamen kommer att vara ungefär som det var under inledningen av säsongen på påpekar att det ligger ”mycket arbete” bakom de förändringar som gjorts på bilen.
– Den här banan passar oss också bättre och förhoppningsvis blir det en tuff kamp med Red Bull.
Även kollegan Valtteri Bottas är positiv.
– Vi kommer inte att ta pole position med en sekunds försprång, men vi kommer att vara med och slåss om pole, säger han.

Red Bulls Max Verstappen leder VM efter tre segrar på lika många veckor, en i Frankrike och två i Österrike. Han är dock medveten om att Mercedes kan slå tillbaka den här helgen.
– De har uppdateringar med sig och fungerar de kommer de naturligtvis att vara närmare, säger Verstappen.
– Jag räknar med att vi kan konkurrera med dem, men det är svårt att säga var vi hamnar någonstans.
Samtidigt har teamen betydligt kortare tid på sig att förbereda sig på banan. Det är bara 60 minuters träning innan kvalet i kväll och därefter är det Parc Ferme som gäller. Mer om helgens format, The F1 Sprint, läser du här.

Snabba nyheter

Ferraris Carlos Sainz är lite orolig inför Storbritannien Grand prix 2021. Han räknar med att teamet kommer att ha problem med framdäcken.
– Vi vet vilka svagheter vi har och att vi kan få problem, säger han under mediadagen. Han påpekar att det var banan som gjorde att teamet var rätt bra med i Österrike, men att de snabba kurvorna på Silverstone påminner mer om Le Castellet i Frankrike och där hade de problem med däckslitaget på framdäcken.
– Därför förväntar viss ett tufft race, säger spanjoren.

Esteban Ocon, Alpine, får ett nytt chassi till Storbritannien Grand Prix.
Alfa Romeo har förlängt avtalet med Sauber och Frederic Vasseur hare förlängt sitt avtal som teamchef. Vad betyder det för Kimi Räikkönen? Mer om hans framtid läser du här.

Alfa Romeo stannar, men stannar Kimi ? (TT)

Günther Steiner, teamchef hos Haas antyder att Mick Schumacher stannar i teamet även nästa år.
– Det finns ingenting som talar emot det, säger han till tyska RTL.
– Allt bör vara så som det är i år.

McLarens VD Zak Brown har testats positivt för corona och sitter i karantän, ytterligare två medarbetare hos McLaren har testats positivt.

Det är fullt hus, utsålt, på Silverstone i helgen. Frågan är om det kommer att påverka coronasituationen i landet.

Det pratas om George Russell och Mercedes. Kommer Williams britt att presenteras som ny förare intill Lewis Hamilton den här helgen? Mycket pekar på att han ersätter Valtteri Bottas hos Mercedes till nästa säsong.
Hamilton skrev nyligen på ett monsterkontrakt. Mer om det läser du här.

Kvalet till The F1 Sprint är avgjort. Lewis Hamilton startar i första startled tillsammanns med Max Verstappen. Notera att George Russell återigen tog sig till Q3 med sin Williams.  Här är resultatet från kvalet.

Första bilderna på den bil som ska tävla i Formel 1 2022

av Anna Andersson

Det är dags att välkomna framtiden. Här de första bilderna på den bil som ska tävla i Formel 1 2022.
– 2022 är starten på en ny era i Formel 1. Då sker de största förändringarna i sportens historia, meddelar Nikolas Tombazis, FIA:s tekniska direktör.

Nu har framtidens bil presenterats. Detta är de första bilderna på den typen av bil som ska tävla i Formel 1 2022. Därefter kommer teamenn naturligtvis att göra sina egna tolkningar av det tekniska reglementet.

Formel 1 2022
Årets startfält med framtidens bil (Formel 1)

Då sker det återigen en enorm regeländring som ska leda till att sporten blir mer attraktiv och ger fansen ännu mer action på banan.

– FIA ( internationella bilsportförbundet) har haft ett fantastiskt samarbete med Formel 1 och med teamen för att identifiera de områden som kommer att ha störst påverkan på hur bilarna kan raca mot varandra på banan. I kombination med de ekonomiska regelverk som redan finns på plats kommer detta nya tekniska reglemente ha en stor betydelse för  den action vi får på banan och för hållbarheten inom vår sport, säger Nikolas Tombazis.

Bättre racing i Formel 1 2022

Det ekonomiska regelverk han pratar om är det budgettak som redan har införts i Formel 1. I år ligger det på 145 milojoner dollar, vilket motsvarar 1,3 miljarder kronor.

Det finns vissa undantag i budgettaket, som lönerna till ett antal nyckelpersoner i teamen och marknadsföring, men kommer att sänkas ytterligare under de kommande två åren. 2022 blir det 140 miljoner och 2023–2025 ligger det på 135 miljoner.
Även det nya regelverket skulle ha införts i år, men på grund av pandemin har det skjutits upp till 2022.

Ross Brawn tidigare bland annat teknisk direktör hos Ferrari  (AP Photo)

– Det är bara 170 dagar kvar till dess att vi kommer att få se nästa generation av F1-bilar på banan, säger F1:s sportchef Ross Brawn.
– Vi ser fram emot denna nya era med en enorm spänning.  Årets säsong är en tuff fajt, men det är fortfarandesvårt för bilarna att följa varandra. Det problemet tar reglerna för 2022 i tu med. Det kommer att skapas en möjlighet för att bilarna ska kunna fajtas med varandra hjul mot hjul. Kombinationen av de nya reglerna för aerodynamik och ett budgettak skapa förutsättningar för ett jämnare mästerskap. Det gör också att luckorna mellan teamen kommer att försvinna.

Vissa förare har också lämnat sina komentarer:

– Jag tycker att framtiden ser bra ut, säger Williams George Russell, som förväntas köra för Mercedes redan nästa år.

Fernando Alonso anser att bilen har en ”futuristisk design” och Daniel Ricciarrdo menar att bakvinngen är ”oldschool”. Enligt Charles Leclerc kännns bilen annorlunda när han kör den i Ferraris simulator.  Fler åsikter kommer säkert under helgen.

Den bil som ska tävla i Formel 1 2022

Här kan du kika extra noga på den nya typen av bil till  Formel 1 2022:

Formel 1 2022
Bild 1
Formel 1 2022
2
BIl till Formel 1 2022
3
Bil till Formel 1 2022
4
Formel 1 2022
Bild 5. Samtliga bilder kommer från Formula 1.

I gårdagens blogg  kunde du läsa guiden inför  helgens lopp och vilka motortillverkare som kan vara på väg till Formel 1.

I tisdagens fick du en genomgång av The F1 Sprint. Har du missat det? Kika på det så att du är förberedd inför helgen och vet vad som gäller.

 

Avslöjande kring framtidens motorer och nya tillverkare

av Anna Andersson

Är Porsche och Audi på väg till Formel 1?
Inför Storbritannien GP 2021 fortsätter diskussionerna krinng F1:s framtid och Volkswagengruppen är med i samtalen.
– Jag tror att VWs favorit är en motor med fyra cylindrar, förklarar Red Bulls Helmut Marko.

Storbritannien GP 2021
Ny motor 2025?

Han var med på mötet i Österrike där motorernas framtid i F1 diskuterades och de diskussionerna ska fortsätta på Silverstone den kommande helgen. Enligt Red Bulls konsult handlade det bland annat om att ta fram en motor som är både mer miljövänlig och billigare än de motorer som används i dag.
– Kostnaderna är en viktig punkt. Tanken är att en motor inte ska kosta mer än en miljon dollar och totalt ska kostnaderna inte överstiga 100 miljoner dollar, säger Marko till motorsporttotal.com.

VW redo  för  Formel 1 2025?

Just den biten är viktig för att locka nya tillverkare till sporten och enligt den tyska websidan var även Volkswagengruppen med på mötet, via Audis VD Markus Duesmann.
Formel 1 införde ett nytt motorreglemente 2014, det nuvarande reglementet fryses efter årets säsong och diskussionen handlar om vad som händer sedan, till säsongen 2025. Ska det införas en helt ny motor, kanske en V4 med grön teknologi eller ska man behålla den aktuella V6:an och förändra om den så att den blir mer klimatvänlig.

– Våra kostnadsberäkningar talar för en ny motor, men vi har nästa möte på Silverstone, säger Marko och antyder att VW funderade över möjligheten att gå in med två av sina märken, som Audi och Porsche.
– De ansvariga förklarade vad de ville, säger Marko.
– De vill givetvis ha en helt ny motor så att de har samma chans som alla andra. Mercedes har den största fördelen om man behåller V6an eftersom det är det bästa av alla motorerna just nu.

Nu vänder vi blicken mot Storbritannien GP 2021, där det i år finns tre britter med i startfältet.  Faktum är att Storbritanniens GP har körts sedan 1950 ( dock inte alltid Silverstone) och det har alltid funnits minst en britt i startfältet. Det är  imponerande.

Väderprognos inför Storbritannien GP i Formel 1 2021

Väderprognosen talar om sol och 24 grader på fredag, och lördag, samt växlande molnighet och temperaturer upp till 26 grader på söndag.

Guide: Storbritannien GP i Formel 1 2021

Silverstone Grand Prix Circuit
Allt om sprintkvalet och helgens tider hittar du här.

Härr är helgens däckval:

Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Avstånd till första kurvan: 420 m
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( två hårda)
Toppfart: 310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2020: 3 depåstopp, de flesta förarna gjorde två stopp.
Första GP: 1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 20
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Säkerhetsbil: Risken för en säkerhetsbil är 54 procent, sedan 2003 har säkerhetsbilen varit på banan i sex lopp, totalt har den varit ute åtta gånger under de senaste 15 åren.

Storbritannien GP 2021
Lewis Hamilton efter segern 2017. ( AFP)

Lewis Hamilton om Silverstone:
”Silverstone är en höghastighetsbana med så många fantastiska kurvor att det är svårt att plocka ut någon. Man måste ha ett bra fäste när man kör i låga hastigheter, men också en mycket stabil bil när man kör i höga hastigheter. Sedan måste man hitta rytmen, bara följa med bilen från Woodcote,flyta med och låta den ta dig hela vägen ända bort genom Club. När allt fungerar är känslan helt oslagbar.”

 

Statistik inför Storbritannnien GP 2021

Topp 8 i de två kvalen 2020:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
3. Nico Hülkenberg, Racing Point
4. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari

Snabbaste kvalvarvet

Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2020: 1:25.154 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:24.303 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:25.093 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:25.892 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:26.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole position:

Lewis Hamilton (7)
Nigel Mansell (3)
Fernando Alonso (3)
Damon Hill (3)
Jim Clark (3)

Topp 8 i de två loppen på Silverstone 2020

1. Lewis Hamilton, Mercedes
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Renault

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2020: 1:28.451 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:27.097 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:27.369 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:30.696 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:30.621 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2020 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (7)
Alain Prost (5)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)

Omkörningar i racet:
2020: 20
2019: 24
2018: 28
2017: 32
2016: 10

Guide: Det du behöver veta om sprintkval i Formel 1

av Anna Andersson

Det är dags för sprintkval i Formel 1. Det är en historisk händelse. Ett helt nytt format för framtidens F1.
Men vad innebär The F1 Sprint?
F1-bloggen hjälper dig med svaren på de vanligaste frågorna.

sprintkval i Formel 1

Nytt format för F1 på Silverstone (TT)

När ska sprintkvalet användas?

Det ska användas vid tre tillfällen i år. Beslutet togs inför säsongen och Storbritannien GP får äran att arrangera premiären, därefter följer Italien GP på Monza medan det tredje eventet är inte bestämt än.

Vad är ett sprintkval?

F1 kallar det kort och gott för The F1 Sprint. Det är precis som det låter ett sprintkval som bestämmer startuppställningen till söndagens Grand Prix. F1 vill inte kalla det för lopp utan helt enkelt ett kval även om det körs i form av en tävling över 100 km, vilket är 25-30 minuter. På Silverstone handlar det om 17 varv. Blir det en rödflagg ska det, enligt tävlingsledare Michael Masi, ändå ligga mellan 60 och 90 minuter.

Det ska vara ett snabbt, spännande race där förarna kör från start till mål utan depåstopp.
– Det är viktigt för oss att erbjuda racing med full gas över hela distansen. Här kan du inte hålla tillbaka och har inte råd att välja fel däck. Det är ingen skillnad från ett sprintrace, säger Ross Brawn till motorsporttotal.com
– Förarna kommer att ge allt.
Han jämför det med ett kundvagnsrace…
– Racerförare skulle också tävla mot varandra med kundvagnar på parkeringsplatsen framför en stormarknad. De gör allt, till varje pris, för att slå sina konkurrenter och visa vem som är bäst.

sprintkval i Formel 1
Får Norris jubla i kvalet? (TT)

Delas det ut VM-poäng i ett sprintkval i Formel 1?

Absolut. Ettan får tre poäng, tvåan får två och trean får en VM-poäng. Däremot är det ingen prispall efteråt även om vinnaren uppmärksammas i Parc Ferme ungefär som efter ett vanligt kval när polesättaren får ett pris.

Påverkas söndagens Grand Prix?

Nu måste teamen fundera över hur bilen ska ställas in. Det är bara två tärningspass, var ska de lägga fokus? På sprintkvalet eller racet? Nu finns det fler poäng att slåss om i kampen om VM-titeln, men i grunden ersätter sprintkvalet det traditionella kvalet och bestämmer startordningen.

Vad händer med kvalet?

Det flyttas till fredagen och får som uppgift att fastställa startordningen för sprintkvalet. Förarna får enbart köra med mjuka däck under kvalet och på söndagen får teamen fritt däckval i starten och inte som brukligt att topp tio måste starta med de däcken de satte den snabbaste tiden i Q2.

Vad händer med träningarna?

Det blir två träningspass under helgen, 60 minuter var. Ett på fredagen och ett på lördagen. Teamen har 12 set däck att använda under helgen och till fredagens träning får de välja två. Bilarna går in i Parc Ferme efter den första träningen och släpps ut till den andra träningen. Då får de också använda ett set däck. De står kvar i Parc Ferme inför sprintkvalet och återvänder dit efter sprintkvalet. Det gör att teamen måste fundera noga över sin set-up.

Vilka förändringar kan teamen göra på bilarna mellan kval och race?

Inga alls i grunden. Bilen går i Parc Ferme efter kvalet vilket betyder att teamen inte får arbeta med dem. Om en någon del går sönder finns det tydliga regler  som styr exakt vad som får bytas och hur många timmar teamen kan jobba med bilarna inför följande dag. Detta är för att för att undvika att teamen bygger speciella kvalbilar.

Vilka tider gäller för Storbritannien GP?

Fredag
Träning 1 kl 15.30-16.30
Kval kl 19.00-20.00

Lördag:
Träning 2 kl 13.00-14.00
Sprintkval, The F1 Sprint kl 17.30-18.00

Söndag
Storbritannien GP 16.00-18.00

Vad händer om en förare bryter sprintkvalet?

Sprintkvalet bestämmer startuppställningen och den som inte tar sig i mål får starta längst bak. Om flera förare bryter startar den som bröt först längst bak, den som bröt som tvåa framför osv.

Hur blir det med The F1 Sprint 2022?

Detta är ett test, om det fungerar ska det användas på vissa banor framöver.
– Jag är inte så säker på att det fungerar i Monaco, sa F1:s sportchef Rodd Brawn tidigare i år.
– Vi ser de helgerna som ett Grand Slam, utspridda under året.

sprintkval i Formel 1
Jublar Verstappen igen ? (TT)

Nog om sprintkval i Formel 1, jag ser fram emot att testa det nya formatet. Jag tycker personligen att det blir spännannde att se vad det bär med sig och sedan, när säsongen är över, är det viktigt att Formel 1 tittar över testet och ser om det gav sporten någonting och om det är värt att behålla i kalendern framöver.

Men vad sjutton, man måste våga testa och att göra det under tre helgen är spännande, helst hade jag nog sett det redan i Österrike för två vekor sedan. En race med sprintkval och ett utan, på samma bana. Det hade verkligen gett oss någonting att jämföra med.

I veckan sägs det också att Formel 1 ska visa framtidens bil. Så som F1 kommer att se ut efter den nya regeländringen 2022. Missa inte det.
Finns Kimi Räikkönen med när Formel 1 går in i framtiden? Måndagens inlägg handlar om finländarens tunga kvalvår och det senaste snacket kring hans framtid.

”Tiden har runnit ut för Kimi Räikkönen”

av Anna Andersson

En VM-poäng och storstryk i kvalduellen mot stallkollegan.
Spekulationerna kring Kimi Räikkönen och hans framtid fortsätter.
– Tiden har helt enkelt runnit ut, säger F1-experten Marc Surer.

Kimi Räikkönen
Tung säsong (TT)

Finländaren är 41 år gammal, han fyller 42 i oktober och hans kontrakt med Alfa Romeo går ute efter säsongen.
Därför är det nu många som undrar var Kimi Räikkönen är på väg. Stannar han kvar i Formel 1 eller är det dags att lämna över?
– Det är för tidigt att diskutera, säger Alfa Romeos teamchef Frederic Vasseur till motorsporttotal.
– De kommande månaderna ska vi köra många lopp och jag tänker att vi pratar om detta i slutet av säsongen, inte innan dess.

Är Kimi Räikkönen på väg bort?

Formel 1 har kört nio lopp 2021. Kimi Räikkönen har tagit en VM-poäng, hans kollega Antonio Giovanazzi lika så, men det stora frågetecknet handlar om kvalet.
Under förra säsongen (2020) vann Antoinio Giovanazzi kvalkampen mot Kimi Räikkönen med 9-8.
I år leder italienaren kvalkampen med 7-2. Räikkönen har nått Q2 vid fyra tillfällen, Giovanazzi sju och han har även lyckats gå till Q3 vid ett tillfälle. På ett kvalvarv skiljer det i genomsnitt tre och en halv tiondelar till Giovanazzis fördel.
– Han har alltid varit snabb, vi är rätt jämna och i kvalet handlar det om ifall du får till ett bra varv eller inte, säger Räikkönen till motorsport-magaszin.de efter tävlingen i Baku.
– Och jag har inte fått till så många bra varv i år.

Kimi Räikkönen
Förlust mot kollegan (TT)

Bland experter, fans och mediarepresentanter har det under en längre tid pågått diskussioner kring Kimi Räikkönens framtid i Formel 1.
– Vi tycker alla om honom, han är fortfarande en av de förarna som har flest fans, men tiden har helt enkelt sprungit ifrån honom, säger den förre F1-föraren Marc Surer till Formel 1.de.

Surer som körde 88  lopp  för  bland annnat Arrows och Brabham  fram till 1986 är numera TV-kommentator och eftersom han kommer från Schweiz har han starka känslor för Alfa Romeo,  tidigare Sauber.
– Någon gång tappar man farten, Kimi får till ett bra varv emellanåt, han kan ju köra bil. Han har inte tappat sin talang, men de rena reflexerna förlorar du helt enkelt när du blir äldre. Det går inte att snacka bort det.

Tappat reflexer

Räikkönen vann ett lopp 2018, därefter körde han ytterligare ett par lopp för Ferrari innan han bytte till Alfa Romeo 2019. Den första säsongen hos Alfa Romeo slutade han på plats 12 i mästerskapet och tog en fjärdeplats. 2020 lyckades han köra till sig två niondeplatser och 2021 har han tagit en poäng, i Baku när förare som Max Verstappen och Lewis Hamilton bröt loppet. Lägg där till den negativa kvaltrenden.
– Alfa måste fundera över detta. Det är inte så att Giovanazzi plötsligt kör fortare, han kör så snabbt som bilen tillåter honom att köra. Där måste Kimi också vara, men just nu förlorar han för mycket tid, säger Surer.

Racevecka

Vänner, vi har racevecka igen. Det är verkligen upplyftande. Det blir spännande att se hur det går för McLaren på hemmaplan. Vad händer med Daniel Ricciardo?
Hur fortsätter kampen mellan Red Bull och Mercedes ?
Kan Lewis Hamilton fortsätta att dominera hemma på Silverstone?`
Och vad betyder ett sprintkval egentligen?
Du har all anledning att komma tillbaka till F1-bloggen varje dag för det senaste snacket.
Tack för att du läste så här långt. Vi hörs i morgon.

McLaren erkänner: Besvikna på Ricciardo

av Anna Andersson

Vi har fått in ett datum för Rally Sweden 2022, men först Formel 1!

Daniel Ricciardo bytte Renault mot McLaren för att slåss om pallplatser och segrar.
Istället har han blivit krossad av sin teamkollega – och nu anser även McLaren att han är en besvikelse.
– Vi förväntade oss att han skulle vara snabbare, säger teamchef Andreas Seidl.

Datum för Rally Sweden 2022
Bevsiken Ricciardo (TT)

Daniel Ricciardo bytte Red Bull mot Renault, han hade vunnit race men ingen titel och hoppades hitta lyckan hos det hårdsatsande franska fabriksteamet.
Men redan innan fjolårs säsong startade bestämde hann sig för att lämna Renault för McLaren och bli teamkollega med Lando Norris, den unge britten som gjorde ett par överraskande resultat redan i fjol.
Den flytten har varit allt annat än enkel.

Lando Norris har kört hem pallplatser, han tog en start i första startled i Österrike senast och han fajtas mot Mercedes. Han är den ende föraren som tagit poäng i varje lopp i år och han ligger fyra i VM med sina 101 poäng. Tre poäng från en bronsplats.

”Trodde Ricciardo var snabbare”

Daniel Ricciardo har däremot inte hittat farten, haft svårt att kvala och inte skrapat i hop mer än 40 poäng vilket räcker till en åttondeplats i VM.
Det är långt under förväntningarna. Ricciardo som är en av fältets bättre betalda förare har blivit krossad av sin teamkollega.
– Jag tror inte att han förväntade sig att det skulle vara så svårt att byta team, säger McLarens teamchef Andreas Seidl till RTL.
– Han är besviken. Det är vi med. Vi förväntade oss att han skulle vara betydligt snabbare.

Samtidigt är jag övertygad om att det kommer att fungera vid något tillfälle.
Daniel Ricciardo är själv besviken och inser att han måste anpassa sin körstil till den nya bilen, inte tvärt om.
– Jag har inte karat av att få mina styrkor att fungera tillsammans med bilen. Jag måste hitta nya styrkor, säger hann till motorsporttotal.
– Just nu är det så att mina styrkor ger mig en fördel på vissa ställe,kanske två kurvor per varv. Men när jag får till det över ett helt varv är det en fördel för mig.
Han fortsätter.
– Bilen har också styrkor och svagheter. Troligen är det så att mina styrkor troligen är där bilen är något svagare. Därför måste jag försöka nyttja bilens styrkor ännu bättre.

Datum för Rally Sweden 2022

I helge är det ingen F1, däremot Formel E med Joel Eriksson. Alla tider hittar du här. Vill du planera resten av sommaren efter F1:s program hittar du kalendern här. Det har skett vissa förändringar och denna kalender är uppdaterad.

Datum för Rally Sweden 2022
Får vi se Oliver Solberg i WRC? (TT)

Jag kan också passa på att berätta att ett datum för Rally Sweden 2022 är klart. Tävlingen avgörs kring Umeå mellan den 24-27 februari nästa år.
– Vi har fört dialog med WRC Promoter om datumet och är helt överens om att det bästa för hela rally-VM är att undvika kollisionen med OS och därför läggs tävlingen senare än normalt, säger Rally Swedens vd Glenn Olsson.
– Vädermässigt ser det i Umeåregionen ut att vara till vår fördel att köra senare i februari och övriga faktorer inom besöksnäringen såsom boendekapacitet har vi också fått positiva besked på. Då det är ett första år för oss i Umeå är det också välkommet med lite mer förberedelsetid.

Ha en trevlig helg!

F1 på Silverstone: Kan Red Bull utmana Mercedes

av Anna Andersson

Fem segrar på fem lopp. Nu ser Red Bull fram emot F1 på Silverstone.
– Vår bil kan vinna på alla bantyper vi har kört på i år och om vi vinner på Silverstone kan vi se positivt på VM-titeln, säger Helmut Marko.

Red Bull tog 77 poäng på de senaste tre loppen, Max Verstappen vann de två i Österrike och inför F1 på Silverstone har Red Bull tagit över som det team alla jagar.
– Det kommer andra banor och andra gummiblandningar, men titta på McLaren. När allt passar är de plötsligt med och kämpar i toppen. Vi vet också att Mercedes är starka och vi vet vad de kan leverera. Samtidigt kännns det lugnande när vi vinner så överlägset.
Red Bull har hela tiden haft som målsättning att uppdatera bilen fram till sommaruppehållet i augusti och den planen ligger fast.
– Vi behåller vår plan.  Den garanterar att vi fortsätter utvecklingen av årets bil och har ingenting med utvecklingen av nästa års bil att göra, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till Motorsportmagazin.

F1 på Silverstone – Mercedes eller Red Bull?

F1 på Silverstone
Lewis Hamilton har sju segrar på Silverstone, denna  2017 (TT)

Nu väntar F1 på Silverstone. Det är en bana där experterna förväntar sig att Mercedes kommer att vara med i kampen om segern. Lewis Hamilton har tagit tre segrar på de fem senaste loppen och förra året lyckades Red Bull vinna ett av loppen sedan Mercedes haft problem med däcken. Till årets deltävling kommer Mercedes dessutom med uppdateringar för att Hamilton ska kunna knapra in poäng i kampen om VM-titeln. Max Verstappen som nu har 32 poängs försprång i kampen om VM.

– Vi hade en väldigt bra bil i Österrike och kunde dominera. Men nu måste vi säkerställa att vi är med i toppen även på Silverstone. Vi måste se till att vi har en bil som kan konkurrera om segern där också, säger Max Verstappen enligt motorsporttotal.
Det kommer att bli en spännande helg på Silverstone nästa vecka. Där ska det för första gången köras ett sprintkval på lördagen, det är ett test som ska genomföras vid tre deltävlingar i år. Under nästa vecka kommer jag naturligtvis gå in närmare på vad det innebär och vilka tider som gäller.

VM-medaljör Carlos Reutermann är död

Formel 1 har sorg. Carlos Reutermann, VM-tvåa 1981, har avlidit vid en ålder av 79 år.
Reutermann tävlade i Formel 1 under tio år, vann 12 GP-lopp och är vid sidan av Juan Manuel Fango den mest framgångsrika F1-föraren från Argentina. Efter sin racingkarriär arbetade Reutermann politiskt, han var guvernör i sin hemprovins Santa Fe medlem av den argentinska senaten.
Reutermann drabbades av cancer 2017. Han har under våren lidit av en sviktande hälsa och opererades den 21 maj. Ungefär en månad senare försämrades hans tillstånd och i veckan avled han.

Ni är många som reagerat på de straffsom domarna delade ut  i Österrike, så även den tidigare F1-föraren Juan Pablo Montoya.
– Den bästa reaktionen hade Lando Norris. Han sa ” Varför fick jag det straffet? Han var utanför! ” och han har så rätt, säger Montoya till Motorsport TV.
– Det är helt galet och det knepiga är att Lando fick straffet när han kört 30 varv till, eller i alla fall tio. Då har man ju glömt vad det var som hände.

Vad tyckte du om de omdiskuterade situationerna?

Det har också skett förändringar i F1-kalendern. Här hittar du det.

Ny svensk VM-chans

Joel Eriksson får en ny chans i elbils-VM, Formel E. Helgens deltävling avgörs i New York och återigen tävlar 23-åringen för det amerikanska teamet DRAGON / PENSKE AUTOSPORT.
– Jag är väldigt glad över att få ännu en chans att bevisa vad jag kan i Formel E, säger Joel Eriksson.
– Det känns otroligt stort att få den här möjligheten att köra två VM-race mitt i New York. Det blir en oerhört prestigefylld tävling, av uppenbara skäl.
Tävlingen sänds på Eurosport.

Lördag 11 juli
Fri träning 1: 14.00-14.45
Fri träning 2: 16.15-16.45
Kval 1: 18.30-19.30
Race 1 (45 min + 1 varv): 22.30

Söndag 12 juli
Fri träning 3: 13.15-14.00
Kval 2: 15.30-16.30
Race 2 (45 min + 1 varv): 19.30

Kalendern för Formel 1 2021 hotas av fler ändringar

av Anna Andersson

Kalendern för Formel 1 2021 ändras igen.
Australiens GP har strukits.
F1-bloggen ser över hur många GP-lopp som kan försvinna år 2021.

Kalendern för Formel 1 2021
Inget hemmarace 2021 (TT)

Inför säsongen presenterades en F1-kalender med 23 lopp, vilket var den längsta någonsin.
Nu har nio deltävlingar genomförts, men flera av de som fanns med i det ordinarie schemats har redan strukits. Kinas GP, deltävlingarna i Vietnamn och Singapore samt Kanada GP som i juni skulle ha ersatts av Turkiets GP. Även den tävlingen fick lämna återbud på grund av pandemin och dess restriktioner. Istället blev det två lopp i Österrike.
Två tävlingar på Red Bulls hemmabana som gav Max Verstappen ett fint utgångsläge på väg mot sin första VM-titel.

”Krossar mitt hjärta”

Nu meddelar även Australien att den tävling som skulle ha körts i våras, men sköts upp till i höst ställs in. Samma sak gäller deltävlingen i motoGP.
– Jag brukar skratta, men det är svårt, skriver Daniel Ricciardo på sociala medier.
– Jag är verkligen besviken över att vi inte får komma hem, jag vet att alla andra också gärna tävlar i Melbourne. Nu är det två år sedan vi tävlade där. Det gör ont och vi måste se framåt och hoppas att det går att genomföra tävlingen 2022. Det viktigaste är att vi inte förlorar hoppet, att vi fortsätter att vara friska. Detta krossar mitt hjärta, men förhoppningsvis ses vi snart igen.

Kalendern för Formel 1 2021
Stefano Domenicali, VD för F1, tidigare teamchef hos Ferrari (TT)

Formel 1 tror fortfarande på 23 lopp i år och arbetar för att hitta en lösning.
– Även om det är en besvikelse att vi inte kan köra i Australien tror vi att vi får en F1-kalender med 21 lopp 2021., säger F1:s VD Stefano Domenicali i en kommentar.
– Vi har flera alternativ som vi överväger och kommer att arbeta med dem de kommande veckorna och lämna ytterligare uppdateringar när den diskussionen är avslutad.

Eventuella förändringar i kalendern för Formel 1 2021

De kommande fem deltävlignarnna avgörs i Europa, därefter följer tävlingar i Ryssland  och i Turkiet. Därefter finns frågetecken kring höstens kalender.

Vid  sidan av Australien  riskerar ytterligare ett par  deltävlingar att behöva lämna återbud. Det handlar bland annat om tävlingen i Japan den 10 oktober. Även om OS ska tävla i Tokyo senare i sommar har motoGP redan ställt in sin deltävling i Japan som skulle ha genomförts en vecka innan F1-loppet är planerat.

Framtiden för Japan GP lär säkerligen bero på hur landet kan hantera de olympiska spelen och en sak som talar för ett F1-lopp i Japan är att 2021 är Hondas sista år som motorleverantör innan motortillverkaren lämnar sporten.

Det finns även ett stort frågetecken för Brasiliens GP, där coronasituationen fortfarande är besvärande. Tävlingen i Sao Paolo ställdes in 2020 och det finns en risk att tävlingen den 7 november 2021 inte heller blir av. Även tävlingen i Mexiko omges av frågetecken, den smittspridning so m minskade under våren har den ökat igen efter att ha legat på låga  nivåer i maj  och  juni.

Banor som kan ersätta 2021

 

Kalendern för Formel 1 2021
Ännu ett lopp i Bahrain ? (AP)

För att behålla en kalender med 23 lopp är det mycket möjligt att Bahrain får arrangera ytterligare ett lopp. Där arrangerades två lopp på olika banorslingor hösten 2020. Där avgjordes årets premiär. Ur ett reseperspektiv vore det smidigt att lägga in deltävlingen i Bahrain i samband med att årets två sista deltävlingar avgörs i Saudiarabien och Abu Dhabi.
Om tävlingen i Japan försvinner finns möjligheten att lägga in två deltävlingar i USA. F1 tävlar i Austin i slutet av oktober och det finns ett visst intresse för att F1 ska återvända till Indianapolis, en bana som ägs av Roger Penske som har ett stort hjärta för racing. Ett annat alternativ är att utöka säsongen i Europa efter deltävlingen i Turkiet 1-3 oktober. I fjol tävlade F1 på Nürburgring i Tyskland samt på Mugello i Italien under hösten.

Du hittar hela den nuvarande kalendern  för F1 2021 här.

I gårdagens inlägg kunde du läsa om vem som kan ersätta Kimi Räikkönnen hos Alfa Romeo och i måndags om Lewis Hamiltons planer efter 2023.

•••••

Vi  lär få anledning att återkomma kring F1-kalendern 2021. Tack för att du läste. Vi hörs igen i morgon.

Sida 110 av 390