F1 i Melbourne: Sainz i första led – två veckor efter operationen

av Anna Andersson

Han missade deltävlingen i Jeddah eftersom han opererade blindtarmen. Under F1 i Melbourne körde Carlos Sainz in bilen i första startled.

Två veckor senare.

– Jag kan knappt tro det, säger han.

Max Verstappen tog pole position inför Australien GP i Formel 1, hans tredje raka i år. Men bakom honom körde Ferraris Carlos Sainz in på plats två, Sainz som opererade blindtarmen för två veckor sedan och då missade racet i Saudiarabien.

Nu är han tillbaka – i första startled.

Detta trots att han varit sängliggande i tio dagar och inte suttit någonting i simulatorn.

– Tack, det har varit tuffa veckor, jag har tillbringat många dagar i sängen för att se om jag ens skulle kunna resa hit. Att sedan ta en plats i första startled är väldigt bra, säger han efter kvalet.

– Jag är glad över att utmana RB, jag var lite ringrostig i går men hittade farten till i dag.

F1 i Melbourne: Max Verstappen med pole position

F1 i Melbourne
Carlos Sainz, Ferrari, i första startled till F1 i Melbourne. (AP-TT)

I torsdags var det osäkert om Carlos Sainz skulle kunna köra årets tredje deltävling i Formel 1, men efter att ha tagit det försiktigt under fredagens första träningspass kände han sig redo.

– Jag ska inte ljuga, jag är inte helt bekväm och men jag klarar det och så länge jag kan göra det utan smärta så kan jag trycka plattan i mattan, säger han efter kvalet.

För Sainz, som tog en pallplats i premiären och missade årets andra lopp, är säsongen viktig. Han har inget kontrakt för nästa år, sedan Ferrari förlängt med Charles Leclerc och värvat Lewis Hamilton från Mercedes.

Det gör att han behöver prestera för att ta en så bra styrning som möjligt till nästa år och det finns öppna möjligheter i alla stall utom Ferrari och McLaren.  Mer om Silly Season i F1 läser du här. 

Red Bulls Max Verstappen tog årets tredje pole position i Australien. Han har vunnit de två inledande loppen

– Det var lite oväntat, säger Verstappen efter kvalet.

–Men Ferrari såg snabba ut i sina racesimuleringar, så detta är inte avgjort.

Verstappens kollega Sergio Perez var trea i kvalet, men fick en bestraffning för att han hindrat Nico Hülkenberg i Q1. Därför flyttades han ner till ruta sex. Det gör att  McLarens Lando Norris startar som trea och Charles Leclerc som fyra. Efter en svit på sju race i första startled (2023 och 2024) är nu Leclerc nere i andra led.

Hela resultatet från kvalet till Australien GP finns här. 

Korta nyheter från F1 i Melbourne

Nico Hülkenberg kunde inte upprepa sin prestation från i fjol och får svårt att ta poäng i år. Han hade problem med sin Haas, blev hindrad av Perez och åkte ut i Q1.

Inte heller Mercedes tycks inte hitta rätt, trots det hårda arbetet inför helgen. Lewis Hamilton trivs inte i bilen och han åkte ut i Q2, det är första gången sedan 2010 som han inte har en plats bland de tio främsta i Australien.

Notera att Williams Logan Sargent missar Australiens GP –  under F1 i Melbourne måste han låna ut sin bil till Alexander Albon. Som kraschat sin.

Albon tog plats tolv i kvalet och har häng på en plats bland de tio främsta, vilket skulle ge en poäng.  Läs mer här. 

Daniel Ricciardo försvann redan under Q1, sedan han gjort en miss och blivit av med sin tid. Hur länge har Red Bull tålamod med honom? Överlever han en säsong hos Racing Bulls? En halv? Redan för ett par dagar sedan var kritiken mot honom hård.

Tack till alla som var med under F1-live. Vi ses i morgon 05.00.

Viaplay startar sin sändning klockan från Australien GP kl 04.30.

 

F1 i Melborune: Williams ger Alex Albon Logans Sargeants bil

av Anna Andersson

Logan Sargent missar Australiens GP –  under F1 i Melbourne måste han lämna sin bil till Alexander Albon.

Som har kraschat sin Williams.

Alexander Albon kraschade sin bil under den första träningen till F1 i Melbourne. Han klarade sig utan skador, men bilen var illa tilltygad efter med skador på växellåda, motor och chassi.

Eftersom Williams inte har något extra chassi, inte tillräckligt många reservdelar på plats och det inte finns några möjligheter att transportera det till Australien heller, tar teamet ett tufft beslut inför årets tredje deltävling i Formel 1.

– Vi är enormt besvikna över att skadorna på chassit har inneburit att vi behöver dra tillbaka det från helgen. Att inte ha ett reservchassi är oacceptabelt i dagens Formel  1, men det visar hur långt efter vi låg under vintern och varför vi behöver genomföra betydande förändringar för att placera oss själva i en bättre position för framtiden, säger stallchef James Vowles.

Williams Alexander Albon F1 i Melbourne
Logan Sargeant måste lämna sin Williams till Alexander Albon under helgens F1 i Melbourne. (AP-TT)

Varför kör inte Logan Sargeant F1 i Melbourne?

Logan Sargeant måste stå över F1 i Melbourne – trots att han inte gjort någon miss. Han måste lämna sin bil till Alex Albon som kraschade sin udner den första träningen.

–  Även om Logan inte borde behöva lida för en miss han inte har gjort, räknas varje deltävling i VM. När nu när mittfältet är tightare än någonsin har vi tagit detta beslut och det baserar sig på hur vi tror att vi har bäst möjligheter att ta poäng, fortsätter Vowles.

– Det var inget enkelt beslut att ta och vi uppskattar verkligen att Logan har tagit detta på rätt sätt. Det visar att han är en riktig lagspelare. Det här kommer att bli en tuff helg för Williams, och den här situationen kommer vi inte att hamna i vid fler tillfällen.

Alexander Albon tog 27 av Williams 28 poäng i fjol, stallet har inte tagit någon poäng på de två inledande loppen den här säsongen.

– Det här är det svåraste ögonblicket jag kan minnas i min karriär och det är absolut inte lätt. Jag är dock helt här för teamet och kommer att fortsätta bidra på alla sätt jag kan den här helgen för att maximera vad vi kan göra, säger amerikanen.

Det betyder att F1 i Melbourne genomför den återstående träningen, kval och race med 19 bilar, inte 20 som brukligt.

Kort inför F1 i Melbourne

Ferrari imponerade under den andra träningen, med Charles Leclerc som etta 0,4 sekunder före Max Verstappen, och Carlos Sainz som trea. Men Max Verstappen hade problem, vilket gjorde att han började träning två först efter 20 minuter.

Anledningen till avbrottet var att Verstappen gjorde en miss under det första passet och körde utanför banan, vilket skadade hans golv.

– Jag tror att Ferrari körde sina kvalvarv med maxade inställningar, det gjorde inte vi, säger Red Bulls Helmut Marko till Sky.

– Därför är tre-fyra tiondelar inte så farligt. Däremot imponerade Leclerc i sina racesimleringar, där har vi inte fått ordningen på inställningarna än.

Han påpekar att startfältet blir allt jämnare.

För övrigt har Zak Brown förlängt sitt kontrakt med McLaren. Han stannar som Chief Executive Officer (CEO) till och med 2030.

Mercedes Lewis Hamilton gick bort sig rejält i inställningarna och var 18:e man, mer om det läser du här. Resultat från träningarna ser du här.

I helgen är det också dags för IndyCar och där finns tio miljoner i potten. LÄs mer om spektaklet, vad svenskarna tycker och alla tider.

Även Dino Beganovic kör säsongens andra deltävling i Formel 3. Alla tider finns här. 

Vem kör var i F1 2025 – senaste snacket hittar du in denna artikel. Team för deam. Det är Aftonbladet PLUS.

Rosenqvist och Ericsson jagar miljoner i IndyCar

av Anna Andersson

F1 i Melbourne är inte all racing denna helg. Det blir ett miljonrace i IndyCar.

De fajtas om tio miljoner kronor – men inga mästerskapspoäng. Det är förutsättningarna inför säsongens andra lopp i IndyCar.

– Det är galet, men kul!, säger Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist och Jon Bon Jovi i samarbete i IndyCar
Felix Rosenqvist och Jon Bon Jovi (Penske Entertainment)

Han och Meyer Shank Racing var snabba under säsongens första deltävling, där han tog en plats i första startled, men nu väntar en helt annan upplevelse. För att undvika ett längre uppehåll på sex veckor mellan det första och det andra racet avgörs $1 Million Challenge på The Thermal Club utanför Palm Springs i Kalifornien. Det är IndyCars första fristående race sedan 2008 och inga poäng delas ut.

Däremot står ungefär 10 miljoner kronor på spel.

– Det är inte optimalt med ett så långt uppehåll mellan det första och det andra racet så den här grejen är väl ett sätt att se till att vi får köra, men jag hade hellre önskat ett race med poäng, säger Marcus Ericsson, som kör för Andretti Global.

– Det är ju en cool grej, men personligen tycker jag att det är viktigare att fajtas om mästerskapet än om pengar. Det faktum att man inte får några poäng tar bort en del.

Felix Rosenqvist samarbetar med Jon Bon Jovi i IndyCar

Nu väntar ett race mot den största prispotten i IndyCar historia, bortsett från Indy 500. Under natten till söndag genomförs ett kval för att formera gridden till två heat. Båda heaten körs över tio varv, direkt efter varandra. De sex främsta i varje heat går vidare till final, där 12 förare gör upp om miljonerna under en sprint på 20 varv. Efter tio varv väntar en paus för att fylla på bränsle och göra mindre förändringar på setupen.

– Det här blir lite av ett experiment. Tävlingen är utanför mästerskapet, men med en miljon dollar i potten, säger Felix Rosenqvist som sponsras av Bon Jovi Radio.

– Själva tävlingsformatet är helt nytt, vilket betyder att den som anpassar sig snabbast antagligen kommer åka hem med pengarna. Det blir en väldigt annorlunda men intressant helg!

Vinnaren får en halv miljon dollar ut den totala prissumman, tvåan 350 000 dollar och trean 250 000 dollar.

– Det ska bli intressant att tävla på Thermal för första gången, säger Felix Rosenqvist.

– Vi testade där inför förra säsongen, men det är alltid en annan sak i race med omkörningar och allt annat man aldrig prövar i test. Jag är riktigt förväntansfull!

TIDSSCHEMA
The Thermal Club $1 Million Challenge
Fredag 22 mars
Test 1: 17.00-19.00
Test 2: 22.00-01.00

Lördag 23 mars
Test 3: 17.00-19.00
Test 4: 21.00-23.00

Söndag 24 mars
Kval: 01.00-01.40
Heat 1 (10 varv): 17.15-17.35
Heat 2 (10 varv): 17.45-18.05
Final (10+10 varv): 18.50
Alla tider gäller svensk tid.

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

F1 i Melbourne – tar Albon Sargeants bil?

Alexander Albon kraschade sin Williams under träning 1 och missade den andra träningen, han är dock oskadad.Ett av problemen är dock att Williams inte har något extra chassi och inte hinner få något nytt till Australien heller, så om bilen inte kan repareras kan Albon köra Logan Sargeants bil.

Charles Leclerc var 0,4 sekunder före Max Verstappen under träning 2, Carlos Sainz var trea. Två Ferrari i topp tre alltså.

– De första varven var svåra för Carlos, men han tiog sig in i det steg för steg, säger stallchef Fred Vasseur till media.

– Jag är ingen läkare, men jag är optimistisk och tror att han kan köra.

Notera att Aston Martins Lance Stroll och Fernando Alonso var fyra och femma. Lewis Hamilton var bara 18:e man.

– Det kändes inte så bra där ute idag. Vi började dagen starkt och i FP1 kändes bilen generellt sett bra. Första träningen var faktiskt den bästa känslan i bilen hittills i år. För att fortsätta vår inlärningskurva gjorde vi stora förändringar inför FP2 och tyvärr gjorde det bilen sämre, säger Hamilton.

–Det var tufft men det finns positiva saker vi kan ta med oss från den första sessionen. Vi kommer att arbeta hårt under natten för att göra förbättringar inför imorgon.

Resultat från träning 2:

Korta nyheter från F1 i Melbourne

Alpine ligger sist i VM och inför helgens deltävling i Australien ser det lika mörkt ut som under de två tidigare GP-loppen. Det är tufft för en förare som Pierre Gasly. Han lämnade Red Bulls familj för en nystart, men det har inte alls blivit som han hade hoppats.

– Det är inte enkelt, säger han under presskonferensen inför F1 i Melbourne.

– När jag skrev på för Alpine var de fyra i VM.

Det är långt från förutsättnignarna i år och hans kontrakt går ut efter året. I veckan skrev jag också ett längre knäck om sillyseason i F1, vilka förare som har kontrakt, hur snacket går och vem som är på väg till vilket team. Allt team för team. Du hittar det här.

Lando Norris har fortfarande ingen aning om varför han gjorde en sådan tjuvstart i Jeddah.

– Det har aldrig någonsin hänt mig tidigare, inte ens när jag körde gokart, därför har jag ingen aning om vad som hände, säger han.

– Det var mörkt, men så många ljus. Kanske reagerade jag på ett annat ljus än startsekvensen.

Alla tider för F1 i Melbourne hittar du här.

 

F1 i Melbourne: Så många miljarder får stallen i Formel 1

av Anna Andersson

F1 är en miljardaffär och inför F1 i Melbourne kommer nya rekordsiffror. 2023 drog Formel 1 in 3,222 miljarder dollar.

F1 Melbourne 2024
Lewis Hamilton och Charles Leclerc tävlar för Ferrari nästa år – det team som får tillbaka mest pengar av alla (AP-TT)

Att Formel 1 är en miljardaffär är ingen nyhet, men efter 2023 när sporten arrangerade ett F1-lopp i Las Vegas, vilket var en inkomstbringande succé, ökade inkomsterna.

Igen.

Denna gång till 3,222 miljarder dollar. Omräknat till 33,6 miljarder svenska kronor. Men pengarna stannar inte hos Formel 1 utan 63 procent betalas tillbaka till de tio teamen – men alla får inte lika mycket.

Istället är det en komplicerad uppdelning där  VM-titeln för konstruktörer ger extra pengar, precis som Ferrari får extra betalt för att teamet har varit med sedan starten av mästerskapet år 1950. Tyska Auto Motor Sport har räknat ut vad de olika teamen får. Det publiceras hos sport.de

Så mycket pengar får F1-stallen

10. Haas 70 miljoner dollar (732 miljoner sek)

9. Sauber 74 miljoner dollar (773 miljoner sek)

8. Racing Bulls 80 miljoner dollar (835 miljoner sek)

7. Williams 97 miljoner dollar (1,01 miljarder sek)

6. Aston Martin 101 miljoner dollar (1,05 miljarder sek)

5. Alpine 105 miljoner dollar (1,1 miljarder sek)

4. McLaren 117 miljoner dollar (1,2 miljarder sek)

3. Mercedes 179 miljoner dollar (1,8 miljarder sek)

2. Red Bull 184 miljoner dollar (1,9 miljarder sek)

1. Ferrari 208 miljoner dollar ( 2,2 miljarder sek)

Fotnot: Summan i sek är ungefärligt, beroende på växelkurs.

Korta nyheter inför F1 i Melbourne

Mercedes värvar två medarbetare från Ferrari, Simone Resta som ska arbeta nära James Allison och ha huvudansvar för den strategiska utvecklingen, och Enrico Sampo som  jobbat med simulatorn och hos Mercedes får titeln Head of Performance Software Applications. Resta har tidigare varit utlånad till Alfa Romeo och Haas, han har en 25 år lång erfarenhet av Formel 1. Båda två kommer att börja jobba hos Mercedes 2025.

Det är fyra DRS-zoner på Albert Park i Melbourne 2024. Det gäller start-målrakan, direkt efter kurva 2, mellan kurva 8 och 9, samt mellan kurva 10 och 11. Mätpunkterna sitter efter kurva 6 och kurva 13.

En guide till helgens race hittar du här.

I går publicerades också en längre artikel om silly season, team för team med kontraktslängder, snack och rykten. Det är en artikel för dig som har PLUS. 

Däckvalen till F1 i Melbourne

Pirellis C5, det mjukaste av samtliga däck, debuterar i helgen. Däcktillverkaren har nominerat C3, C4 och C5 till årets tredje deltävling, Australien GP i F1 som körs på Albert Park i Melbourne.

I fjol användes däcken C2, C3 och C4, men detta är inte första gången som Pirelli väljer att köra den mjukaste gummiblandningen C5 i Melbourne, det gjordes även 2022 ( då var det C2, C3 och C5).

Anledningen till att Pirelli  nu väljer ett mjukare alternativ än förra året beror på att tio förare  förra året körde C2 i 47 av de 58 varven och tre körde dem i mer än 50 varv. Fjolårets deltävling innehöll tre säkerhetsbilar och tre röda flaggor, två omstarter och en rullande omstart. Ni minns kaoset.

Notera att det bara är Ferrari och Sauber som testade C5 i under de tre testdagarna i Bahrain och de två teamen körde bara 140 km på gummiblandningen under testdagarna. Det gör att det finns en ovisshet kring det däcket, från teamens sida.

Plattan i Mattan

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om klassiska lopp i Melbourne och plockar också ut topparna och flopparna från årets två inledande race. Ett av teamen känner jag en extra oro för, kan det  vara till salu innan säsongen är över?

Dino Beganovic kör Formel 3 i Melbourne

Dino Beganovic och resterande förare i Formel 3 finns på plats för säsongens andra deltävling i FIA F3. Svensken var otroligt snabb i premiären och tog pole position, men efter en kollision i sprinten och tekniska problem i feature-racet fick han inte de poäng som han hade hoppats på.

– Jag ser verkligen fram emot den här helgen, och att få komma tillbaka till Albert Park som är en väldigt speciell bana, säger Dino Beganovic.

– Jag gillar den skarpt. Den har lite av varje; en hel del snabba svängar samtidigt som den i grunden är en stadsbana till sin natur. Vi hade väldigt bra fart i Bahrain, målet är att bygga vidare på det, jaga ikapp lite poäng och ta oss uppåt i mästerskapet där vi hör hemma.

TIDSSCHEMA FIA Formula 3 Championship

Rd. 2 – Melbourne (AUS) (Alla angivelser avser svensk tid)

Torsdag 21 mars

Träning: 22.50-23.35

Fredag 22 mars

Kval: 04.00-04.30

Lördag 23 mars

Race 1: 01.15-01.55

Race 2: 23.05-23.50

Hela FIA Formel 3-säsongen sänds live på Viaplay och streamas också via F1 TV.

 

DET HÄR ÄR EN PLUS-ARTIKEL

F1 i Melbourne: Pierre Gaslys nya uppdrag – delägare i fotbollsklubb

av Anna Andersson

Pierre Gasly gör en nysatsning – som delägare till en fotbollsklubb. Inför F1 i Melbourne står det klart att han går in i den franska klubben FC Versailles.

F1 i Melbourne 2024 PIerre Gasly
Pierre Gasly blir delägar i en fotbollsklubb i Frankrike (Alpine)

Gasly från Normandie i norra Frankrike går in som delägare i den franska klubben från Versailles nära Paris. Området Versailles är kanske mer känt för 1600-talsslottet som med ett kortare avbrott var maktens centrum i Frankrike från 1682 till från franska revolutionen 1789 än för sin fotboll.

Men klubben återfinns i den tredje ligan, Championnat National, och Gasly blir delägare tillsammans med klubbens president, Alexandre Mulliez, barnbarn till grundaren av detaljhandelsgruppen Archan som har över 350 000 anställda och dennes partner Fabien Lazare.

– Jag är glad över att engagera mig i FC Versailles eftersom jag alltid har velat engagera mig i professionell fotboll, citeras Gasly i ett pressmeddelande från klubben.

– Tillsammans med Alexandre och Fabien delar jag värderingar, ambition och en stark tävlingsanda som kommer att hjälpa oss att utveckla klubben i rätt riktning. Detta är början på en mycket positiv historia.

Klubben har en arena för 7500 åskådare och målsättningen är att utveckla talanger och att klubben ska bli professionell. Det är den inte i dag.

Forsatta problem för Alpine i F1?

Detta är en av få positiva nyheter som kommer från Alpine som annars varit årets stora besvikelse i Formel 1, med noll poäng. Det pratar vi om i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan.

Bilen har en motor som inte håller jämfört med konkurrenterna och en bil som tenderar att vara överviktig och långsam. Alpine gjorde om sitt koncept inför säsongen och målsättningen var att ta ett steg tillbaka för att kunna ta flera steg framåt. Hittills har stallet enbart gått bakåt. Pierre Gasly ligger till och med på 21 och sista plats i ett VM som innehåller 20 förare. Detta är naturligtvis eftersom Olli Bearman fick chansen att ersätta Carlos Sainz hos Ferrari  i Jeddah.

Vem ska köra för Ferrari under F1 i Melbourne? Troligen Carlos Sainz, han ska genomgå en läkarundersökning i morgon torsdag efter det lär vi få ett svar.

Väderprognosen inför F1 i Melbourne talar om upp till 22 grader varmt och växlande molnighet från fredag till söndag. Det är en ytterst liten risk för regn under lördag morgon och eventuellt under söndag. Regnet kan minska greppet på banan, men det beror givetvis på hur  mycket regn som faller. Det är oftast en väldigt stark banevolution i Melbourne eftersom det är delar av banan som inte används så ofta. Regn på banan kan naturligtvis spola bort den gummi som lagt sig i asfalten under fredagens pass.

Australiens GP – F1 i Melbourne

Albert Park Circuit
Helgens tider hittar du här.
Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Distans till första kurvan: 260,5 m
Kurvor: 16 (sex vänster och tio höger)

Toppfart: 320 km/tim.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.

Däck: C3, C4 och C5
Slitaget på bromsar och däck räknas som medel.
Vinnande strategi 2023: Tre depåstopp, mest valda strategi två depåstopp.
Säkerhetsbil: I 6 av loppen sedan 2003, totalt 13 gånger.

Flest segrar i Australien GP: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Lewis Hamilton har två. Max Verstappen vann sin första seger i fjol.
Första segern: Damon Hill, 1996, Williams. Jac Villeneuve hade pole position, även han Williams.
Segrar från pole position: 11
Seger från högsta startposition: David Coulthard från position 11 år 2003.

Antalet omköringar:

2023: 30
2022: 27
2019: 10
2018: 5
2017: 2

Statistik F1 i Melbourne

Topp 8 i kvalet till Australien GP 2023:

​​1. Max Verstappen, Red Bull

2. George Russell, Mercedes

3. Lewis Hamilton, Mercedes

4. Fernando Alonso, Aston Martin

5. Carlos Sainz, Ferrari

6. Lance Stroll, Aston Martin

7. Charles Leclerc, Ferrari

8. Alexander Albon, Williams

 

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:16.732 (Max Verstappen, Red Bull, 2023)

2023: 1:16.732 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:17.868 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2018: 1:21.164 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2017: 1:22.188 (Lewis Hamilton, Mercedes)

 

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton (8)

Sebastian Vettel (3)

Mika Häkkinen (3)

Michael Schumacher (3)

Jacques Villeneuve (2)

Jenson Button (2)

Giancarlo Fisichella (1)

Charles Leclerc (1)

Australiens Grand Prix 2023 – topp 8:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Lewis Hamilton, Mercedes
  3. Fernando Alonso, Aston Martin
  4. Lance Stroll, Aston Martin
  5. Sergio Perez, Red Bull
  6. Lando Norris, McLaren
  7. Nico Hülkenberg, Haas F1
  8. Oscar Piastri, McLaren

Snabbaste varvet: Absolut: 1:20.235 (Sergio Perez, Red Bull, 2023)

2023: 1:20.235 (Sergio Perez, Red Bull)

2022: 1:20.260 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:25.580 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Fem senaste vinnarna:

2023 Max Verstappen Red Bull

2022  Charles Leclerc Ferrari

2019 Valtteri Bottas Mercedes

2018 Sebastian Vettel Ferrari

2017 Sebastian Vettel Ferrari

(2020 och 2021 genomfördes inget race pga pandemin)

Detta var onsdagens blogginlägg. I morgon torsdag  får du all information om Pirellis däckval – bland annat.  På fredag är det träningar – och lite IndyCar planerat.

Dagens andra inlägg är en artikel för dig som har valt att läsa Aftonbladet PLUS. Normalt brukar den typen av extra material gå på annan plats, men har i år flyttats till F1-bloggen vilket gör att det finns PLUS-material här vid något tillfälle i månaden.

 

 

F1 i Melbourne 2024: Hemliga detaljen om Max Verstappens kontrakt

av Anna Andersson

Max Verstappen och Mercedes? För ett halvår sedan verkade det som en omöjlighet  – F1 i Melbourne 2024 diskuteras det om och om igen. 

Nu avslöjas detaljen med en hemlig klausul i världsmästarens kontrakt.

Max Verstappen inför F1 i Melbourne 2024
Max Verstappen och hans pappa Jos. Bilden togs i Bahrain tidigare i år. (Photo by Clive Mason/Getty Images) /

En hemlig klausul sägs ge Max Verstappen möjligheten att lämna Red Bull. Förare kan ha olika typer av klausuler, det kan vara att teamet måste leverera en bil som ska uppnå vissa resultat vid ett visst datum, det kan handla om antalet år eller hänga ihop med andra saker som är viktiga för föraren. Stallen å andra sidan har också klausuler, ofta handlar det om att en förare ska ha presterat enligt en överenskommelse vid ett visst datum, annars kan teamet komma ur kontraktet. Lewis Hamilton hade ett kontrakt som sade att han kunde bryta avtalet med Mercedes efter ett år, samma sak gällde troligen för Mercedes.

Verstappen: Mycket tydlig

Men enligt båda Autosport och motorsporttotal handlar det i Verstappens fall om att Helmut Marko måste stanna i teamet, annars är Verstappen fri att gå – och de hävdar dessutom att klausulen nyligen skrevs in. Den fanns inte där 2022 när kontraktet till 2028 undertecknades.

Lägg därtill att Max Verstappen tydligt tog ett steg bort från Christian Horner och i riktning mot Helmut Marko under deltävlingen i Jeddah.

– Jag tycker att jag har varit mycket tydlig med att han alltid måste stanna. Alla har sin egen roll, vilket är det sätt det alltid har varit, sa Verstappen om Marko i Jeddah.

– Och, naturligtvis, efter Dietrichs [Mateschitz] död delades vissa av de uppgifterna upp. Jag har alltid indikerat att Helmut måste stanna, så länge han lever. Jag har alltid varit mycket tydlig med det, även förra året efter Qatars GP. Och jag hoppas att det inte förändras.

Kan Max Verstappen lämna Red Bull?

Han fick också frågor om vad som är viktigast i teamet och han svarade.

– Du vet vad det är? Till slut handlar det om relationerna inom teamet och kommunikationen. Om saker som är mycket viktiga för dig försvinner i teamet, skulle det vara en ohållbar situation om det skulle hända. Jag har alltid varit mycket öppen med det, och de vet alla om det.

I veckan intervjuades hans pappa Jos av radiokanalen Sporza i Belgien, vilket ökade spänningen kring teamet ytterligare.

– Det är nödvändigt att det blir lugn och ro i teamet, men med tanke på omständigheterna kommer det att ta en stund, säger pappa Jos Verstappen.

Max verstappen och Red Bull inför F1 i Melbourne 2024
Ett depåstopp för Max Verstappen under F1 i Jeddah (Photo by Mark Thompson/Getty Images) /

Han får frågan om Max Verstappen påverkas av situationen och svarar att sonen kan blända ut en del men:

– Han får många frågor och det gillar han inte, även om det hör till Formel 1.

Nu snackar även experter som Ralf Schumacher om att Verstappen kan lämna Red Bull.

– Chanserna är stora, för vart ska Verstappen om han inte kan stanna hos Red Bull, undrar Ralf Schumacher hos sport1.

Och det är klart, vilka möjligheter finns i Formel 1 2025? OM han nu inte vill vara kvar hos det stall han har kontrakt med.

Inte Ferrari, där är det stängt. Inte McLaren. Där är det stängt. Audi, de kommer först 2026. Aston Martin? Tveksamt. Då är det enda rimliga alternativet Mercedes.

En dag som denna känns det rätt att jag döpte min bok till Cirkus Formel 1.

Kort inför F1 i Melbourne 2024

Det är dags för F1 i Melbourne. I går fick du alla tider till Australien GP 2024 och, ja, det är extremt tidigt denna helg.

I morgon kommer vår F1-podd Plattan i Mattan och på bloggen som vanligt en guide inför helgens tävling.

Det är en bana som jag gillar, även om omkörningsmöjligheterna är lite begränsade. Banans layout har modifierats för att förbättra antalet omkörningar och det är tre DRS-zoner. Ett tag var det prat om fyra. Det är en bana med stark banevolution eftersom vissa delar är stadsgator, andra inte. Det är en bana som inte är så väldigt representativ, utan där kan vi få se överraskningar. Som Nico Hülkenberg  och Zhou i fjol, McLaren vars förare tog 18  poäng 2022 då även Pierre Gasly tog poäng för AlphaTauri och Alex Albon plockade en poäng för Williams (och teamet tog bara ytterligare sju den säsongen).

Jag gillar även stämningen kring banan, avslappnad men ändå förväntansfull. Med vatten nära banan och en stad som är engagerad. McLaren har meddelat att de kommer att göra allt de kan för att skydda Oscar Piastri från de höga förväntningarna, Daniel Ricciardo har däremot varit med om det flera gånger, men han är pressad.

Redan förra veckan lade Dr Helmut Marko extra press på honom och påtalade att “han måste hitta på någonting” om han vill stanna i Formel 1.

Nyck de Vries fick tio lopp hos AlphaTauri i fjol, men nu vet stallet vilket sparkapital det har i Liam Lawson.

Jag nämnde McLaren, i år har stallet tagit nästan fem gånger så många poäng efter två lopp som de hade under 2022 och 2023 tillsammans. I år är det 28 poäng efter två lopp. I fjol var det noll. 2022 var det sex.

F1 i Melbourne: Mercedes med experiment

av Anna Andersson

Mercedes satsar på ett experiment inför F1 i Melbourne – allt för att lösa problemen med W15.

Lewis Hamilton tävlar för Mercedes F1. Nu är det dags för F1 i Melbourne
Lewis Hamilton tävlar för Mercedes F1. Nu är det dags för F1 i Melbourne (Sam Bloxham)

Mercedes gjorde om varje komponent på årets bil, jämfört med fjolåret. Den inledande feedbacken från förarna var positiv, men resultaten är inte de som stallet hade önskat och teamet har varit långt efter toppen under de två inledande deltävlingarna i Formel 1. Bilen har haft problem i snabba kurvor, den tappade en halv sekund på sina konkurrenter i den snabbaste kurvombinationen i Saudiarabien och den har återigen visat tendenser till porpoising.

Nu avslöjar Andrew Shovlin, trackside engineering director, att stallet ska testa en lite annan approach till Australiens GP i helgen.

– Det finns definitivt data som vi går igenom från Jeddah, säger han.

– Vi tittar också på data från racet i Bahrain, testet i Bahrain och vi ska utarbeta en plan för hur vi ska hantera det när vi närmar oss den första fria träningen i Melbourne.

Mercedes med experimet inför F1 i Melbourne

Han poängterar att teamet lägger samman data från samtliga pass för att utveckla sin bil inför helgens deltävling.

– Det pågår mycket arbete inom aerodynamikavdelningen och vi försöker designa några experiment som förhoppningsvis kan visa oss vilken riktning vi ska gå för att öka bilens prestanda.

I Jeddah hade de två bilarna olika set-up, de valde också olika strategier i samband med att säkerhetsbilen kom ut efter Lance Strolls krasch och enligt Shovlin är det flera saker som teamet kikar på inför helgens deltävling, men framförallt handlar det om de snabba kurvorna.

– Där är murarna inte särskilt långt borta – där vill föraren ha mycket självförtroende – och ganska ofta hade vi överstyrning om de verkligen tryckte på däcken. Du kan lätt föreställa dig hur störande det är för förarna. Det var en faktor i kvalet och loppet, säger han.

– I kvalet hade vi också problem med att bilarna studsade, men det problemet minskade under loppet när vi ökade bränslemängden och man körde lite långsammare.

Mercedes team i Formel 1 inför F1 i Melbourne
Mercedes F1 under loppet i Jeddah ( Jiri Krenek)

Hamilton och Russel med olika set-up

Han fortsätter :

– Den stora faktorn att vi  inte har tillräckligt med grepp. Det är en av de saker vi arbetar hårt med den här veckan, eftersom Melbourne har liknande kurvkaraktär. Vi jobbar för att försöka förstå varför vi inte verkade ha samma grepp som några av våra närmaste konkurrenter.

I och med att båda bilarna, trots olika set-up, hade liknande problem anser Shovlin att det är något fundamentalt problem med bilen.

– Det är något mer grundläggande som vi behöver gräva i och förstå, säger han.

Frågan är om stallet hinner lösa problemet innan det är dags för F1 i Melbourne. Träningarna startar natten till fredag. Den här veckan är Formel 1 tillbaka till ett mer vanligt schema även om tiderna är ovaliga för oss i Europa.

F1 Melbourne – helgens tider:

Fredag 22 mars: 

Träning 1 kl 02.30

Träning 2 kl 06.00

Lördag 23 mars:

Träning 3 kl 02.30

Kval kl 06.00

Söndag 24 mars:

Australien GP kl 05.00

Korta nyheter inför F1 i Melbourne

2026 sker nästa stora regeländring inom Formel 1, men hjulen behåller den nuvarande storleken. Tanken var att de skulle minskas till 16 tum, men Pirelli bekräftar att 18-tums däcken stannar. De infördes 2022 när F1 gick från 13 till 18 tum.

– Vi måste göra några förändringar eftersom den nya bilen är annorlunda, och vi måste definitivt utveckla en mindre däck, säger Pirellis Mario Isola till motorsport.com.

– Diskussionen handlar om 16 eller 18 tum. Vi föredrar att stanna vid 18 tum. Och jag tror att det finns goda skäl att hålla fast vid 18 tum, med mindre däck, men fortfarande samma fälg.

Han fortsätter:

– Det är det vi diskuterar, bara med något mindre diameter, en något lägre profil och ett något smalare däck.

– När man designar ett hjul måste man naturligtvis ta hänsyn till hela paketet, inklusive bromsar, hjul, fjädring och däck.

•••

Toto Wolff har varit en del av Mercedes sedan 2013, han är numera stallchef och delägare och han tänker stanna kvar. I boken F1 Racing Confidential som skrivits av Giles Richards ger han sitt perspektiv:

– Livet är fullt av överraskningar. Jag hade aldrig förväntat mig att en dag stå här och vara så framgångsrik som jag har varit med vårt team. Jag är nu 52 år gammal. Det låter gammalt, men jag hoppas kunna vara med Mercedes i Formel 1 i ytterligare 30 år. Om jag vid över 80 års ålder lämnar över stafettpinnen kan jag säga: ”Det var riktigt bra, jag är nöjd med mig själv och har uppfyllt mina förväntningar på livet.”

Trettio år till med Toto Wolff alltså?

Krisen hos Red Bull

Enligt BBC har kvinnan i som anklagar Christian Horner för sexuellt ofredande lämnat in ett officiellt klagomål till FIA, internationella bilsportförbundet. Detta är, enligt BBC, tredje gången FIA tipsas om att Horner har betett sig olämpligt. FIA varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

Red Bull har friat Horner från alla anklagelser och kvinnan har avskedats från Red Bull, men situationen har inte lugnat ner sig utan lär diskuteras vidare inför och under F1 i Melbourne.

 

Nästa kvinna i F1? 18-åringa Juju Noda skriver historia!

av Anna Andersson

Hon var tre år när hon satte sig bakom ratten. 18 år gammal drömmer Juju Noda om att bli nästa kvinna i F1.

I dag är hon den yngsta förare någonsin världens näst snabbaste formelbilsmästerskap.

Juju Noda nästa kvinna i F1
Är Juju Noda, 18, nästa kvinna i F1? (BOSS GP RACING)

Juju Noda är välkänd i Japan, hennes pappa Hideki körde tre F1-lopp 1994 och har arbetat hårt för att hans dotter ska nå toppen inom racingen och kanske bli  den första kvinnan i Formel 1 på mer än 40 år. Inte sedan 1970-talet har en kvinna tävlat i Formel 1, även om flera har försökt.
I år tävlar Juju Noda i det japanska mästerskapet Super Formula, det näst snabbaste formelbilsmästerskapet efter Formel 1. Hon är den enda kvinnan i startfältet och den yngsta föraren i mästerskapets historia.

– Det är en enorm utmaning, säger hon till The Japan Times.

Juju Noda med målet Formel 1

Hon möter bland annat Marcus Ericsson första teamkollega i F1, Kamui Kobayashi som körde 75 lopp i F1 och har vunnit 24-timamrsloppet LeMans. Hon ställs också mot Théo Pourchaire som vann Formel 2 2023 och är reservförare för F1-teamet Sauber. Han har undermånga år puschats hårt av Ferraris stallchef Fred Vasseur som tidigare var teamchef för Sauber.
– Jag är yngst av alla förare här, säger Noda.

– Och jag har inte mycket erfarenhet, men jag kan lära mig mycket genom att tävla mot dessa, väldigt erfarna, förare och det kommer att hjälpa mig att utvecklas.

Juju Noda flyttade till Danmark för att tävla i Formel 4  när hon var 14 år  och eftersom en förare behöver vänta till hen är 16 år för att tävla i Japan har hon stannat kvar i Europa för att lära sig den kulturen inom racing och för att bli tuffare. Hon har nått framgångar och jobbat mot sitt mål – Formel 1.
– Om du inte kliver fram i Europa blir du ifrånkörd. Tankesättet och kulturen är väldigt annorlunda mot i Japan, säger hon i ett pressmeddelande från Honda Racing.

Vem blir nästa kvinna i F1?

I år kombinerar hon europeisk racing i Formula Renault 3.5 med ett av världens tuffaste mästerskap. Hon är den första kvinnan i Super Formula sedan Tatiana Calderon tävlade 2021.
– Om resultaten är rätt vore det fantastiskt om hon kunde nå F1, säger pappa Hideki i samma pressmeddelande.
Under den första tävlingshelgen klarade hon sig inte vidare från det första kvalsegmentet, men väl i racet gjorde hon en stark start och slutade på plats 17, före både Kobayashi och Pourchaire. Det är ett bättre resultat än vad någon annan kvinna har lyckats med i mästerskapets historia.

– Det var min första tävling här och jag har mycket kvar att lära mig. Målet var att klara hela racedistansen, jag lyckades med det och med mer därtill. Jag kunde hålla samma tempo som de andra förarna i min närhet och det var mer än vad jag hade förväntat mig, säger hon enligt racers-behindthehelmet.com.
– Detta är fortfarande en stor utmaning, men jag tror att det blir lite lättare när jag nu har tagit mig igenom den tuffaste och inledande tävlingen.

Kort om F1

I veckan har snacket inom Formel 1 handlat mycket om situationen hos Red Bull, om att Helmut Marko höjer pressen på Daniel Ricciardo och om att Toto Wolff kraschat en Mercedes  under ett test på Imola.

Har förstått att det fortfarande trillar in nya läsare här, välkomna! F1-bloggen har precis fyllt 15 år och det är kul att ni hittar hit, till vår nyhetsblogg där F1 tar störst plats, men det även finns plats för IndyCar och annan racing. Ett stort tack för ert engagemang, för alla era kommentarer och  för att ni hänger här.

Är det fortfarande så att det finns läsare som inte har fått F1-bibeln, trots att den är beställd? Tyvärr har det strulat hos Post Nord och vi är väldigt ledsna för det, men hör av er till mig via mejl! Vi skickar löpande ut nya biblar till er som beställt och inte fått, annars finns det fortfarande i butik.

I år finns artiklar om F1-säsongen så klart, ett stort special om IndyCar med intervjuver, ett långt reportage om F1 på Anderstorp, en exklusiv intervju med Nico Rosberg som sedan 2014 är den enda föraren som slagit Hamilton och Verstappen i kampen om VM-titeln och en med Jenson Button som berättar om Brawn GP och succé säsongen 2009.

Nästa vecka är det raceweek igen – men en tidig såda. Race 05.00 på söndag!

F1: Avslöjar Toto Wolffs krasch framtiden för Drive to Survive?

av Anna Andersson

 Mercedes Toto Wolff testade tillsammans med jättetalangen Andrea Kimi Antonelli på Imola. F1-chefen satte sin Mercedes AMG GT3 i muren.

Allt filmades av Netflix.

Toto Wolff Mercedes F1
Toto Wolff Mercedes (Mercedes)

Efter F1-deltävlingen i Jeddah reste Mercedes stallchef i Formel 1 vidare till Italien och Imola där han träffade Mercedes talang Antonelli. Den unge italienaren anses vara en möjlig ersättare till Lewis Hamilton 2025. Det kan också vara så att Mercedes placerar honom hos ett kundteam, möjligen Williams  där Logan Sargent inte har imponerat och Mercedes tidigare har placerat sina talanger ( George Russell och Valtteri Bottas).

Han är 17 år gammal och  tävlar nu i Formel 2, efter att ha hoppat över Formel 3. Den första tävlingshelgen gick inte riktigt som han hade tänkt, han tog två sjätteplatser och ligga tia i mästerskapet.

Enligt motorsporttotal.com var även Netflix på plats på Imola för att följa Antonelli och Wolff, om det nu blir så att italienaren får en förarplats till nästa år och de fick också se en krasch.

Toto Wolff satte sin Mercedes AMG GT3 i muren.

– Mina förarkunskaper är inte perfekta just nu. När vi testade på Imola hade jag problem med traktionskontrollen och efter två varv kraschade i muren, säger Mercedes stallchef och delägare till oe24.

Mercedes bekräftar att olyckan skedde i kurvan med namnet Rivazza och att Wolff klarade sig utan skador. När bilen hade reparerats kunde han köra ytterligare ett par varv.

 

Blir det en sjunde säsong av Drive to Survive?

Enligt motorsporttotal var alltså Netflix på plats med ett filmteam på Imola, vilket är intressant eftersom det inte finns några officiella uppgifter om att det finns ett avtal för Drive to Survive säsong 7.  I maj 2022 bekräftades säsong fem och sex och sedan har det varit tyst från Netflix, dock bekräftades den fjärde säsongen så sent som i maj 2021.

Inför årets säsong släpptes en sjätte säsong av Drive to Survive. Här läser du mer om den.

Kort om F1 2024

Historien om Red Bull och Christian Horner går också in på nästa varv. Enligt brittiska The Telegraph har kvinnan som fått lämna sin tjänst nu tagit hjälp av jurister för att få  upprättelse.

•••

Günther Steiner är kvar i F1-depån. Nu som expert hos tyska RTL. Han ser Nico Hülkenberg som en möjlig ersättare till Lewis Hamilton.

– Hade jag varit stallchef hos Mercedes hade jag inte sagt nej till honom, säger Steiner.

Hulken har kört F1 sedan 2010 även om han har haft en längre paus. Han är 36 år, har kört 205 GP, men aldrig tagit en pallplats. Under sin tid hos Haas har han imponerat, framförallt under kvalen.

•••

Den tidigare F1-föraren Heikki Kovalainen kör numera rally, men det blir ingen start i de japanska mästerskapen i år. 42-åringen har drabbats av hjärtproblem, aortaaneurysm, vilket innebär en eller flera vidgningar i stora kroppspulsåderns kärlvägg. I Kovalainens fall handlar det om en ärftlig sjukdom och enligt läkarna är en operation det bästa alternativet.

– Det är en stor operation som i värsta fall för med sig stora risker. Aortan har förstorats så pass mycket, berättar Kovalainen för Iltalehti.

Han hoppas på att vara tillbaka bakom ratten 2025.

 

 

 

 

Sida 5 av 374
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB