Red Bull: ”Han är vårt problembarn”

av Anna Andersson

Yuki Tsunoda, AlphaTauri, skäller på sitt team över radion.
Han är så oförskämd att Red Bull har anställt en psykolog till honom.

Red Bull har sett till att Yuki Tsunoda samarbetar med en  psykolog  (AP/TT)

Yuki Tsunoda stöttas av Red Bull och fick 2021 chansen i systerteamet AlphaTauri, men väl där började problemen. Japanen hade inte riktigt räknat med vad som krävdes för att tävla i motorsportens kungaklass och fick snart flytta från Milton Keys, där Red Bull har ett centrum för sina juniorförare, till Italien där AlphaTauri har sin bas.

– Jag var en riktig slöfock. Efter träningen gick jag direkt hem, slog på playstation och slappade resten av dagen. Sedan blev allt väldigt stressigt under tävlingshelgen, först då började jag med mina förberedelser. Jag tror att det var för sent, sa han efter flytten till motorsporttotal.com.

AlphaTauri har problem med Yuki Tsunoda

Nu är det nästan ett år sedan han flyttade till Italien, men Red Bull har fortfarande inte fått ordning på sin 22-åring.

Under tävlingshelgen i Storbritannien låg han bakom den teaminterna kollisionen med Pierre Gasly, som ledde till att ingen av teamets bilar tog poäng och dessutom var anledningen till Max Verstappens kräftgång. En del från Tsunodas bil fastnade under Verstappens bil och vilket ledde till att VM-ledaren förlorade balansen i bilen och tappade mer än två sekunder per varv.

– Vi rörde vid varandra och det var mitt fel. Jag har bett om ursäkt, även till Pierre. Stallet var naturligtvis besviket, för vi hade kunnat ta poäng, men de försvann. Dessutom så orsakade jag skadan på Max bil, säger Tsunoda på presskonferensen inför Österrike GP.

– Men jag kan inte göra mer än säga förlåt. Det var en riktigt dålig helg från min sida.

Dessutom har Tsunoda väldigt svårt med sitt eget temperament. Han skäller så mycket på sina medarbetare att Red Bull behöver agera.

– Tack gode gud för att Max är lugn, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till Servus TV.
– Vårt problembarn är Tsunoda. Han exploderar över radion, du kan inte ens tro hur illa det låter. Det finns inte. Vi har anställt en extra psykolog som jobbar med honom, för han fortsatte att skälla i kurvorna också. Det hämmar hans prestation.

Inför helgens deltävling i Österrike ligger Tsunoda på plats 15, fem poäng efter sin kollega Pierre Gasly. Det är en missräkning för AlphaTauri, men den här helgen står extra många poäng på spel eftersom säsongens andra av tre sprintlopp avgörs i kväll.

Då delas det ut poäng till de åtta främsta förarna och resultatet i lördagens lopp sätter också startordningen för söndagens Grand Prix.

En guide inför Österrike GP i F1 hittar du här.

Korta nyheter

Veckans avsnitt av Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd handlar om den fantatsiska racingen på Silverstone, jag ger min syn på Ferraris strategi, eller snarare brist på strategi samt blottar mina usla kunskaper kring sågar och så snackar vi upp Österrike GP. Du hittar Plattan i Mattan här.

Det väntas bli rätt kallt i Österrike, med risk för regn under både fredag och söndag. Därför har tävlingsledningen bestämt att teamen får använda däckvärmare under natten. Däckvärmarna får hålla max 30 grader. Detta är ett undantagsfall för att undvika att däcken kyls allt för mycket under natten.

Här kan du läsa mer om Pirellis däckval inför Österrike GP i Formel 1.

Lewis Hamilton var länge med i kampen om segern på Silverstone och han är säker på att det blir vinster för Mercedes i år.

– Vi rör oss i rätt riktning. Det finns potential i bilen och med ännu lite mer hårt arbete kommer vi förhoppningsvis dit att vi får chansen att vinna ett lopp. Jag tror verkligen att vi kan ta en seger i år, säger han inför Österrike GP.

Charles Leclerc är besviken efter fjärdeplatsen på Silverstone och berättar att teamet har diskuterat strategin:

– Vi har tittat på den och det finns absolut saker som vi hade kunnat göra bättre. Ferrari låg etta och tvåa, men gick i mål som etta och fyra. Vi vet alltså vad vi gjorde fel.

 

Riskerar fängelse efter rasistattacken mot Hamilton

av Anna Andersson

Inför Österrike GP i F1 2022 är rasistskandalen fortfarande nyhetsstoff.

Nelson Piquet uttryckte sig rasistiskt mot Lewis Hamilton.
Han bad om ursäkt – men ändå är affären inte över.
Den tidigare världsmästaren riskerar nu ett fängelsestraff.

Nelson Piquet riskerar fängelse för sitt uttalande om Lewis Hamilton (AP/TT)

Inför F1:s deltävling på Silverstone släpptes en intervju där den tidigare världsmästaren i F1, Nelson Piquet, använde sig av rasistiska ord när han pratade om Lewis Hamiltons kamp mot Max Verstappen under fjolårets deltävling på samma bana.

– Den lilla n…., han satte bilen så att för att det inte fanns någon chans att två bilar skulle kunna köra i bredd i den kurvan. Det är ett skämt. Det var tur för honom att bara en annan förare (Verstappen) råkade illa ut, sa Piquet på portugisiska till journalisten Ricardo Oliveira i Motorsport Talk.

Trots att Piquet bad om ursäkt för sitt rasistiska ordval, som han själv ansåg vara feltolkat, valde Formel 1 att sätta ett tydligt statement. Nelson Piquet har nu uteslutits från F1-depån. Han fick inte komma till deltävlingen på Silverstone och han får aldrig mer besöka någon F1-depå.

Nelson Piquet riskerar fängelsestraff

Men Nelson Piquet riskerar även att drabbas av ytterligare konsekvenser. Tre brasilianska parlamentsledamöter har lämnat in ett klagomål till den allmänna åklagarmyndigheten i landets huvudstad Brasilia. De anser att Piquets uttalande är både rasistiskt och späder på fördomar. Det skriver nyhetsportalen Lance! som även påpekar att Piquet haft samma ordval vid flera tillfällen.

– Rasism måste bekämpas, överallt. Att behandla svarta människor på ett öppet och nedsättande sätt, som Piquet gjorde, står i vägen för alla möjligheter att skapa ett jämlikt samhälle, säger Taliria Petrone som är en av de tre parlamentarikerna.

Nyhetsportalen ”Lance!”, som citeras av bland annat RTL och Blick, skriver att den trefaldige världsmästaren riskerar tre års fängelse eftersom rasism är förbjudet i Brasilien. Han kan även räkna med saftiga böter.

Korta nyheter inför Österrike GP i F1 2022

Zhus olycka på Silverstone lämnade ett tydligt spår även på Silverstone.

Alfa Romeos förare klarade sig utan skador och kommer att tävla i Österrike GP i F1 2022.

Mick Schumacher tog poäng på Silverstone och för stallchef Günter Steiner var det en lättnad.
– Jag kan inte alltid säga att jag vill bli åtta. Det är inget mål. Nästa mål måste vara en pallplats, det tror jag att varje racerförare har. Samtidigt vet han att det inte kommer att hända nästa race, säger Steiner till RTL.

Men är Schumacher nu säker som teamkollega till Kevin Magnussen 2023?

– Som team har vi alltid bekräftat våra förare efter sommaruppehållet, säger teamchefen till RTL.
Till dess är det tre lopp, sedan väntar nästan fyra veckors paus innan F1 tävlar i Belgien den sista helgen i augusti.

I veckans avsnitt av ”Plattan i Mattan” Sportbladets F1-podd snackar Filip och jag bland annat om Zhous otäcka krasch och hur det är att jobba under ett race när något sådant inträffar. Vi pratar också om racet, som var det bästa Filip hade sett – och vi snackar upp Österrikes GP och diskuterar vilka som är favoriter den kommande helgen.
En guide inför helgen finns här och däckval och tider inför Österrike GP i F1 2022 finns här.

Ha en fin torsdag!

Red Bull avslöjar: Därför misslyckades Verstappen

av Anna Andersson

Onsdag och de är dags för en guide inför Österrike GP i Formel 1 2022, men först något annat.

Max Verstappen tappade segern – på grund av en förlorad bildel från en annan Red Bull.
Det bekräftar teamet.
– Det var ett race vi skulle ha vunnit överlägset, säger Helmut Marko.

Max Verstappen var bara sjua i Storbritannien och klagade länge på balansen. Teamet hittade inget fel – förrän loppet var över.

Max Verstappen och Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko (AP Photo/TT)

Då kunde de undersöka bilen och upptäcka vad som hade hänt, redan under varv elva.

– Det var när jag tog över ledningen, efter det att Carlos gjort en liten miss, som jag körde över en bit kolfiber i kurva fem, bekräftar Verstappen.
– Jag kunde inte svänga till vänster eller höger. Jag försökte att köra rätt över den, men istället förstörde den hela mitt golv.

Tappade downforce

Han hade kört över liten del från systerteamet AlphaTauri som var liggande på banan. Biten hade lossnat i samband med att AlphaTauris två förare, Yuki Tsunoda och Pierre Gasly, körde i hop tidgare under racet – och den kollisionen kostade Red Bull många poäng. Den var anledningen till att AlphaTauri inte tog några poäng på Silverstone och också till att Verstappen tappade möjligheten att vinna Storbritannien GP.

– Eftersom det kändes så illa så sa han till oss att det kändes som en skada på däcket, men det var ingen skada på däcken, säger även Red Bulls teamchef Christian Horner för motorsport-total.com.

– Det var en del från en av AlphaTauris bilar som han körde över på varv 11. Den fastnade under bilen och det kändes som om den bromsade bilen.

Red Bull avslöjar vad som hädne Max Verstappen

Helmut Marko, motorsportkonsult hos Red Bull, förklarar samma fenomen ingående för ServusTV:
– Max kunde inte styra, då utgår man i från att det är ett däckproblem och därför tog vi in honomi depå. I efterhand var det ett misstag eftersom han var så snabb och så irriterad när han kom till den punkt där han var tvungen att bromsa in för att det finns en hastighetsbegränsning så att han förstörde sina mediumdäck som egentligen var bra, säger Marko.

Enligt motorsportkonsulten det en del av bakvingen från Yuki Tsunodas bil som lossnat och satt fast under Verstappens bil, vilket gjorde att världsmästaren upplevde att det var en dålig balans i bilen och att den studsade fram.
– Den lilla delen hade satt fast sig på ett så idiotiskt sätt att han tappade runt 20 procent av sin maximala downforce, det gjorde att han tappade mellan en och två sekunder per varv, berättar Helmut Marko.

Problemet blev sedan ännu värre när Verstappen körde med de hårda däcken ocj bilen fick allt större skador.
– När jag klev ur bilen tittade jag direkt under bilen, på golvet och där, på vänster sida, var allt trasigt. Allt var borta, förklarar Verstappen.
– I slutändan, med tanke på hur stora problem vi hade, var en sjundeplats på Silverstone riktigt bra.

Nu lämnar vi F1 på Silverstone, där Sainz tog sin första seger, Mick Schumacher sina första poäng och Vettel testade e-bränsle. Istället går vi vidare till helgens F1, i Österrike och på Red Bull Ring, där Zhou, trots den svåra olyckan, räknar med att tävla. Vill du höra mer om det – missa inte Plattan i Mattan som släpps i dag. Där vi snackar ner Storbritannien GP och upp Österrike GP.

Guide inför Österrike GP i Formel 1 2022

Bana: Spielberg – Red Bull Ring

Helgens tider hittar du här.
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)

Depåraka: 290 meter (Vid en hastighet på 60 km/tim tar sträckan 13,1 sekunder)

Däckslitage: Lågt

Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 (3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( medium/hard/hard under lopp två, men den mest valda strategin var 1 depåstopp)

Segrar från pole position: 6
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes (Felipe Massa hade pole position)

Statistik inför Österrike GP i Formel 1 2022

2021 genomfördes två GP-lopp på Red Bull Ring – därför är det dubbla placeringar

Topp 4 i kvalet
1. Max Verstappen, Red Bull
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lando Norris, McLaren
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sergio Perez, Red Bull
3. Lando Norris, McLaren
4. Sergio Perez, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2021: 1:3.720 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:3.841 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:19.273 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:2.939 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:3.003 (Charles Leclerc, Ferrari)

Förarna med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (3)
Max Verstappen (2)
Charles Leclerc (1)
Felipe Massa (1)

2021 – topp 4

1. Max Verstappen, Red Bull
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lando Norris, McLaren
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sergio Perez, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes

Fem senaste vinnarna:
2021 Max Verstappen Red Bull
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Valtteri Bottas Mercedes
2019 Max Verstappen Red Bull

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren, 2020)
2021: 1:6.200 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:7.058 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:5.619 (Carlos Sainz, McLaren)
2020: 1:7.475 (Lando Norris, McLaren)
2019: 1:7.475 (Max Verstappen, Red Bull)

Förarna med flest vinster:

Max Verstappen (4)
Lewis Hamilton (2)
Valtteri Bottas (2)
Nico Rosberg (2)

Omkörningar:

2020: 22
2019: 42
2018: 30
2017: 12
2016: 66
Statistik Österrike GP i Formel 1

Vettel: Hålla vår historia vid liv

av Anna Andersson

Det är racevecka igen och det är dags för Österrike GP i F1 2022, men först en notering från Storbritannien.

Sebastian Vettel körde Nigel Mansells ikoniska bil inför F1 på Silverstone.
Med ett klimatneutralt bränsle.
– Men den här tekniken kan vi hålla vår historia vid liv, förklarar den fyrfaldige världsmästaren.

Inför Storbritanniens GP körde Sebastian Vettel den Williams från 1992 som Nigel Mansell vann med på Silverstone samma år. Vettel ropade själv in bilen på en auktion år 2020 och när han insåg att det fanns en möjlighet att köra bilen på Silverstone så ville han sätta ett statement.
Han valde att köra bilen med CO2-neutralt bränsle, helt utan att lämna något CO2-avtryck men utan att göra några förändringar på motorn.

– Vi lämnade allt som det var, förklarar Vettel på sin hemsida, sebastianvettel.de.

Sebastian Vettel tar ställning  (AP/TT)

Vettel kör CO2-neutralt – en väg för Formel 1?

E-bränsle tillverkas av el, vatten och koldioxid och utvecklingen startade redan 2009, det är koldioxidneutralt och fossilfritt. Bokstaven e står för erneuerbar, som betyder förnyelsebar på tyska. Ett av de stora utmaningarna som måste lösas är att framställningen av e-bränsle fortfarande drar väldigt mycket el och för att produkten ska bli fossilfri krävs det förnybar el.

– Som vindkraftsparker till havs i Danmark, sol i Sahara eller värmeenergi på Island, säger Vettel.
Förbränningsmotorer som drivs av e-bränslen är dock mindre effektiva än klassiska elbilar, men ändå ett alternativ till fossila bränslen och F1 letar efter alternativ till 2026 när det nya motoreglementet ska introduceras.

– Detta bevisade att vi kan väcka känslor med ljud och vi kan göra det på ett ansvarsfullt sätt och det är viktigt för mig, säger Vettel som arbetar för en klimatsmart framtid.
– När iden att vi skulle köra med Nigels bil föddes funderade jag över vilket som är det bästa sättet att göra det på och jag är väldigt stolt över att vi lyckades genomföra detta.

Nu vänder vi fokus mot Österrike GP och Red Bull Ring.

Tider till Österrike GP i F1 2022

Fredag:
Träning kl 13.30
Kval kl 17.00
Lördag:
Träning kl 12.30
Sprint kl 16.30

Söndag:
Österrike GP i F1 2022 startar klockan 15.00

Däckval Österrike GP i F1 2022

F1 har lämnat England för Österrike GP och det handlar om en 4,3 km kort bergochdalbana med endast nio kurvor. I fjol var det två race veckorna efter varandra och till Österrike GP i F1 2022 har Pirelli valt samma gummiblandningar som till det andra loppet 2021.

Det handlar om C3, C4 och C5 för att försöka minska däckens degradering och öka antalet omkörningar. I fjol var den vinnande strategin två depåstopp (medium, hårda, hårda), men nu är däcken annorlunda jämfört med hur det var för ett år sedan.
Eftersom det är sprinthelg får varje förare 12 set däck, istället för 13, två hårda, fyra medium och sex mjuka set däck.

Efter tävlingshelgen stannar Alpine, McLaren, Red Bull och Williams kvar på Red Bull Ring och genomför ett däcktest inför 2023. McLaren och Williams testar i två dagar, de andra stallen under en dag.

– Asfalten på Red Bull Ring erbjuder ganska lågt grepp vilket gör att vi väljer de tre mjukaste gummiblandningarna. Vi vill fokusera på showen, på en bana som historiskt sett har gett oss spännande lopp, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
Han påtalar att valet av gummiblandningar bör kunna ge flera olika strategier och under söndagens race.

När vi är inne på Red Bull, Max Verstappen är redo för Drive to Survive säsong 5. Mer om det läser du här.

Max Verstappen öppnar för Drive to Survive

av Anna Andersson

Max Verstappen bojkottade Drive to Survive säsong fyra.

Nu har han ändrat sig – och ställer upp i Drive to survive säsong 5.

Drive to Survive
Max Verstappen är överens med Netflix inför Drive to Survive säsong 5.  (TT)

Världsmästaren som tävlar för Red Bull vägrade under 2021 att vara med i några av de intervjuver som Netflix gjorde. Han var tydlig med att han ansåg att Netflix förvrängde verkligheten under Drive to Survive säsong tre och tänkte inte ställa upp.

Men Netflix kunde inte ha en säsong utan den förare som till slut vann VM efter en intensiv kamp utan klippte in ljud från tidigare intervjuer och presskonferenser så att tittaren fick känslan av att världsmästaren var närvarande – fast han bojkottade produktionen.

Max Verstappen återvänder till Drive to Survive säsong 5

Till Drive to Survive säsong 5 har nu Verstappen omprövat sitt beslut. Efter samtal med Netflix lovar han att ställa upp på intervjuver om han också får mer kontroll över hur materialet hanteras i klippningen.

– Vi pratade om vad som gick fel tidigare och vad jag tänker och tycker, säger Verstappen enligt motorsporttotal.com.

– Jag förstår att de vill att jag ska vara med, jag har sagt okej, men det måste ske på mina villkor. Annars finns det ingen anledning för mig att vara med.

Han vill kunna se hur han framställs och ha en viss kontroll över hur serien klipps ihop.

– Jag vill att det ska vara realistiskt. I alla fall när det handlar om mig. Vad de gör med andra förare kan jag inte kontrollera, men jag vill ha kontroll över hur jag framställs. Man måste kunan säga att jag är ledsen, men det där ser inte bra ut för mig. Ibland vet man inte att det är en kamera på plats och det kan de utnyttja, säger han.

– Nu får vi se hur det blir, vad som kommer ut av detta och hur mycket.

Netflix och F1 är överens om ett samarbete i två säsonger till, Drive to Survive säsong 5 och Drive to Survive säsong 6.

Vill du läsa mer om helgens F1 på Silverstone?

Guanyu Zhou är för övrigt okej efter kraschen. Han räknar med att kvala på fredag

IndyCar

Marcus Ericsson slutade sexa när IndyCar tävlade på Mid-Ohio, men det var tyngre för Felix Rosenqvist. Han startade fyra och hade en bra chans på en pallplats när han drabbades av ett mekaniskt fel och tvingades bryta loppet.

– Extremt tufft, säger Felix Rosenqvist.

– Det såg så fantastiskt bra ut. Jag gjorde en bra start, körde om Herta, var på rätt strategi och hade inga problem att hålla tempot framme i täten. Vi får analysera vad som hände mer i detalj, men bilen bara stannade när jag gick på gas ut ur Kurva 2.

Scott McLaughlin vann före Alex Palou, men Marcus Ericsson leder fortfarande mästerskapet, med 20 poäng före Will Power. IndyCar tävlar vidare i Toronto 15-17 juli.

 

Halon räddade Zhou – tävlar på fredag

av Anna Andersson

Olyckan kunde ha kostat Guanyu Zhou livet.

Men han klarade sig helt oskadd ur skräckincidenten på Silverstone.

– Halon räddade mitt liv, erkänner Alfa Romeos förare.

Guanyu Zhou
Guanyu Zhou kort efter starten på Silverstone (TT)

Zhou var inblandad i en av de mest fruktansvära kollisionerna som vi har sett i Formel 1 under de senaste åren. Efter starten av Storbritannien GP var han iblandad i en fruktansvärd olycka och efter att bilen flippat runt, samt han åkt upp och ner i ett stort antal meter flög bilen över däckbarriären och han fastnade mellan däckbarriären och det staket som skyddar åskådarna.

Det var fruktansvärda scener och det är ett under att säkerheten inom sporten i dag är så pass bra att Zhou kunde återvända till banan – utan att ha drabbats av någon fraktur eller några andra skador.

Guanyu Zhou  tävlar i Österrike

Faktum är att räknar med att tävla på Red Bull Ring  om ett par dagar:

– Jag mår bra och ser fram emot att tävla i Österrike, säger han.

– Det var en fruktansvärd krasch och det är tur att jag är okej. Funktionärerna och läkarteamet på banan var fantastiskt.

Han tackar också FIA för cockpitskyddet halo, som är en båge av titan som ska kunna stå emot 12 ton, och för det arbete som gjorts för att förbättra säkerheten inom racingen. Detta var återigen ett bevis på att de var rätt beslut att införa halon 2018. Samma år räddade den Charles Leclerc efter en startkollision på Spa, 2020 hjälpte den Romain Grosjean i samband med den häftiga olyckan i Bahrain och 2021 bidrog den till att Lewis Hamilton inte blev illa skadad när Max Verstappens bil gjorde märken i hans hjälm i samband med deras kollision på Monza. Förare som Max Verstappen, Lewis Hamilton och Romain Grosjean var väldigt kritiska mot halon när den kom, nu låter det annorlunda.

– Tack gode gud för halon, den räddade mig, sa Hamilton efter Monza 2021.

Även Romain Grosjean tackade halon för att han fått en andra chans efter incidenten i Bahrain.

Zhou var inte den enda förare som behövde genomgå en läkarundersökning efter startkraschen på Silverstone. Alexander Albon, fördes till sjukhus, men är okej och räknar med att kunna tävla till helgen.

– Jag är verkligen glad över att samtliga förare som var inblandade i craschen i den första kurvan är okej, säger Albon.

Mer om kraschen på Silverstone läser du här.

Carlos Sainz första seger

Carlos Sainz vann sitt första F1-lopp i Storbritannien. Mer om loppet läser du här.

Sergio Perez slutade tvåa och Lewis Hamilton trea. Charles Leclerc tog fjärdeplatsen, Fernando Alonso var femma och Lando Norris sexa. Max Verstappen sjua och Mick Schumacher tog sina första F1-poäng på Silverstone. Sebastian Vettel slutade nia och Kevin Magnussen tog den sista poängen för Haas. Hela resultatlistan finns här.

Det var länge sedan jag såg så bra racing på banan – kolla in detta om du missade racet:

Här är VM-tabellen.

Sebastian Vettel fyllde 35 år under söndagen och han firade med att köra en av sina egna bilar inför dagens race – Nigel Mansells klassiska Williams från 1992.

 

 

Mercedes förhoppningsfullt inför Storbritannien GP

av Anna Andersson

Säsongsinledningen har varit en pina och en missräkning för Mercedes, men inför Storbritannien GP i F1 vågar stallet prata om segerchanser.
– Det vore fantastiskt, säger Lewis Hamilton.

Storbritannien GP i F1
Mercedes Lewis Hamilton var femma i kvalet till Storbritannien GP i F1(AP/TT)

Under 2022 har Mercedes haft en mycket tillförlitlig bil och George Russell har ännu inte varit sämre än femma i någon deltävling, men även om Lewis Hamilton var trea i Kanada senast har bilen inte varit i närheten av att kunna vinna några lopp.
Stallet har inte lyckats helt med tolkningen av årets regler och har haft stora problem med att bilen studsat fram på banan.

Nu kan det dock vara på väg att ske en förändring. Inför säsongens tionde deltävling hörs plötsligt positiva röster.
– På fabriken vågar de knappt säga det, men vi är försiktigt optimistiska om att vi ska kunna vara med och konkurrera den här helgen, säger Mercedes teknikchef James Allison till Sky.
– Jag tror att karaktären på banan passar bilen. Jag tror inte att vi har en bil som kan vinna från första startled än, men så länge som vi kan få bilen genom Maggotts och Becketts och de snabba kurvorna så har vi en god chans på att göra ett bra resultat den här helgen och kanske om Red Bull snubblar så….men jag är hoppfull.

Hamilton hoppfull på Silverstone

Mercedes har historiskt sett varit väldigt framgångsrika på just Silverstone. Lewis Hamilton har tagit pole position vid sju tillfällen och han har vunnit Storbritannien GP vid åtta tillfällen. Han har tagit tre segrar vid de fyra senaste GP-loppen på banan.
– Ger vi honom en bil som gör att han bara ligger några tiondelar bakom den som leder kommer Lewis att vinna loppet, säger Wolff till Reuters.
– Jag hoppas att vi kan ge honom en bra bil, att vi har någonting som är närmare toppen än vad vi har haft tidigare.

Hamilton är, tillsammans med Michael Schumacher, den enda förare som vunnit åtta gånger på en och samma bana. Ingen förare har vunnit på samma bana nio gånger.
– Vi jobbar mot vår första seger 2022 och det vore fantasiskt om det kunde hända den här helgen, säger Lewis Hamilton.
Han vann Storbritannien GP för första gången år 2008. Då körde han för McLaren-Mercedes.

Korta nyheter Storbritannien GP i F1

Ferraris Charles Leclerc tog en ny motor inför Kanada GP och är nu väldigt motiverad att ta upp kampen med Red Bull som vunnit de sex senaste loppen. Han var trea i kvalet till F1 på Silverstone, men kollegan Carlos Sainz har pole position.

– De fyra kommande racen blir väldigt viktiga, säger Leclerc.

Det betyder att ferrari satsar allt under juli – det är fyra lopp på lika många veckor och därefter väntar sommaruppehållet.

Mer om kvalet till Storbritannien GP i F1 läser du här.

Här är resultatet i kvalet inför Storbritannien GP i F1:

Williams valde att uppdatera Alexander Albons bil, medan Nicholas Latifi fick köra med den tidigare versionen av bilen. Albon åkte ut i Q1 och var väldigt frustrerad, Latifi gick till Q2 för första gången i år.

Väl där satte han en bra tid vid rätt tillfälle och tog sig till Q3 för första gången i år. Det var kvalets överraskning.

Hos Alfa Romeo slog Zhou återigen Valtteri Bottas. Kinesen verkar trivas allt bättre i sin bil. Vi kan också notera att Fernando Alonso trivs i regn. Återigen tog han en plats i Q3.

Hos Aston Martin och Haas är det däremot  ledsna miner. Aston Martin är fortsatt långsamma, trots uppdateringar och Haas verkar ha slagit in på samma bana som tidigare år – bilen är bra med i början av säsongen och tar poäng men faller sedan längre ner i fältet. Varken MAG  eller MSC hade någon verklig chans på avancemang till Q2.

För övrigt regnade det under kvalet till Storbritannien GP på Silverstone, men det kan mycket väl bli ett torrt race. Det är bara 20 procents risk för regn.

I morgon är det dags för F1-live igen. Jag startar vid 15.45. Du hittar F1-live i målservice.

 

 

Hamilton ryter till inför F1 på Silverstone

av Anna Andersson

Ralf Schumacher, Jackie Stewart, Nelson Piquet och Bernie Ecclestone. Alla har de gjort starka uttalanden kring F1 och Lewis Hamilton.
Inför F1 på Silverstone 2022 ryter den flerfaldige mästaren ifrån:
– Jag fattar inte varför vi fortsätter att ge dessa äldre människor en plattform, säger han.

F1 på Silverstone 2022
Hamilton ryter ifrån inför F1 på Silverstone 2022 (AP/TT)

Jackie Stewart påtalade officiellt att Lewis Hamilton borde lämna F1 för modebranschen, Nelson Piquet uttryckte sig rasistiskt kring samme förare, Ralf Schumacher kallade Hamilton för förlorare och Bernie Ecclestone fortsätter att hylla Vladimir Putin.
Gemensamt för alla är att de har haft en roll inom F1 och inför Storbritannien GP ryter den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton till.

– De senaste veckorna passerade inte en dag utan att någon, som inte haft en roll inomvår sport på flera årtionden, försökte säga negativa saker och dra ner mig, säger Hamilton under presskonferensen inför F1 på Silverstone.
– Det handlar inte om en person, inte om ett ord. Jag har upplevt rasism i hela mitt liv det är inget nytt för mig.

Inför F1 på Silverstone  2022 – Hamilton om skandalen

Han fortsätter:
– Det handlar om den större bilden. Vi inom F1 vill växa i en annan riktning och det är vårt ansvar, som sport, och även mediernas ansvar att inte ge dessa äldre människor en plattform, de följer inte med tiden och är inte heller beredda att ändra sig. Vi lever i svåra tider och ska inte dela människor, vi ska ena dem.

Han kritiserar också Good Morning Britain som gjort en intervju med Bernie Ecclestone där den tidigare F1-gurun återigen visar sitt stöd för Rysslands president Vladimir Putin. i Daily Mail hävdade han att Toto Wolff funderar på att slänga ut Hamilton eftersom han är för dyr.
– Varför frågar ni honom? Ni vet väl vad ni får för svar och det behöver vi inte. Sluta att ge de människorna en plats.

Även Max Verstappen, svärson till Nelson Piquet, uttalade sig om rasistskandalen under presskonferensen:
– Rasism hör inte hit, de ord som han använde var felaktiga och det har han själv också insett. Detta är något vi måste klargöra för unga människor, hemma och i skolan måste man lära sig att det inte är okej och vi arbetar också med den frågan. F1, Lewis och alla förarna står bakom det beslutet.
Det bekräftar även den fyrfaldige världsmästaren  Sebastian Vettel som arbetar hårt med frågor som rör klimat och inkludering.

– Vi måste reagera snabbt och visa att vår sport är öppen för alla, vi kan inte göra tillräckligt mycket , säger han.
– Motorsporten har kommit långt, men et är mycket arbete kvar.
Formel 1 har tagit avstånd från Bernie Ecclestones uttalande och även förbjudit Nelson PIquet att vistas i depåområdet under F1-helgerna.

Väderprognos inför Storbritannien GP 2022

Vädret på brukar alltid vara en faktor när F1 kör på Silverstone, så också inför Storbritannien GP 2022. Under fredagens träningar väntar en blandad kompott, växlande molnighet och mellan 16 och 20 grader. Det finns också en risk för regn och starka vindar som kan ställa till problem för förarna.

Under lördagen väntas temperaturer mellan 15 och 19 grader, alltså ganska kyligt. Himlen väntas vara täckt av moln, men det är en mindre risk för regn än under fredagen.
På söndag, lagom till Storbritannien GP i F1 2022, stiger risken för regn samtidigt som vinden minskar något. Temperaturen lär inte överstiga 20 grader.

Med andra ord lär vädret på Silverstone vara lika oförutsägbart som vanligt.

Alla helgens tider finns här.

Korta nyheter – F1 på Silverstone

Jüri Vips har fått sparken från Red Bull efter en rasistskandal, men han kommer att tävla vidare för Hitech Grand Prix i Formel 2, något som mästerskapet ifrågasätter.
– Det beslut som Hitech Grand Prix har tagit är överraskande och vi hade inte gjort på samma sätt. VI kommer att titta noga på den här situationen framöver för att säkerställa att den typen av beteende hanteras på ett lämpligt sätt, säger Formel 2 i ett uttalande.
För övrigt har Nelson Piquet bett om ursäkt för sitt dåliga ordval. Du läser det här.

Williams har en uppdatering på bilen till tävlingen på Silverstone, men det är bara Alex Albon som får ta del av den.

Aston Martin har en uppdatering med sig till Silverstone och Stallet vill förlänga kontraktet med Sebastian Vette.
– En kontraktförlängning är helt klart Plan A. Vill han köra Aston Martin 2023 så gör han det, säger stallchef Mike Krack till Sport Bild.
– I nuläget har vi en plan A, men ännu ingen plan B.
Några konkreta diskussioner har parterna ännu inte haft, enligt Krack måste det finnas fakta innan de snackar allvar.

Nu trycker vi Plattan i Mattan igen. I veckans avsnitt snackar vi upp F1 på Silverstone, vi pratar om Manselmania, Mercedes möjligheter på Hamiltons favoritbana och de interna kvalduellerna. Missa inte vår F1-podd. Perfekt för promenaden, stranden, hängmattan eller cykelturen.

IndyCar – Mid Ohio grön bil för Marcus Ericsson

Nu startar IndyCar om sin säsong och Marcus Ericsson kommer som mästerskapsledare till Mid-Ohio.
Han gör det i en grön bil.

Nu väntar en ny utmaning som består av 13 kurvor och en 3.6 km lång road course-slinga på honom och Felix Rosenqvist. Den sistnämnda har förlängt kontraktet med McLaren, men det är inte klart om han kör IndyCar eller Formel E nästa år.
När vi är inne på Rosenqvist så är det tydligt att detta är en extra utmaning för honom, både 2020 och 2021 blev han påkörd redan i första sväng, bara sekunder efter start. Både två var incidenter som på många sätt liknade varandra och som effektivt satte stopp för alla chanser att nå ett framskjutet resultat.

– I grund och botten gillar jag Mid-Ohio, och jag har alltid varit snabb där i relation till mina teamkamrater, men på senare tid har jag inte ens fått chansen i racen där, säger Felix Rosenqvist. I år hoppas jag verkligen att jag kommer längre än till första kurvan! Vi har flera bra race i ryggen och jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle kunna göra ännu bättre ifrån oss här, säger Felix Rosenqvist.
– Kvalet blir viktigt, men jag tror att vi har alla chanser. Jag ser fram emot helgen.

Rosenqvist ligger på åttonde plats i INDYCAR-tabellen inför helgens race, som körs över 80 varv med start på söndag kväll svensk tid. Träningarna inleds på fredag, även Linus Lundqvist och IndyLights tävlar på Mid-Ohio i helgen. Han kör sitt kval lördag och sitt race klockan 16-30 på söndag.

Tiderna för helgens IndyCar

Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 9
Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Mid-Ohio Sports Car Course (USA)

Fredag 1 juli
Fri träning 1: 21.30-22.45
Lördag 2 juli
Fri träning 2: 15.30-16.30
Kval: 20.45-22.00
Söndag 3 juli
Warm-up: 15.45-16.15
Race (80 varv): 18.45
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Nelson Piquets ursäkt efter rasistskandalen

av Anna Andersson

Nelson Piquet ber Lewis Hamilton om ursäkt. För sitt ordval och för att hans uttalande har feltolkats.

I ett långt uttalande tar han avstånd från all form av rasism.

Nelson Piquet ber Lewis Hamilton om ursäkt
Nelson Piquet ber Lewis Hamilton om ursäkt (AP/TT)

Allt har sin bakgrund i den kollision mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen som inträffade under Storbritannien GP i F1 2021.  Mercedes Hamilton kunde fortsätta tävlingen och vann sin åttonde seger på Silverstone, medan Red Bulls Max Verstappen bröt loppet. De två var inblandade i en tajt fajt om VM-titeln och Piquet, vars dotter är tillsammans med Max Verstappen, fick efteråt en fråga om incidenten.

Intervjun med den trefaldige världsmästaren gjordes för ungefär ett år sedan, men har nu översatts från brasiliansk portugisiska till engelska och efter det att den nu har publicerats har det blåst ordentligt. Enligt den översättning som bland annat CNN gjort sa Piquet:

– Den lilla n…., han satte bilen så att för att det inte fanns någon chans att två bilar skulle kunna köra i bredd i den kurvan. Det är ett skämt. Det var tur för honom att bara en annan förare (Verstappen) råkade illa ut.

Nelson Piquet ber Lewis Hamilton om ursäkt

Formel 1, Mercedes och förare som Charles Leclerc fördömde Nelsion Piquets iuttalande med starka ord.

Men själv har den flerfaldige mästaren inte sagt någonting – förrän i dag. Då ber han om ursäkt för att han uttryckt sig klumpigt och förklarar att översättningen av det han sagt har misstolkats.

Nelson Piquet  reder ut

” Jag vill reda ut den historia som nu cirkulerar i media och handlar om en kommentar som jag gjorde under en intervju förra året.

Det som jag sa var ogenomtänkt och jag har inget försvar till det, men jag vill klargöra att de det är en utbredd term som historiskt sett har använts i en allmän betydelse inom brasiliansk portugisiska som en synonym för ”kille” eller ”person”. Avsikten var aldrig att kränka någon.
Jag skulle aldrig använda det ordet som jag har blivit anklagad för att använda i vissa översättningar. Jag fördömer starkt varje antydan om att ordet användes i syfte att förringa en förare på grund av hans hudfärg. Jag ber helhjärtat om ursäkt till alla som har drabbats, inklusive Lewis, som är en otrolig förare. Den översättning som cirkulerar på sociala medier är felaktig.
Diskriminering har ingen plats i F1 eller i samhället och jag vill gärna förtydliga mina tankar i det av avseendet.”

Korta nyheter kring Formel 1

I helgen tävlar F1 på Silverstone i Storbritannien, samma bana där ovan nämnda incident inträffade 2021. Vill du ha koll på däckval och tider finns det här.

Här hittar du en guide med statistik inför F1 på Silverstone.

Dessutom ska du inte missa veckans avsnitt av vår F1-podd ”Plattan i Mattan” där vi pratar om minnesvärda race på Silverstone, Manselmania och en genomgång av förarnas kvalstatistik samt hur det egentligen fungerar med däcken. Vilka är egentligen mjuka, hårda och vad är medium? Eller kan ett mediumdäck också vara mjukt, eller hårt?

Dessutom pratar vi om  hur de nya reglerna för vindtunneln kan påverka årets mästerskap.

 

 

 

Piquets rasistattack mot Lewis Hamilton

av Anna Andersson

Nelson Piquet blev förbannad på Lewis Hamilton efter F1 på Silverstone.

Det resulterade i att den trefaldige mästaren uttryckte sig rasistiskt i en intervju – något som nu fördöms nu av både Mercedes och Formel 1.

Incidenten bakom det rasistiska uttalandet inträffade under F1 på Silverstone 2021. Då hade hade Lewis Hamilton och Max Verstappen en intensiv fajt, vilket slutade med att Verstappen tvingades bryta och Hamilton till slut vann sin åttonde seger i Storbritannien GP.  Mer om den våldsamma kraschen kan du läsa här.

Verstappen, som tillbringade eftermiddagen på sjukhuset, var riktigt förbannad, men även andra fans och experter har diskuterat den intensiva incidenten om och om igen.

En av dem är Nelson Piquet, trefaldig världsmästare. Han pratade om det i Motorsport Talk, i en intervjuv som gjordes i november men som släpptes denna vecka.

Där uttryckte han sig rasistiskt mot den sjufaldige världsmästaren i Formel 1.

Nelson Piquet körde bland annat för Benetton, som här 1990. (AP/TT)

– Den lilla n…., han satte bilen så att för att det inte fanns någon chans att två bilar skulle kunna köra i bredd i den kurvan. Det är ett skämt. Det var tur för honom att bara en annan förare (Verstappen) råkade illa ut, sa Piquet på portugisiska till journalisten Ricardo Oliveira i Motorsport Talk.

I samma uttalande använder han n-ordet och lägger till att den andra föraren ”got f**ked”. Inför Storbritannien Grand Prix tar uttalandet ett varv runt världens medier, bland annat har tyska RTL, CNN Brasilia och CNN skrivit om det.

Piquet, som är pappa till Max Verstappens flickvän Kelly Piquet,  och har nu även gjort ett uttalande där han ber om ursäkt för sitt ordval. Du läser det här.

Piquets ord fördöms av F1 och Mercedes

Det har däremot Lewis Hamilton,  som under tisdagen skrev ”Låt oss fokusera på att förändra inställningen” :

Även Formel 1 fördömer Piquets uttalande genom att bland annat twittra att ”diskriminering  eller rasistiskt språkbruk är oacceptabelt i alla former och inte en del av samhället. Lewis är en fantastisk ambassadör för vår sport och förtjänar respekt”

Även Hamiltons team, Mercedes, har lagt upp ett tydligt statement på sociala medier.

Under gårdagen stod det också klart att Red Bull sparkar Juri Vips, estländaren har varit juniorförare för teamet. Anledningen är att han använde rasistiska uttryck när han spelade dataspel – och allt streamades på internet.

Nu fokuserar vi på helgens tävling. Här får du en guide och statistik.

Storbritannieng GP  2022 – F1 på Silverstone

Däckval och tider:

Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Avstånd till första kurvan: 420 m
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt

Bromszoner: 6 ( två hårda)

Toppfart: 310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2020: 2 depåstopp, de flesta förarna gjorde två stopp.

Den vanligaste strategin vad medium/hard.
Första GP: 1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 20
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Statistik Storbritannien GP

F1 på Silverstone
Lewis Hamilton är kungen av F1 på Silverstone. Här år 2016. (AP/TT)

Resultat sprintkval 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

2. Max Verstappen, Red Bull

3. Valtteri Bottas, Mercedes

4. Charles Leclerc, Ferrari

5. Sergio Perez, Red Bull

6. Lando Norris, McLaren

7. Daniel Ricciardo, McLaren

8. George Russell, Williams

Resultat sprintrace 2021:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Lando Norris, McLaren
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Fernando Alonso, Alpine
8. Sebastian Vettel, Aston Martin

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:24.303 (Lewis Hamilton, Mercedes 2020)
2021: 1:26,34  (Lewis Hamilton, Mercedes i sprintkvalet)
2020: 1:24.303 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:25.154 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:25.093 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:25.892 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole position:

Lewis Hamilton (7)
Nigel Mansell (3)
Fernando Alonso (3)
Damon Hill (3)
Jim Clark (3)
Nino Farina (2)
Stirling Moss (2)
Mika Häkkinen (2)

Topp 8 i Storbritannien Grand Prix 2021

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Charles Leclerc, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lando Norris, McLaren
5. Daniel Ricciardo, McLaren
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Fernando Alonso, Alpine
8. Lance Stroll, Aston Martin

F1 på Silverstone
Michael Schumacher  vann Storbritannien GP i F1 år 2004 (AP/TT)

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2021: 1:28.617 (Sergio Perez, Red Bull)
2020: 1:27.097 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:28.451 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:27.369 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:30.696 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna:

2021 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari

(2020 var det två lopp på grund av pandemin)

Förarna med flest vinster:

Lewis Hamilton (8)
Alain Prost (5)
Nigel Mansell (3)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Fernando Alonso (2)
Mark Webber (2)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)

Omkörningar:

2020: 20
2019: 24
2018: 28
2017: 32
2016: 10

(ingen offentlig siffra för 2021)

 

Sida 76 av 390