Måndagsmackan: Gorguts

av Mattias Kling
Gorguts
Kim Jong Un tillkännager veckans beordrade lyssning.

Handen på hjärtat – debuten ”Considered dead” var en ganska så intetsägande skapelse. Släppt av Roadrunner-sidospåret R/C 1991 hamnade den mitt i dödsmetallexplosionen och försågs därför högst naturligt med ett Dan Seagrave-omslag och en plastig Scott Burns-produktion som tycks ta titeln på öppningsspåret, ”Stiff and cold” på för stort allvar.

Men det där var blott skivan då Quebec-gruppen lärde sig att gå och tog några stapplande steg inom en metalscen som snart skulle vända sin uppmärksamhet mot Norge och dess diskantladdade högkontrastmangel.

Tre skivor till hann det bli i alla fall – ”The erosion of sanity” 1993, ”Obscura” 1998 och ”From wisdom to hate” 2001 – innan verksamheten lades på is 2005. Detta mest genom ett sakta utplånande som väckte föga uppmärksamhet i de stora leden.

Fixar till en riktigt cool och tuff comeback.
Fixar till en riktigt cool och tuff comeback.

Åtta år senare är situationen väldigt motsatt. Helt plötsligt är Gorguts en referenspunkt inom den tekniska dödsmetallen och kan nu se sig åtnjuta samma pionjärstatus som exempelvis Atheist, Suffocation och landsmännen i Cryptopsy. Branschtidningarna vräker på med bjärta fyrfärgsomslag och överallt sjungs Luc Lemays lov.

Väldigt rättvist, måste tilläggas. För nu aktuella ”Colored sands” (Season Of Mist/Sound Pollution) är en skiva som går bortom ordinär death metal. Som tänjer på gränserna och mutar in ett helt eget område som slentrianlyssnaren helst inte bör beträda. Det här är minerad mark. Ett avantgardistiskt möte mellan genreböjarakter likt Deathspell Omega, Portal och Blut Aus Nord. Fast mycket mer kontrollerat, överprogressivt och … out there.

På så sätt kan femteskivan tilltala även andra än de mest insnöade genretrollen. Det progressiva anslaget lär slå an en sträng hos den mer vidsynte Dream Theater-lyssnaren, djentkonnässören bör finna stort utbyte i de trixiga krumbukterna i leveransen medan de som exempelvis finner mycket nöje i Between The Buried And Mes ”The silent circus” här kan se sig rikligt belönade.

”Colored sands” är ett galet uttrycksfullt verk som utmanar, fodrar och som kräver. Det vill säga – allt som ”Considered dead” inte var. Allt var inte bättre förr.

Fotnot: Här kan du lyssna på plattan på Spotify och på Wimp.

Stuffa på helgledigt till en ny studsboll från Korn

av Mattias Kling
Korn årsmodell 2013 består av Reginald ”Fieldy” Arvizu, Ray Luzier, Jonathan Davis, James ”Munky” Shaffer och Brian ”Head” Welch.
Korn årsmodell 2013 består av Reginald ”Fieldy” Arvizu, Ray Luzier, Jonathan Davis, James ”Munky” Shaffer och Brian ”Head” Welch.

”The paradigm shift” – release i kommande månadsskifte – innebär inte bara ett nytt album från nu metal-arkitekterna från Bakersfield, Kalifornien. Desto viktigare är kanske att det här är första studiosamarbetet med återvändande gitarristen Brian ”Head” Welch sedan tio år gamla ”Take a look in the mirror”.

Många har också gett Jesusskallen – som under sin paus från bandet har hunnit skiva två självbiografier samt släppt skivor med Love And Death – något av en frälsarroll i den relanserade sättningen. Som att hans vitt erkända refrängsinne skulle kunna göra vin av vatten och därmed berusa massorna som om det vore 2002 ännu en gång.

En sak är säker: Förstasingeln från ovannämnda comebackskiva, om jag får använda benämningen aningen löst, gjorde det inte. Snarare känns ”Never never” snarare likt speltidsfyllnad med irriterande blek vers och anonym refräng än något riktigt toppspår att skryta över, vilket gör att nu läckta ”Love and meth” känns desto hetare.

Okej, det är ingen ny ”Did my time”, ”Falling away from me” eller ”Blind”. Men likväl ett spår som visar att ”Head” fortfarande kan slå huvudet på spiken då det gäller att slöjda till smittsamma melodikrokar.

Mer om detta i slutet av månaden, då ”The paradigm shift” recenseras enligt konstens alla regler.

Bedömt i veckan: Carcass och Satyricon

av Mattias Kling
Carcass
Återvändande veteranerna bjuder på väldigt snittsamt dödsmangel.

:++++:

Carcass

Surgical steel

Nuclear Blast/Sony

Carcass ”Surgical steel”DEATH METAL Typscenariot: Klassiskt band återförenas, gör några gig – och släpper en trist platta.

I detta sammanhang är britternas första studioskiva sedan 1996 års utskällda ”Swansong” en motsatssensation. Ideologiskt befinner sig ”Surgical steel” förtjusande nog mitt i skåran mellan melodierna på ”Heartwork” och det snitsiga manglet på ”Necroticism – descanting the insalubrious”, en mer än 20 år gammal kista som passar som den vore måttbeställd. Titta bara på omslaget; precis så välarrangerat och slipat är innehållet. Likt en hammare mot pannan (”Captive bolt pistol”), ett förlösande snitt i aortan (”Thrasher’s abattoir”) eller blodsänk på väggen (”The master butcher’s apron”) är genomförandet så snyggt att man inte ens ids sakna svenske ex-gitarristen Michael Amott.

Det gore ju så bra ändå.

Bästa spår: ”Mount of execution”.

VECKANS TWEET

Tweet 6/9

Fotnot: Mer om Satyricon kan ni läsa i Aftonbladet i morgon, då det även blir några rader Vista Chino. Riktigt lördagsgodis.

Mullra loss fredagen med TVÅ videor från Alice In Chains

av Mattias Kling
Bjuder på en äkta dubbelmacka, fredagen till ära.
Bjuder på en äkta dubbelmacka, fredagen till ära.

Är det en grungedag i dag? Är det inte alltid en grungedag?

Nja, kanske inte riktigt så. Men sant är likväl att en av Seattlescenens stora drakar, närmare känd som Soundgarden, i kväll besöker Hovet i Stockholm för att följa upp senaste skivan ”King animal” och framträdandet på Sweden Rock förra året med sin första innomhuskonsert i Sverige sedan den 18 oktober 1996. En tilldragelse om något. Som jag emellertid tänkte hoppa över (Jocke Persson ror hem recension till Aftonbladet i morgon) för att i stället ta farväl av snart avvecklande Vomitory och fira 25-årskalas med Grave på Debaser Medis.

Detta är så klart självvalt. Även om jag naturligtvis hade sett att jag kunde vara på alla ställen samtidigt för att inte missa något historiskt skeende som man får höra om tills öronen trillar av. Jag kalkylerar nämligen iskallt med att Chris Cornell och de andra återkommer till stan på ett eller annat sätt, förr eller senare, vilket gör att ond bråd död får gå före nedstämt psychodelicbuller.

Lite plåster på såren kommer emellertid från postnummerkollegorna i Alice In Chains, som firar septemberstart genom att simultansläppa inte mindre än två videor från årsgiven ”The devil put dinosaurs here” (läs recension via denna länk). En dubbeldos grungegung, alltså. Personligen gillar jag ”The devil…” mörka sjuttiotalsfeeling – med en alkad clown och en snubbe i kanin-onepiece– bättre än ”Voices” ganska ordinära framträdandescenografi.

Men för bästa totalupplevelse kollar man så klart in båda två.

Blasta loss torsdagen med en ny lårkaka från Fit For An Autopsy

av Mattias Kling
Biffiga killar, biffigare musik.
Biffiga killar, biffigare musik.

Fit For An Autopsy ”Hellbound”Handen på hjärtat – jag kan inte påstå att jag blev helt såld på debuten ”The process of human extermination” när den släpptes för två år sedan. På denna Black Market Activities-utgåva kändes New Jersey-gruppen som en deathcorecombo i periferin, som gärna ville buffla sig in mellan Job For A Cowboy, Suicide Silence och Whitechapel utan att riktigt hitta något utmärkande.

Därför känns färska ”Thank you, Budd Dwyer” – första singeln från kommande albumet ”Hellbound” – som en glad överraskning. I låten, som avhandlar en korruptionsanklagad politiker som tog livet av sig i direktsänd tv 1987, gästas sextetten dessutom av snart Sverigeaktuella Xibalbas frontman Nate Rebolledo vilket ger extra brutalitetspoäng. Visst går det fortfarande att hitta en viss Whitechapelism i soundet, men fortsätter Fit For An Autopsy på detta spår kan andraplattan bli ett riktigt välplacerat inlägg i en genre som så väl behöver lite babarismlavemang för att inte självdö.

Om så är fallet lär visa sig redan den 10 september, då ”Hellbound” släpps via Good Fight Entertainment i USA. Europa får emellertid vänta ungefär en månad på officiell release, då via Steamhammer.

Motörhead: Vi har grävt djupt den här gången

av Mattias Kling
Blåmärken – fuck you.
”Blåmärken – fuck you.”

De senaste månaderna har handlat mycket om frontmanlegendaren Lemmys hälsoproblem.

Fullkomligt naturligt, då en aviserad Europasväng med utlyst besök på Metaltown i Göteborg avblåstes i sista stund. Och då scencomebacken (se ett videosammandrag nedan) på Wacken blev rejält vingklippt och egentligen reste fler frågetecken än det gav svar på den centrala frågan:

Hur fan mår karl’n egentligen?

Så här ser omslaget till ”Aftershock” ut.
Så här ser omslaget till ”Aftershock” ut.

Delsvar: Bra nog för att släppa ett nytt album, tydligen. Och dessutom ge de blågula fansen plåster på såren genom att besöka Linköping och Cloetta center den 12 december (ett gig som emellertid inte finns med på turnéplanen på gruppens hemsida men som säkerligen blir av i alla fall).

Men innan nämnda turnésväng är det som sagt för release av evighetsmaskinens 21:a studioalbum, som beräknas finnas i butikerna den 21 oktober via UDR/EMI. Det är en skiva innehållande 14 låtar med titlar som ”Lost woman blues”, ”Going to Mexico” och ”Keep your powder dry” och som har sammanställts i NRG Studios i Hollywood, Los Angeles.

Hur det låter krävs det inte direkt någon siare för att gissa. Även om gitarristen Phil Campbell i ett pressmeddelande hävdar att trion har ”grävt djupt” och slår sig för bröstet över albumets ”variation” kan jag sätta några grå skäggstrån på att det låter som Motörhead. Som det ska vara, med andra ord. Gediget och pålitligt, men sannolikt föga äventyrligt när det gäller något annat än detaljer.

Efterskalvet kan som sagt kännas den 21 oktober. Vi får hoppas att det får marken att gunga.

Blasta loss Obamaonsdagen med ett färskt spår från Kataklysm

av Mattias Kling
Kataklysm

Av förklarliga skäl – ett visst statsbesök i huvudstaden som tycks få även den mest sansade att gå upp i brygga – kommer det i dag att handla mycket om USA i medierna.

Just därför finns det anledning att vidga vyerna – och i stället vända blickarna norrut från det som kallas världens största demokrati. På andra sidan gränsen till Kanada, nämligen i Montreal och Quebec, hittar vi nämligen några riktiga slitvargar i dödsmetallens tjänst.

”Waiting for the end to come”.
”Waiting for the end to come”.

Med 22 år i branschen kan man väl nämligen kalla Kataklysm just för det. En slags tansatlantisk motsvarighet till svenska Grave som har stått stolt genom genredöden och som snart gör sig redo att dundra loss sitt elfte studioalbum sedan debuten med ”Sorcery” (1995).

”Waiting for the end” heter plattan i fråga som får följa upp 2010 års ”Heaven’s venom” och knogmackan är aviserad till release via Nuclear Blast sista veckan i oktober.

Fram till dess går det att stilla hungern efter kanadeniskt dödsbacon med låten ”Kill the elite”, som du hittar nedan. Ett ganska så fint hyperblastande stycke som likväl inte räds melodier i riffen och hetsig dubbelsång.

Precis det en behöver en dag som denna.

Lätta på lädret – och gör ”Hårdrockens historia” komplett

av Mattias Kling
3541

Hela elva avsnitt av en musikserie kan tyckas nog. Men då det som ska dokumenteras är så mångfacetterat och spretande som det vi kan kalla hårdrock, med alla dess glidningar som en så pass lös genrebeteckning ger, är inte ens det nog.

Därför blev det ett berättigat ramaskri – ”folkstorm” på klassisk kvällstidningslingo – när den SVT-sända serien ”Hårdrockens historia” helt sonika hoppade över metalträdets mest extrema grenar. Orsaken sägs vara att kunderna, de finansierande tv-bolagen, fann en närmare granskning av en musikyttring som ofta befinner sig på fel sida av den goda smakens mittlinje brutalt upprörande. Och därmed inte värd att slanta upp för.

Gissa? Det är just här du kan göra en insats.

I videoklippet nedan kan du se regissören Sam Dunn artigt sträcka fram mössan och be om cash för att färdigställa det så kallade förlorade avsnittet av ”Metal evolution”, som serien heter i original. Via en kampanj på IndieGoGo försöker Banger Films få ihop de 135 000 dollar man anser sig behöva för att ro projektet i hamn, vilket än så länge tycks gå sådär då man ännu är runt 95 000 dollar från målet.

Som bidragsgivare kan man i alla fall välja på hur mycket man vill investera – och få tillbaka utifrån insatsen. Den som exempelvis skjuter in fem dollar får en nedladdningslänk till filmen när den är klar, medan den som går all in och hostar upp nätta 50 000 dollar får se sig upphöjd till producentstatus och därmed en massa lyxiga vip-förmåner.

Mer info om detta hittar du här. Så se till att tömma spargrisen om du tycker att ”Hårdrockens historia” behöver en extra brutal slutsats.

Mosha loss till en ny låt från Take Offense

av Mattias Kling

Take Offense

Vänner av Hatebreed, First Blood, Sworn Enemy, Madball och liknande akter – ta notis. Om bara två veckor släpper Take Offense sitt nya album via Reaper Records. Det är en skiva att bli svettig till. Vare sig det handar om i joggingspåret, på gymmet eller mellan lakanen.

Som en liten försmak av vad som komma skall har låten ”Place your bet” ramlat ut på nätet. Thank mosh for that. Nu har jag några extra adrenalinpumpande toner att peppa upp formen med inför kvällens besök i träningslokalen.

”United states of mind” heter skivan i fråga. Den är producerad av Nick Jett (Terror) och mastrad av Matt Hyde (Slayer, Monster Magnet, Children Of Bodom med flera) för extra bicepstryck i slutfinishen.

Som utlovat – basister med hundar

av Mattias Kling

Jag vet att den här animaliska metaltrenden inte är ny. Faktum är att dessa humoristiska och snedrökta fotomontage har cirkulerat på nätet i över en månad vid det här laget, vilket dock inte får överskugga det uppenbara:

Att de faktiskt är rätt kul på ett sånt där lågstadiefnissigt kul. På ett fullkomligt harmlöst och ickeprovokativt vis, som gör att man kan ta det för vad det är: ett skämt. Som är gjort med både hjärta och finess. Och som därmed är riktigt kul.

Varsågoda – pudelrock som du kanske aldrig har sett det.

Phil Lynnot, Thin Lizzy.
Phil Lynott, Thin Lizzy.
Shane Embury, Napalm Death/Lock-Up med flera.
Shane Embury, Napalm Death/Lock-Up med flera.
Geezer Butler, Black Sabbath.
Geezer Butler, Black Sabbath.
Sid Vicious, Sex Pistols.
Sid Vicious, Sex Pistols.
Lemmy, Motörhead.
Lemmy, Motörhead.
Lyn-Z, Mindless Self Indulgance.
Lyn-Z, Mindless Self Indulgence.
Steve Harris, Iron Maiden.
Steve Harris, Iron Maiden.
Paolo Gregoletto, Trivium.
Paolo Gregoletto, Trivium.
Cliff Burton, Metallica.
Cliff Burton, Metallica.
Gene Simmons, Kiss.
Gene Simmons, Kiss.
Reginald ”Fieldy” Arvizu, Korn.
Reginald ”Fieldy” Arvizu, Korn.
Jay Bentley, Bad Religion.
Jay Bentley, Bad Religion.
Geddy Lee, Rush.
Geddy Lee, Rush.
Rob Trujillo, Metallica.
Rob Trujillo, Metallica.

Källa: Bass Dogs.

Sida 24 av 191
at the gates Cd recensioner death metal europe festival getaway rock gästblogg hårdrock in flames iron maiden metal metallica motörhead punk Rock slayer spotify sweden rock thrash metal tävling
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB