Startsida / Inlägg

”Magövningarna” din träningsrepertoar saknar

av thomasskoglund

En atletisk, stark och väldefinierad mage återfinns ofta på den träningsaktiva populationens önskelistor. Men är verkligen maniska mängder benlyft och snarkiga situps enda vägen fram till målet?
Självklart inte.

 

 

Dags att bredda övningsrepertoaren?

 

 

Först och främst. Det finns inga genvägar till väldefinierade magmuskler. Alltså inga.
Fettförbrännare, shakes och massproducerade mirakelkurer kommer aldrig skapa slagkraftigare och snabbare resultat än sund kost och korrekt träning. Detta oavsett hur mycket reklamplats massindustrins olika tillverkare har råd att köpa eller vad träningspolarna säger. Punkt, slut.

Med det sagt är du inte dömd till ett liv fyllt med slentrianmässiga magövningar och tråkiga träningsrutiner. Här är två övningar som knuffar resultaten i rätt riktning, en gång för alla.

 

 

 

Yoke carry
En av styrkevärldens mest klassiska moment har äntligen hittat in till gemene-man-gymmet. Här handlar allt om konstant anspänning i bålen och små stapplande steg!

✓ Lasta skivstången med önskad belastning
✓ Placera stången högt upp på axlarna och spänn magen
✓ Gå med små, stapplande steg framåt – samtidigt som bålen förblir spänd genom hela utförandet
✓ Addera kettblebells i ”powerbands” för extra vikt och mer utmanande vinglighet

 

 

 

 

Sandbag cleans
Övningen som inte bara ger magmusklerna en rejäl utmaning, här ställs även flåset på sin absoluta spets. Tack vare övningens förhållandevis komplexa rörelser involveras mängder av muskler kroppen inte ens kan drömma om under sedvanliga situps. Kort och gott, övningen för dig som söker ökad effektivitet.

✓ Lyft med rak rygg, god hållning och spända magmuskler säcken från golvet till höfthöjd
✓ Avlasta säcken mot knäna, säkra greppet och kasta den explosivt över axeln
✓ Vänd dig om, säkra hållningen och repetera utförandet
✓ Fokusera på att inte låta bålen slappna av under utförandet

 

Summa summarum
Självklart kommer inte två nya övningar i repertoaren skapa den perfekta magrutefysiken. De kommer däremot liva upp dina slentrianmässiga träningsrutiner med nya motivationsvindar, ökade utmaningsnivåer och mer funktionella resultat.

En kombination som, tillsammans med din välslipade helhet, bryggar kroppen till resultaten du önskar nå.
Kör hårt!

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Sebastian Laneby och Oscar Schau
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB