Bekräftat: Audi är klart för F1 2026

av Anna Andersson

En ny motortillverkare kommer till Formel 1. Audi är klart för F1 2026.
Med målet att slåss om segrar inom tre år.
– Vi ska samarbeta med ett av de existerande teamen i F1 bekräftar, Audis styrelseordförande Markus Duesmann.

Audi är klart för F1 2026
Blir Alfa Romeo Racing partner till Audi i Formel 1? (AP/TT)

Inför Belgien GP bekräftar den tyska motortillverkaren Audi att de går in i F1 i samband med att det nya reglementet lanseras 2026. Audi kommer att producera sin motor i Tyskland, men samarbeta med ett av de existerande stallen.
Enligt ryktet handlar det om Alfa Romeo/Sauber och det intensifierades under fredagen när Alfa Romeo förklarade att de lämnar Sauber efter 2023.
– Vi har ännu inte bestämt oss för vilket team det blir, inte heller vilken förare, , säger Markus Duesmann.

– Men vi hoppas på att det blir en tysk förare och att vi kan få se ett Grand Prix i Tyskland framöver.

Audi är klart för F1 2026

Audi har tidigare varit framgångsrika i Le Mans 24-timmarslopp, i Formel E, i DTM och har nu en stor satsning på Rally Dakar där stallet var det första att köra en helt eldriven bil under årets deltävling. I den satsningen ingår bland annat Mattias Ekström och Emil Bergkvist.
Nu kompletteras den satsningen med enny stor satsning, Audi är klart för F1 2026.
– Audi har alltid varit framgångsrikt inom motorsporten och nu fortsätter vi den resan med Formel 1. Vi har bestämt oss för att vara en helt elektrisk biltillverkare. Det är en perfekt tid för oss att kliva in i F1 när det nu blir ett nytt reglemente, där en större del av motorn kommer att drivas elektriskt och bränslet kommer att vara helt återvinningsbart. Det känns verkligen fantastiskt att få bekräfta att vi kommer att köra F1 om mindre än fyra år.

Presskonferens inför F1 på Spa 2022

Det nya motorreglementet för F1 har även väckt intresse från Porsche. Den tyska tillverkaren ingår precis som Audi i Volkswagen Group och enligt mediauppgifter kommer att köpa in sig i Red Bull.  Det är inte bekräftat.

– Detta är en fantastisk dag för Formel 1, säger F1:s VD Stefano Domenicali.

– Det nya reglementet är ett nytt steg i utvecklingen av sporten där vi visar att F1 är möjligt för nya tillverkare. Samtidigt har vi en stor respekt för de team och tillverkare som varit hos oss i många år. Nu ser vi positivt på framtiden. Vi tror på att vi kan fortsätta våra samarbeten med de existerande teamen under en lång tid, samt att vi kan starta nya samarbeten som också håller under en lång tid.

Belgien GP – korta nyheter

I dag startar träningarna inför Belgien GP. Du hittar tiderna för F1 på Spa här  och en guide till F1 på Spa finns här.

Sportbladet kommer att rapportera live från alla träningar, men under kval ochBelgien GP kan du också följa mina kommentarer i vår F1-live. Vi ses väl?

Sedan har vi också snackat upp veckans omstart i vår F1-podd, ”Plattan i Mattan”. Där går vi igenom team för team och om jah förstpd det hela rätt släpper vi ytterligare en podd i dag, fredag.

Nu är säsongen igång igen!

Äntligen.

 

 

 

Bråket om F1-talangen skakar F1

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo lämnar McLaren. Det är absolut ingen skräll – men startar ett stort bråk om talangen Oscar Piastri.
Han som Alpine redan har presenterat som förare till 2023, men som själv hävdar att han inte alls har kontrakt med det franska stallet. Han vill hellre köra med McLaren.
Hänger ni med?

Daniel Ricciardo lämnar McLaren
Daniel Ricciardo lämnar McLaren (AP)

I somras presenterades Fernando Alonso som ny förare för Aston Martin, där han ersätter Sebastian Vettel. Ett par timmar senare presenterade Alpine hans ersättare, Oscar Piastri.
Den unge föraren från Australien som vann Formel 2 förra året och som i år har varit reservförare till Alpine och till McLaren. Piastri har varit en del av Alpines/Renaults akademi i flera år och de har satsat stora summor på att han en dag ska vara utbildad nog att köra för stallet. Nu ska han få chansen, tycker Alpine.
Men det finns ett krux.

Oscar Piastri vill inte.

I pressmeddelandet från Alpine fanns inget citat från Oscar Piastri och bara några timmar efter att Alpine bekräftade honom som ny förare till 2023 dementerade han själv uppgifterna på twitter. Troligen för att han har någonting annat på gång. Det stavas McLaren.

Daniel Ricciardo lämnar McLaren

När nu Daniel Ricciardo lämnar McLaren, trots att han har ett år kvar på kontraktet, är vägen öppen.
Eller?
Alpine hävdar att Piastri ska köra för dem – och det gör McLaren också.
– Jag är övertygad om vad som kommer att hända för oss framöver och det ska jag att berätta när vi är redo säger McLarens VD Zak Brown när han möter media inför Belgien GP.
– Vi vill koncentrera oss på racingen den här helgen och även under resten av året och därför var det viktigt för oss att klargöra detta redan i dag.

Eller också är det så att juristerna nu diskuterar hur de ska hitta en lösning. Kanske blir det helt enkelt ett byte? Där McLaren kör med Piastri nästa år och Daniel Ricciardo återvänder till Alpine?

Ricciardo tävlade för stallet när det hette Renault, innan han kom till McLaren för snart två år sedan. Eller lämnar han Formel 1? Det finns inte så många platser kvar till F1 2023. En hos AlphaTauri, en hos Alfa Romeo, en hos Williams, en hos Haas och en hos Alpine – men Ricciardo har vissa krav när det gäller lön och vissa förväntningar på resultat.

Men inget av de ovan nämnda stallen kan leverera varken det ena eller det andra.

Konflikten om Oscar Piastri

Daniel Ricciardo har inte alls lyckats hos McLaren, han har fått storstryk av sin kollega Lando Norris och verkar inte alls trivas i bilen. Han har inte heller kunnat köra in de poäng som stallet behöver för att säkra en fjärdeplats i mästerskapet och kampen mellan McLaren och Alpine har Lando Norris mestadels fått hantera själv. Därför är det inte alls någon överraskning att han nu får sparken. Det pratas om att McLaren löser honom ur kontraktet, det vill säga betalar en rejäl summa för att han ska lämna. Det visar hur missnöjt stallet är.

 

Värt att notera är att McLaren är inblandade i en liknande konflikt i IndyCar. Där har teamet har presenterat Alex Palu som förare till nästa säsong, men Palus nuvarande team Chip Ganassi Racing hävdar att de har rätten till Palu. Där pågår en juridisk konflikt mellan de två teamen.

Korta nyheter inför F1 på Spa

Vill du ha mer uppsnack inför helgen, testa Sportbladets F1-podd ”Plattan i Mattan”. Där går jag och min kollega Filip Lindfors igenom vad som hänt under sommaren, team för team, förare för förare och pratar också om de senaste snackisarna. Ett bra omtag på säsongen med andra ord. Vi snackar även om situationen mellan Daniel Ricciardo och McLaren. I eftermiddag kommer vi att köra en livechatt på sportbladet.se.

Mick Schumacher får en uppdaterad Haas till helgens deltävling i Belgien, men han har inget kontrakt till 2023 och Sebastian Vettel lägger av. Det skulle kunna betyda att F1 2023 startar helt utan någon tysk förare. Det har inte hänt sedan 1981. Lite skillnad mot 2010 när det var sju tyska förare som tävlade i F1.
Ralf Schumacher som tidigare kört för William och Toyota är inte förvånad.
– Motorsport har blivit för dyrt, säger Ralf Schumacher till sport1.
– En normal säsong i gokart kostar två miljoner kronor. En säsong i någon av supportklasserna börjar på runt fem miljoner kronor. Vem har råd med det?

Haas presenterar en ny sponsor, Hentec Markets, det ska handla om en deal som är värd flera miljoner kronor fram till och med slutet av 2023.

Spa-Francorchamps har renoverats och byggts om, men det ändrar ingenting när det gäller DRS-zonerna. Den första återfinns 230 meter efter kurva 4 och den andra 30 m efter kurva 19. Här får du en ännu utförligare guide till F1 på Spa 2022 och du kan även läsa om däcken.
Får vi se Spa i F1 även 2023? Det är inte klart än, banan har nämligen inget kontrakt till nästa säsong.

Galna summan för Schumachers bil

av Anna Andersson

F1 på Spa hör samman med Michael Schumacher. Det var hans vardagsrum och nu har hans röda Ferrari sålts för en rekordsumma – 66 miljoner kronor.

F1 på Spa
Michael Schumacher körde F1 på Spa 1998, den gången krockade han med David Coulthard i ett kaosartat lopp där bara sex bilar tog sig i mål. (TT)

Den Ferrari som den flerfaldige världsmästaren Michael Schumacher körde 1998, Ferrari F300,  har auktionerats ut. Den har sålts för 66 miljoner kronor. Bilen såldes av Ferrari år 1999, har haft samma ägare sedan dess och nu är det auktionsfirman RM Sotheby´s i Ontario, Kanada som sålt dyrgripen.

Vem som har köpt den är däremot inte officiellt.
Bilen byggdes i tio exemplar, denna har chassinummer 187 och är en av tidernas mest framgångsrika F1-bilar. Den körde fyra lopp år 1998 och vann samtliga. Enligt RM Sotheby´s är detta det enda Ferrarichassi som kört minst tre F1-lopp och aldrig någonsin fått stryk.

Under hela säsongen var det däremot inte Michael Schumacher som var bäst, utan VM i F1 1998 vanns av Mika Häkkinen. McLarens finländske förare samlade in 14 poäng mer än Schumacher sett till hela säsongen.
Nu lämnar vi Michael Schumacher och flyttar fokus mot årets säsong.

Guide till F1 på Spa-Francorchamps 2022

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Helgens tider

Kurvor: 10 höger, 9 vänster.

Däck: 2021: C2, C3, C4
2020: C2, C3, C4
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Höjdskillnad: 102 meter
Bromszoner: 8 ( 2 hårda)
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Debut: 1925, men i F1 sedan 1950. Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo vann det första loppet. Nino Farina, samma team, hade pole position.
Antal GP: 54.
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 21.
Antalet omkörningar:
2020: 30
2019: 58
2018: 21
2017: 35
2016: 36

Statistik för F1 på Spa-Francorchamps

Kvalet 2021
1. Max Verstappen, Red Bull
2. George Russell, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, McLaren
5. Sebastian Vettel, Aston Martin
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Sergio Perez, Red Bull
8. Esteban Ocon, Alpine

Tid för pole position
Absolut: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:59.765 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:58.179 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole positon:
Lewis Hamilton (6)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Graham Hill (3)
Mika Häkkinen (3)
Alain Prost (3)

Belgien GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. George Russell, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, McLaren
5. Sebastian Vettel, Aston Martin
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Esteban Ocon, Alpine
8. Charles Leclerc, Ferrari

Snabbaste varvet:
Absolut:1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:47.483 (Daniel Ricciardo, Renault)
2019: 1:46.409 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna av Belgien Grand Prix i Formel 1
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinsteri Belgien GP:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Lewis Hamilton (4)

Däckval till Belgien GP i F1 2022

Pirelli har valt de tre mellersta däcken, C2 (hard), C3 och C4 (soft) till F1 på Spa i Belgien.

– I år har Spa-Francorchamps genomgått den största förändringen som vi har sett sedan vi kom till Belgien med modern Formel 1. I och med att det genomfördes ett 24-timmarslopp på Spa förra månaden, ett av årets största event sett till medarbetare och däck, har vi kunnat ta lite prover på asfalten, säger Pirellis chef Mario Isola.
– Vid sidan av att det är ny asfalt i fem kurvor har vi också nytt grus i avåkningszonen vid fyra kurvor och de ligger närmare racebanan än tidigare. Det gör att förarna måste vara väldigt noga med banbegränsningen och det finns också en risk att det kommer ut grus på banan när en förare kör av.

Asfalten är ny mellan kurva två och fyra, samt åtta och nio, där har man också gjort banan något jämnare. I kurva ett, sex, sju och nio är det nya grusfållor.

Notera också att det kan bli regn i helgen, enligt den nuvarande prognosen så finns det en risk för regn under samtliga tre dagar. Det kan dock förändras. Väderförhållandena i bergen kring Spa brukar kunna vara föränderliga. Ni minns väl katastrofracet 2021?

Korta nyheter inför Belgien GP i F1 2022

Red Bulljunioren Liam Lawson debuterar under Belgien GP i F1. Han ska köra för AlphaTauri under fredagens första träning. Han kör Pierre Gaslys bil.
I går meddelade Haas att Antonio Giovanazzi gör F1-comeback, nu är han ingen debutant, men i år måste varje team låta förare som ännu inte kört förrän två F1-lopp köra två fredagsträningar, en i varje bil. Det betyder att varje förare som regelbundet kör i F1 måste lämna plats vid en fredagsträning under året. Än så länge har varken Ferrari, McLaren, Alpine, Aston Martin eller Alfa Romeo släppt in någon debutant.

Red Bull har genomfört ett test, Mercedes också. Williams har redan använt sig av två framtidsförare.
Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, är tillbaka. Efter ett antal veckor utan action, där vi gjort intervjuer med Dino Beganovic och Stefan Lill-Lövis Johansson ,så är det nu dags att snacka upp Belgien GP i F1 2022. Filip Lindfors och jag går igenom stall för stall och alla förare, samt deras säsonger.

Väl mött!

Stjärnans oro för Spa: ”Pengarna styr”

av Anna Andersson

Det är racevecka! Det är dags för F1 på Spa 2022. Även om tävlingen heter Belgien Grand Prix så är det just F1 på Spa som det snackas om den kommande veckan.

Det hetaste just nu är det faktum att F1 på Spa 2022 kan vara det sista F1-loppet som avgörs på just Spa-Francorchamps. Banan må vara förarnas favorit, men det finns inget kontrakt för 2023.
Därför finns det en risk att Belgien GP försvinner.

F1 på Spa 2022
Lando Norris, McLaren (TT)

– Det vore riktigt ledsamt, säger McLarens stjärna Lando Norris.
– Det handlar bara om pengar i dag och det är problemet. Det är bara affärer.

Till nästa år ska F1 köra ett tredje lopp i USA, i Las Vegas, men också i Qatar. Dessutom arbetar man för ett lopp i Kina och ett i Sydafrika vilket gör att flera Grand Prix kan tvingas lämna Formel 1.

Historiska lopp kan tvingas lämna F1

Exempelvis har Monaco ännu inte skrivit på något nytt kontrakt och det har inte heller Frankrikes GP som de senaste åren avgjorts på Circuit Paul Ricard. Nu riskerar alltså även Spa-Francorchamps att behöva lämna F1.
– Det är en av årets häftigaste banor, säger Lando Norris.
– Det är ett historiskt lopp.

Inför årets deltävling har den 7 km långa banan genomgått flera renoveringar, bland annat har avåkningszonerna breddats och vissa av dem försetts med grus. Den klassiska kurvan Eau Rouge och Raidillon har byggts om och fått en läktare med plats för 13 000 personer. Totalt har hela renoveringen kostar runt 80 miljoner Euro.

Hela kalendern till VM i F1 2023 hittar du genom att klicka på länken. Där ser du hur den ser ut just nu och vilka av årets banor som saknar kotnrakt för nästa år.

F1 på Spa 2022 – alla tider

26 augusti
Träning 1 kl 14.00-15.00
Träning 2 kl 17.00-18.00
27 augusti
Träning 3 kl 13.00-14.00
Kval kl 16.00-17.00
28 augusti
Belgien GP i Formel 1 15.00-17.00

Jag kommer givetvis att rapportera live under kval och race, så som jag gjort tidigare under säsongen. Du hittar rakt in i vår F1-live via vår målservice. Häng med du med.
I morgon snackar vi också upp den avslutande delen av säsongen i vår F1-podd, Plattan i Mattan,  jag och Filip Lindfors går igenom säsongen, team för team. Vi delar ut Aftonbladets betyg och sedan kikar vi lite närmare på Spa-Francorchamps också. Du får även en rejäl guide på onsdag, med fakta och statistik, samt de däck som Pirelli har valt ut.

Nu är allt som vanligt igen – efter flera långa tomma veckor. Skönt.

Korta nyheter inför F1 på Spa 2022

Oro inför F1 på Spa 2022
Ersatt av Antonio Giovanazzi?  (AP)

Antonio Giovanazzi är tillbaka i F1. Han kör den första fredagsträningen för Haas på Monza i Italien och i Austin, Texas och USA. Antonio Giovanazzi debuterade i F1 2019 och körde tre säsonger för Alfa Romeo innan han bytte till Formel E där han i år tävlar för Dragon-Penske. Han har kört 62 GP-lopp och kommer att ersätta Kevin Magnussen vid ett tillfälle och Mick Schumacher vid det andra.

Men vem kör 2023? Kevin Magnussen har redan kontrakt, det har däremot inte Mick Schumacher och teamchef Günther Steiner är tydlig kring vad tysken behöver göra för att han ska få möjlighet att förlänga sitt kontrakt.
– Han behöver köra in fler poäng, säger Steiner till GPFans.
Schumacher körde in sina första VM-poäng tidigare i somras, på Silverstone och i Österrike. Hans hittills bästa placering kom på Spielberg där han var sexa.

Bernie Ecclestone har ställts inför rätta i London. Han är anklagad för att ha undanhållit den brittiska staten stora summor pengar och för att ha fuskat med skatten, det sägs handla om närmare 470 miljoner Euro. Den tidigare F1-gurun har hunnit fylla 91 år, han var på plats i rättssalen och förklarade att han inte är skyldig till något brott.
I teorin skulle han kunna dömas till fängelse i upp till tio år. Rättegången fortsätter i en högre instans den 19 september 2022.

I gårdagens F1-blogg kunde du läsa om vilka förare, respektive stall som är de största syndarna i F1. Du läser det här.

Största syndarna – hela listan med böter

av Anna Andersson

Vem har åkt på högst böter i Formel 1 2022? Inför Belgien GP i F1 2022 kommer listan på de största syndarna.

Vissa kör för fort, andra åker moppe på en icke tillåten plats, en tredje drar på sig en onödig olycka. F1-förarna är som folk är mest och inför Belgien GP i F1 2022 så står förarna återigen i blickfånget.

Vem vinner, vem floppar och vem tvingas betala dryga böter för att de inte lyckats hålla sig till de regler som råder inom F1?

Inför Belgien GP i F1 2022 avslöjas vilka förare som har noterats för störst böter under den första halvan av säsongen och det finns en som måste betala betydligt mer än alla andra – och ett par som faktiskt klarat sig utan att öppna plånboken.

Förarna som måste böta – listan inför Belgien GP i F1 2022

12) Pierre Gasly, Alpha Tauri – 13 800 kronor

12) Yuki Tsunoda, Alpha Tauri – 13 800 kronor

11) Alexander Albon, Williams – 19 000 kronor

10) Valtteri Bottas, Alfa Romeo – 21 000 kronor

9) Lance Stroll, Aston Martin – 62 500 kronor

4) Max Verstappen, Red Bull – 106 000 kronor

4) Charles Leclerc, Ferrari – 106 000 kronor

4) Zhou Guanyo, Alfa Romeo – 106 000 kronor

4) Daniel Ricciardo, McLaren – 106 000 kronor

4) Lewis Hamilton, Mercedes – 106 000 kronor

3) Sergio Perez, Red Bull – 112 000 kronor

2) Carlos Sainz, Ferrari – 265 000 kronor

1) Sebastian Vettel, Aston Martin – 380 000 kronor

Sedan finns förare som Mick Schumacher, Kevin Magnussen (båda Haas), Nicholas Latifi (Williams), Lando Norris (McLaren), Fernando Alonso och Esteban Ocon (båda Alpine) som inte dragit på sig några böter än.

Förarna drabbas bland annat av böter när de kör för snabbt i depån eller inte håller sig till FIA:s regler. Exempelvis fick Sebastian Vettel böta runt 50 000 kronor för olovlig körning när han tog en moped tillbaka till depån under träningen till Australien GP och 250 000 för att han lämnade ett förarmöte.

 

Belgien GP i F1 2022
Aston Martin med förarna Vettel och Stroll har fått böta mest (TT)

Teamen som fått böta mest under Formel 1 2022

1) Aston Martin 443 000 kronor

2) Ferrari 371 000 kronor

3) Red Bull 218 000 kronor

4) Alfa Romeo 127 000 kronor

5) McLaren 106 000 kronor

Mercedes 106 000 kronor

7) AlphTauri 27 500 kronor

8) Williams 19 000 kronor

9) Alpine 0 kr

Haas 0 kr

Korta nyheter – inför Belgien Grand Prix i Formel 1

Michael Masi, tidigare tävlingsledare i F1 har fått ett nytt jobb. Enligt uppgifter i flera medier blir han chef för V8 Supercars hemma i Australien.

Mattia Binotto, teamchef för Ferrari, erkänner i en intervju med Motorsport-Total.com att varje dag som teamchef för Ferrari är svår.

– Det har absolut inte varit någon enkel resa sedan jag blev teamchef 2019 fram till i dag, säger han.

– Vi har lagt 2020, som var ett svårt år, och 2021 bakom oss, men också i år, 2022, när vi fajtas mot de bästa finns det lopp när vi inte når bilens fullapotential. Det är aldrig enkelt.

Ferrari ja, i vår F1-podd ”Plattan i Mattan” kan du höra en intervju med Dino Beganovic, nuvarande Ferrarijunior och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som är den senaste svenske föraren att tävla för det italienska teamet. Båda två bjuder verkligen på sig själva.

Ett tack till er som lyssnat och för den fina respons som vi har fått.  Nu återgår vi till den normla podden och i veckan snackar vi upp Belgien GP i F1 2022.

Tack för att ni läser bloggen och lyssnar på podden.

Stor framgång för Oliver Solberg i WRC

av Anna Andersson

Belgien betydde framgång för Oliver Solberg i WRC.

Efter missen i Finland slog han till med med karriärens främsta resultat – en fjärdeplats.

– Det är helt fantastiskt att komma tillbaka på det här sättet och uppnå
mitt bästa resultat hittills, säger han.

Oliver Solberg i WRC
Oliver Solberg i WRC (Hyundai Motorsport GmbH)

För två veckor sedan kraschade han efter bara ett par hundra meter av Finlands VM-rally. Det varen stor besvikelse för den unge fabriksföraren, men i Belgien betydde revansch för Oliver Solberg i WRC.

– Det här var en tuff helg på svåra vägar. Min förra asfaltstävling i Kroatien var inte speciellt bra, och efter olyckan i Finland har det varit ett par tuffa veckor. Därför känns det extra bra att nå ett resultat igen, säger Oliver Solberg.

Stor framgång för Oliver Solberg i WRC

Han är son till den tidigare världsmästaren i rally Petter Solberg och gör sin första hela säsong som fabriksförare i WRC där han tävlar för Hyundai.  Han har haft en ganska tung säsong, där det dels har varit stora problem med bilen och han dels gjort ett par egna misstag.

Men i Belgien var han snabb redan på shakwdown och i mål var han mindre än två minuter från en pallplats. Han var 3.28,5 minuter efter teamkamraten Ott Tänak som vann

– Målet för helgen var att köra säkert och riskfritt genom den ena sträckan efter det andra och slutligen komma säkert i mål. Vi tänkte bara på oss själva och vårt eget race. Det ger självförtroende att kontrollera en sån tävling, säger Solberg.

– Dessutom bidrog vi med bra med VM-poäng till teamet. Jag är otroligt lättad och glad

Nästa tävling för Oliver Solberg i WRC är Acropolis Rally Grekland som startar den 8 september och fyra tävlingar återstår av säsongen.

IndyCar – Ericsson tappar

Marcus Ericsson startade IndtCar-loppet på Gateway som tvåa, men gick i mål som sjua i ett lopp som fick avbrytas på grund av regn. Det var inte alls det resultat som han hade hoppats på och han backade ner till plats fyra i sammandraget när nu två deltävlingar återstår. Will Power leder med sina 482 poäng, Ericsson är nu fyra med 465.

Även Felix Rosenqvist hade en tung helg, han snurrade i kvalet och startade från ruta 26. Därefter jobbade han upp sig  till en plats mitt i fältet.

– Vi hade ett bra läge innan regnet där vi försökte klara oss på ett stopp mindre än de andra. Den planen kastades omkull med rödflaggen. Inför omstarten tog vi en chansning och gick i depå för nya däck. Tyvärr hamnade jag bakom Simon Pagenaud, som verkade ha stora problem, och tappade ett antal platser istället, säger Rosenqvist som är åtta i mästerskapet.

–Vi hade hoppats på mer i helgen, men vi har två race kvar. Jag vill verkligen avsluta den här säsongen på topp.

Racevecka – äntingen ska F1 2022 avgöras

I morgon är det äntligen dags för F1-racevecka igen, vill du ladda upp kan du lyssa på de två senaste avsnitten av vår F1-podd ”Plattan i Mattan”.

Där har vi träffar Dino Beganovic, som tillhör Ferraris förarakademi och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som tävlade för både Ferrari och McLaren under sin tid i F1. Han berättar härliga storys om förare som Alain Prostoch Ayrton Senna och avslöjar spännande saker kring Ferrari år 2022.

Wolff ryter till efter nytt rykte om Hamilton

av Anna Andersson

Vad händer med den flerfaldige mästaren 2023? Ett nytt rykte om Lewis Hamilton säger att han lägger av och lämnar F1.
Och ersätts av Red Bulls Sergio Perez.
Allt beroende på den usla säsongsinledningen och en bil som ännu inte vunnit ett lopp 2022.

rykte om Lewis Hamilton
Kör Lewis Hamilton F1 2023? (AP)

Lewis Hamilton vann sex VM-titlar i Formel 1 mellan 2014 och 2020, men 2021 fick han stryk av Max Verstappen efter en rafflande avslutning i Abu Dhabi. Till säsongen 2022 kom en ny regeländring och Mercedes har inte alls varit i närheten av sin tidigare dominans. Faktum är att teamet var långt efter under säsongsinledningen och även om det nu kört in flera pallplatser har det ännu inte lyckats vinna.
Det gör att Lewis Hamilton har gjort en av sina sämsta säsongsinledningar någonsin och Mercedes är på väg att missa titeln i konstruktörsmästerskapet för första gången sedan 2014.

Det kanske är en anledning till ett nytt rykte om Lewis Hamilton – att han lägger av, trots att han har kontrakt och ersätts av Sergio Perez – som även han har kontrakt med Red Bull.
– Det är riktigt skitsnack, säger Mercedes teamchef Toto Wolff till motorsport.com, något som även The Sun skriver om.
– Jag har inte ringt Sergio. Han är en bra kille och jag respekterar honom, men jag har inte pratat med honom och inte med någon annan förare heller.

Stallchefen fortsätter:
– Även om Lewis och jag befinner oss i en situation som inte är allt för upplyftande, som i början av säsonger försöker vi alltid att förbättra saker och se till att vi jobbar ihop även nästa år. De senaste månaderna har vi sagt till varandra att vi skulle kunna fortsätta att jobba såhär i fem, kanske tio år. Så inget av det är sant.

Nytt rykte om Lewis Hamilton i F1

Tidigare i år påtalade F1-legendaren, britten Jackie Stewart, i podcasten ”The Convex Conversation” att:
– Jag tycker att det är dags för honom att lägga av.

Även Red Bulls frispråkige motorsportkonsult Helmut Marko var inne på samma bana.
Hamilton, å andra sidan, har inte sagt speciellt mycket om nästa år. Han har ett kontrakt över 2023, han har en bil som har utvecklats under säsongen och han har sju VM-titlar – vilket är lika många som F1-legendaren Michael Schumacher.
Vill han ha den åttonde – och har Mercedes kapaciteten att hjälpa honom att vinna den?

– Även om hela årets säsong hade gått åt skogen hade Lewis och jag stannat nästa år. Vi hade gjort det bara för att vi hade haft en förhoppning om något annat, säger Wolff.

Lewis Hamilton, 37, har nu stått på prispallen i de fyra senaste F1-loppen.
– De andra killarna ligger lite före, men vi stänger det gapet. Förhoppningsvis kan vi leverera ännu lite mer under den andra halvan av säsongen och utmana om segrar, sa Hamilton till Sky Sport efter Ungern GP.
Nästa vecka startar säsongen om – med deltävlingen i Belgien. Här är schemat för det som återstår av VM i F1 2022.

Vem kör var i F1 2023 – här är förarsituationen för samtliga team i F1.

Kora noteringar kring F1

I går var det åtta år sedan Red Bull presenterade en oslipad diamant som förare i sitt team. Då var han 16 år gammal.
Nu är han regerande världsmästare och leder VM i Formel 1 2022.

Ni är många som lyssnat på intervjun i Plattan i Mattan med den tidigare F1-föraren Stefan Johansson. För dig som vill läsa mer om Stefan och hans karriär så gjorde jag en stor intervju med honom förra året. Vi pratade om hans konstintresse, som bottnar i sorgen kring hans förlorade kollegor. Du hittar den här.

Det nya motorreglementet för 2026 är klart. F1 ska bli grönare. Nu är vägen öppen för Audi och Porsche i F1. Det skulle ge tre tyska team, kan det vara räddningen för Mick Schumacher? I Mercedes, Red Bull-Porsche eller Audi-Sauber?

IndyCar på Gateway

IndyCar är i helgen på ovalen i Gateway för att köra Bommarito Automotive Group 500, där racedistansen är dryga 500 km eller 260 varv. Ovalen är 2,1 km lång och det är den 15:e av mästerskapets 17 deltävlingar.

Marcus Ericsson har fortfarande en chans på titeln, han ligger tre i mästerskapet. Han är 12 poäng efter ledande Will Power och det är inte speciellt mycket med tanke på att poängskörden i IndyCar kan bli betydligt större än i F1.
Felix Rosenqvist har visat en stigande form. Ni som lyssnade på vår F1-podd ”Plattan i Mattan” som släpptes i onsdags vet att Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som är manager åt Felix Rosenqvist tror på en förlängning i IndyCar.

– Det ser bra ut och flera stall är intresserade. Sedan får vi se om det blir McLaren eller något annat, sa Stefan där.

Rosenqvist har gjort en bra oval-säsong och är positiv inför helgen.
– Jag tog pole i Texas i början på säsongen. Vi hade ett starkt Indy 500 och Pato (O’Ward, teamkamrat) vann det senaste ovalloppet i Iowa. Kvalet kommer att bli viktigt i helgen, det är svårt att köra om på Gateway. Om vi kan starta i topp tio tror jag att vi har alla möjligheter att slåss om segern på lördag, säger han.

TIDSSCHEMA IndyCar Gatweay

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 15
Bommarito Automotive Group 500
World Wide Technology Raceway (USA)

Fredag 19 augusti
Fri träning 1: 19.00-20.00
Fri träning 2: 22.15-23.15

Lördag 20 augusti
Kval: 01.15-02.15
Race (260 varv): 00.30 (natten mot söndag)

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Nya reglementet klart – vägen öppen för Porsche

av Anna Andersson

Nu kan Porsche tävla i F1.
FIAs världsråd har satt det nya motorreglementet för 2026 och F1-bloggen går igenom vad det betyder.

Ny motorpartner för Verstappen ? (TT)

Volkswagens koncern har länge varit intresserat av Formel 1 och nu är det klart Audi och Porsche kan tävla i F1, om de vill. FIA:s världsråd har satt reglerna för det nya reglementet 2026. De skriver bland annat att det ska vara ”attraktiv och skapa möjligheter för ytterligare tillverkare att konkurrera inom sporten”.

Även i framtiden kommer F1 att satsa på hybridmotorer och bränslet ska vara 100 procent hållbart. Kraften kommer till 50 procent från förbränningsmotorn, i övrigt är det elmotorn som arbetar. Motorn använder bara hälften så mycket bränsle som en F1:a gjorde år 2013 och det bränsle som används i F1-bilarna kommer även personbilar att kunna använda.

Reglementet klart – nu kan Audi och Porsche tävla i F1

Det nya motorreglementet kommer att leverera en ökad andel el, över 1000 hästkrafter och den nya MGU-K:n kommer att vara starkare. Däremot försvinner MGU-H.
Formel 1 gör en satsning för att bli mer klimatsmarta och kommer att vara klimatneutralt från och med 2030 och det nya motorreglementet är en del av den satsningen.

Det pratas om att Porsche kommer att köpa in sig i Red Bull medan Audi vill inleda ett samarbete med Alfa Romeo.

Snabba nyheter

En ny fajt har startat – mellan Christian Horner och Toto Wolff. I grunden ligger reglerna för 2023 och ett uttalande från Horner:
– Jag tycker nog att det pågår ett rejält lobbyarbete för att ändra reglerna till nästa år rejält. Så att ett stall som kör sin bil närmare marken kan dra fördel av det, säger Horner enligt RTL.
Toto Wolff svarar med en axelryckning;
– Jag tycker det ser ut som om det börjar bli långtråkigt för honom att vara ensam längst fram, men det är väl skönt för honom, säger Mercedes stallchef.
– När du leder vill du naturligtvis säkerställa att det inte sker några förändringar. När du inte ligger i toppen så vill du säkerställa att det sker en förändring. Det är de positionerna som detta handlar om.

Vill du höra mer om hur chockad Stefan ”Lill-Lövis” Johansson blev på förarmötet inför sin F1-debut, vilken förare som lärt honom mest och en massa andra anekdoter från en av Sveriges mest framgångsrika F1-förare. Stefan körde för Ferrari och McLaren på 80-talet och stod på pallen vid flera tillfällen. Lyssna på ”Plattan i Mattan” eller kolla in gårdagens F1-blogg.

Senna snodde motorn från min bil

av Anna Andersson

Han var en vanlig grabb från Växjö. Tre dagar senare körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1. Han handplockades av Enzo Ferrari, var teamkompis med legendarer som Alain Prost och Ayrton Senna.

I Sportbladets F1-podd berättar en av Sveriges största racerförare om livet i F1.
– Ayrton Senna snodde min motor över natten, berättar han.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson F1
Stefan Johansson i en McLaren (TT)

Förra veckan gästades Sportbladets F1-podd av Ferrarijunioreren Dino Beganovic från Linköping. Han är i dag en av nio förare i Ferraris Driver Academy. Den här veckan gästas podden av en svensk legendar. En förare som körde för teamen alla drömmer om, men aldrig fick den stora fullträffen.

– Det kanske var mitt stora problem på den tiden i Formel 1. Jag var lite för snäll på den tiden, säger Stefan Johansson.
– Jag lärde mig inte tillräckligt fort att man måste vara ett riktigt arsle och slåss för sin plats även inom teamet. Det var väl kanske det som gjorde att jag förlorade många gånger, säger Stefan Johansson.

Efter Enzo Ferraris samtal körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1

Stefan "Lill-Lövis" Johansson F1
Stefan Johansson i en Ferrari (TT)

Under elva år körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1, han gjorde 79 starter mellan 1980 och 1991 och sett till hans framgångar är det bara Ronnie Peterson som har finare meriter. Stefan från Växjö är den enda svensk som kört för Ferrari och McLaren han tog tolv pallplatser, varav fyra andraplatser och utan stallorder hade han också varit Sveriges senaste GP-vinnare.

Han valdes ut personligen av Ferraris grundare Enzo Ferrari och gjorde två säsonger i det klassiska stallet.
– Det som lade grunden till det hela var att jag, i en Toleman-Hart, krigade med Niki Lauda om en fjärdeplats, berättar Stefan Johansson.
– Det såg Enzo Ferrari, samtalet kom och vi hade ett hemligt möte.
Han har fortfarande en tajt kontakt med Piero Ferrari, son till Enzo Ferrari.

I veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd delar Stefan Johansson med sig av både tankar kring årets VM, men också minnen och anekdoter från hans F1-karriären:

Han berättar om när Ayrton Senna snodde hans motor.
Vilken förare som lärde honom mest.

Hur han hanterar sorgen av att förlora så många nära vänner i racingen.
Vem som betyder mest i en F1-förares karriär.

Vilka oväntade F1-profiler som sysslade mest med pracitcal jokes.
Storyn bakom hur Ferrari löst årets problem med porpoising.

Vad han gör i dag.

Han avslöjar också hur han, som manager, ser på Felix Rosenqvists framtid inom IndyCar.
– Du börjar verkligen med de lätta frågorna, säger Stefan Johansson och skrattar.
– Det ser riktigt bra ut för IndyCar.
Lyssna på hela podden Plattan i Mattan för ännu mer skönt snack med en av Sveriges mest framgångsrika racerförare

Porsche till F1

Nu är vägen röjd för Porsche. FIAs världsråd har godkänt det planerade motorreglementet för 2026 vilket gör att Porsche, som väntas ha ett samarbete med Red Bull, nu kan offentliggöra sina planer. Det blir en 1,6 Liter V6 motor, utan MGU-H, men klimatsmart bränsle.

Är det en F1:a som kör på motorvägen? Är det Kimi Räikkönen som gör comeback – se bilderna på veckans stora snackis.

Nu är det inte många dagar kvar till denna sega F1-period är över. Nästa helg är det dags för Belgien GP, därefter rullar det på med race tre veckor i rad. Hela kalendern för F1 2022 hittar du här.

Kimi Räikkönen gör comeback – på motorvägen?

av Anna Andersson

Är det en F1:a som kör på motorvägen? En Ferrari med nummer 7 som leker med bilförarna på motorvägen i Tjeckien. Kan vi konstatera att Kimi Räikkönen gör comeback?

Nej, knappast. Men vem är det som trycker gasen i botten och kör om medtrafikanterna med sin formelbil?
Veckans absolut hetaste snackis hittar vi i Tjeckien där en racerbil som ser ut som en Ferrari har varit ute och kört på motorväg D4. De rörliga bilderna kommer från den vältrafikerade vägen som går mellan Příbram och Dobříš, runt 4 mil sydväst om huvudstaden Prag, och den som körde bilen verkar ha roat sig väl.

Enligt flera olika uppgifter handlar det om en gammal bil från GP2, det mästerskap som numera heter Formel 2. Bilen användes mellan år 2008 och 2010, då förare som Sergio Perez, Romain Grosjean och Nico Hülkenberg tävlade i mästerskapet.

Färgen, numret och sponsorer ger däremot intrycket av att det är en Ferrari med Kimi Räikkönen som är ute och kör i trafiken. Finländaren är den senaste föraren som vunnit VM-titeln med Ferrari, det var 2007, och ljudet från det som mycket väl skulle kunna vara en V8-motor antyder att den röda bilen är från den tiden.

Detta är inte första gången som den ovan nämnda bilen har körts i trafik, redan 2019 kom det rapporter om att bilen körts på motorvägen. Polisen letade då upp ägaren, men på grund av hjälmen kunde de inte bevisa vem som körde den. Enligt RTL fick den 45-årige ägaren då betala 100 000 kronor i böter eftersom bilen inte är godkänd för att köra i trafik. Huruvida den brutit mot någon hastighetsbegränsning framgår inte.
Även den här gången ska polisen utreda vem som ligger bakom buskörningen.

Kimi Räikkönen gör comeback

Kimi Räikkönen gör comeback
Kimi Räikkönen i en Ferrari med nummer 7, från 2018. (TT)

Bort från buskärnignar i Tjeckien. Kimi Räikkönen gör comeback. Han kör Nascar den 21 augusti. Det är en engångsföreteelse och han ska tävla för Trackhouse Racing på Watkins Glen i USA.
– Det är bara ett lopp och därför fungerar det för oss som familj. Jag njöt när jag testade Nascar 2011 och förhoppningsvis har jag kul, kommenterar Räikkönen äventyret.
Räikkönen är för övrigt inte den enda före detta F1-föraren som tävlar i Nascar på söndag, även Daniil Kvyat finns med i startuppställningen och han arbetar för att stanna på den amerikanska racingscenen.

I morgon är det dags för nästa avsnitt av Plattan i Mattan och den här gången gästar Stefan ”Lill-Lövis” Johansson Sportbladets F1-podd. Han är en av Sveriges mest framgångsrika idrottsmän i sin generation och då är han ändå född samma år som Ingemar Stenmark, Thomas Wassberg, Frank Andersson, Linda Haglund och Björn Borg. Det blev ett lättsamt samtal om allt från hur Ferrari har lyckats lösa problemen med porpoising, Ayrton Sennas tjuvknep, konst och mycket, mycket mer.  Du hittar det från och med onsdag den 17.8.

Vill du ha svar på frågan Vilka förare kör i F1 2023? Eller i alla fall komma lite närmare svaret? Då läser du gårdagens blogg och går med i den diskussionen.

Sida 71 av 390