Hamilton om kärleken till Silverstone

av Anna Andersson

Det är dags för F1 på Silverstone 2022. Det handlar om F1 på klassisk mark och ett lopp som väcker så många tankar och känslor. Det var här Formel 1 startade sin historia år 1950 och det var här som uttrycket Manselmania skapades. Den förre världsmästaren, Nigel Mansell, vann loppet fyra gånger, skapade hysteri på banan, var dessutom grym på att köra i kapp sina konkurrenter och dessutom en gentleman. Vi minns hur han gav den trefaldige världsmästaren Ayrton Senna skjuts år 1991. Det är en klassiker du kan se här.

Det var också här på Silverstone som den intensiva fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton startade för ett år sedan.
Ni minns väl situationen som mynnade ut i att Hamilton tog sin åttonde seger, samtidigt som Verstappen befann sig på sjukhus och som i förlängningen också ledde till den omtalade incidenten på Monza där Verstappens hjul gjorde märke i Hamiltons hjälm?

Storbritannien GP i Formel 1 – en hemmaförares perspektiv

För ett par år sedan så fick jag möjligheten att prata med ett par brittiska F1-förare om just Silverstone och jag publicerar deras tankar en gång till:

Jenson Button, världsmästare för Brawn GP som också tävlade för McLaren (AP/TT)

Jenson Button, världsmästare 2009:

”Det är en av världens bästa banor, Becketts är den bästa kurvkombinationen inom hela motorsportvärlden om du frågar mig. Du kan helt enkelt inte tro att det är sant när du ser hur snabbt du kör där. Här kördes det första F1-loppet 1950 och det är otroligt häftigt att se bilder på förare som Jim Clark, Jackie Stewart, Ayrton Senna och Nigel Mansell.”

David Coulthard, vinnare 1999 och 2000:

”Becketts är min absoluta favoritdel av banan, det är många höghastighetskurvor efter varandra där. Man känner farten, man känner att man lever och pulsen går upp. Det är härligt, det är världens bästa kurva.”

Lewis Hamilton, kan ta den nionde segern på Silverstone (TT/Reuters)

Lewis Hamilton, åtta segrar på Silverstone och sju VM-titlar.

”Silverstone är en höghastighetsbana med så många fantastiska kurvor att det är svårt att plocka ut någon. Man måste ha ett bra fäste när man kör i låga hastigheter, men också en mycket stabil bil när man kör i höga hastigheter. Sedan måste man hitta rytmen, bara följa med bilen från Woodcote, flyta med och låta den ta dig hela vägen ända bort genom Club. När allt fungerar är känslan helt oslagbar.”

Damon Hill, världsmästare 1996, vinnare 1994:

”Det är en historisk bana, precis som Spa, Monza och Monaco och det är en bana som är riktigt viktig för motorsporten. Jag har varit där sedan jag var bebis, det är en del av mitt liv. Det är en bana som alltid har en plats i mitt hjärta, i mitt liv, mitt minne och i min karriär. Min pappa har kört där, jag har kört där och min son har gjort det. Det som gör den så speciell är dels atmosfären med fansen, men även om banan. Den är snabb, med många snabba kurvor och den är varierad. Det är en rolig bana att köra fort på.”

F1 på Silverstone 2022 –  alla tider

Fredag:
Träning 1 kl 14.00-15.00
Träning 2 kl 17.00-18.00

Lördag:
Träning 3 kl 13.00-14.00

Kval
Kl 16.00-17.00
Söndag:
Storbritannien GP 16.00-18.00

Däckvalen F1 på Silverstone 2022

När vi diskuterar däcken inför F1 på Silverstone 2022 är det viktigt att komma i håg att Silverstone, vid sidan Spa och Suzuka, är en av de banor som ställer högst krav på däcken. Därför har Pirelli nominerat de tre hårdaste alternativen, C1, C2 och C3. Snabba och krävande kurvor som Maggotts och Beckets är väldigt utmanande, men vädret är en annan intressant faktor. En tävlingshelg i juli kan innehålla allt från strålande sol och 30 gradig värme – till tio grader och ösregn.

I fjol blev det en tidig rödflagg och nästan alla de förare som var kvar efter incidenten mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen körde två stinter, start på medium och för att avsluta på hårda däck.

– De nya reglerna är designade för att förarna ska kunna följa varandra, precis som vi såg i Kanada, och däcken är designade för att däcken inte ska överhetta ytan vara stabila och fungera i ett bredare däckfönster. Detta ska vi testa den här helgen, på en av årets mest utmanande banor, säger Mario Isola, motorsportchef hos däcktillveraren Pirelli.

Just däcken diskuterar vi närmare i veckans avsnitt av Plattan i Mattan. Det släpps här i morgon onsdag.

Stewarts råd till Hamilton: Lägg av!

av Anna Andersson

Det är dags för Lewis Hamilton att avsluta F1-karriären.

De orden kommer från en av Storbritanniens största förare – bara ett par dagar innan Storbritannien GP i F1.

– Det är dags för honom att lägg av, säger Jackie Stewart.

Storbritannien GP i F1
Jackie Stewart ger Hamilton råd inför Storbritannien GP i F1 (TT)

Den trefaldige världsmästaren har hunnit fylla 83 år och har varit gäst i podcasten Convex Conversation. Där uttalar han sig om Lewis Hamiltons säsong.

– Han har lite problem eftersom han har en teamkollega som oftare är lite snabbare än vad han är och han har svårt att hantera det, säger Stewart som vann VM 1969, 1971 och 1973.

Han anser natt Hamilton missade möjligheten att lägga av på toppen av sin karriär.

– Lewis till hör den grupp förare som är bäst i sin generation, tillsammans med Ayrton Senna och Alain Prost. Men jag skulle gärna se att han lägger av nu, säger Stewart.

– Det är synd att han inte lade av på toppen av sin  karriär och jag tror inte att han kommer att göra det nu heller. Men samtidigt så vore det smartare att lägga av än att inte mer kunna göra det som han har gjort tidigare.

Rådet till Hamilton inför Storbritannien GP i F1

Istället föreslår Stewart att Hamilton satsar på en helt annan karriär:

– Han har sin musik och han älskar mode. Han skulle passa på modescenen och jag är säker på att han skulle vara framgångsrik där också.

Hamilton, 37, har kontrakt med Mercedes över nästa säsong också och det är ett antalet förare på gridden vars kontrakt går ut efter 2023. AlphaTauri har återigen påtalat att Pierre Gasly har kontrakt över nästa säsong.

Vill du ha bättre koll på hur läget bland teamen och förarna ser ut så kan du lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, där vi gick igenom hela startfältet. Team för team.

Nu är det alltså dags för Storbritannien GP i F1, i år handlar det inte om någon sprinthelg utan om en helt vanlig racehelg. Det är dock en förändring i upplägget. F1 har återinfört torsdagens presskonferenser för vissa förare, förarna befann sig ändå på banan och för att göra fredagen något mer hanterbar så kommer vissa förare att ha sin presskonferens under torsdagen.

Det pratas om att det gäller hälften av fältet, mnen kommer inte att påverka tiden för fredagens träningar.

I morgon kommer vi att titta närmare på vilka tider som gäller och på vilka däck som Pirelli har valt.

Under helgen lade jag också ut ett inlägg där du kan se vilka banor som är klara för 2023 och vilka banor som faktiskt kan försvinna. I den gruppen återfinns bland annat Spa och Monaco. Det är banor som precis som Silverstone har funnits med sedan 1950, även om Storbritanniens GP inte alltid har körts på Silverstone. Mer om det läser du här. 

Svenskkollen

Joel Granfors har haft en positiv helg i England. Han tävlar i GB3,  brittiska Formel 3, och avslutade förra veckan med att ta två pallplatser  och han är nu tvåa i mästerskapet bakom kollegan Luke Browning.

– Det har varit en bra helg, och dubbla pallplatser är inget att klaga på, säger Joel Granfors.

– Vi tappade några poäng på Luke i helgen, men det är mer eller mindre helt jämnt efter halva säsongen. Det är helt öppet inför de återstående racen och jag känner mig väldigt trygg i farten vi har för tillfället. Jag är redo att slåss om den här titeln!

Nästa omgång avgörs  på Spa-Francorchamps i Belgien om närmare en månad.

I Kenya gick det däremot lite tyngre för Oliver Solberg. WRC-svensken hade bra fart i bilen, men stora problem med pudersanden under Safarirallyt.

– Mitt första grusrally i värstingklassen kommer jag knappast att
glömma. Absolut allt som kunde gå fel, gick fel, sa Solberg efter att han slutat på en10:e plats totalt i tävlingen.
Bästa specialsträckan blev en femteplats på SS13. Förutom tiotals minuter förlorade på sträckorna till följd av problemen, rök Hyundai-föraren dessutom på nästan fyra minuter i tidsstraff.
–  En liten tröst är att det gick mycket bättre än förra året. Vi har mycket att göra i framtiden, men det var en framgång att komma i mål. Det är faktiskt en prestation i sig efter allt vi fick gå igenom. Det är tack vare mekanikerna och teamet. Utan dem är ingenting möjligt i denna sport. Nu ser jag fram emot nya mål i nästa tävling.

Den avgörs i Estland den 14-17 juli. Tävlingen i Kenya vanns av Kalle Rovanperä, det var hans fjärde seger i rally-VM 2022.

Stadslopp i Nice och comeback i Sydafrika!

av Anna Andersson

Formel 1 i Sydsfrika eller ett stadslopp i den franska kuststaden Nice? Det är två spännande rykten inför VM i F1 2023.

VM i F1 2023
Blir Charles Leclerc av mis sitt hemma-VM och får köra i grannstaden Nice istället? (TT)

Kalendern för F1 2022 finns här och av 22 lopp återstår nu tretton, fyra av dem innan augusti månad gör sitt intåg.
Men vad väntar sedan?
Från och med 2023 räknar F1 med att ha max 24 lopp under en säsong och F1-bossen Stefano Domenicali har klargjort att F1 kalendern ska omgrupperas till nästa år. Tävlingarna ska ingå i olika grupper beroende på vilken region de ligger i för att undvika onödiga och tidskrävande redor över Atlanten, både för förarna och miljöns skull.
– Tittar man på kalender så finns det vettigt att gruppera länderna efter världsdel, Asien USA eller Europa, säger Christian Horner till motorsporttotal.com.
– Tittar man på årets kalender, där man reser från Baku till Montreal och åker till Australien för en helg. Det är det dyraste man kan göra. Folk har förståelse för Stefanos tankar, men han kommer att möta utmaningar.

Las Vegas, Kina och Qatar i VM i F1 2023

Till VM i F1 2023 gör Qatar comeback, banan var med i VM 2021, då den ersatte Melbourne, och får nu en permanent plats. Nästa år väntar också ett stadslopp i Las Vegas, där tävlade Formel 1 under 1980-talet, men nu är det tänkt att det ska bli en helt annan show än vad det var då när F1 körde på en parkeringsplats. Dessutom räknar Kina och Shanghai med att komma tillbaka till kalendern 2023 och de senaste veckorna har det pratats om att Stefano Domenicali har varit i Sydafrika.
F1 tävlade på Kyalami, Johannesburg, mellan 1967 och 1993, men har numera inget lopp i Afrika.
– Det handlar om ett område som saknas i vår kalender, säger Domenicali.
Ytterligare ett projekt som Stefano Domenicali intresserar sig för är ett stadslopp i Frankrike. I Nice.

Enligt franska „L’Équipe“ har Domenicali sagt att han anser att det är ett ”otroligt projekt”. Men det skulle kunna betyda slutet för Frankrikes GP i Le Castellet och även för Monaco GP, ingen av de banorna har något kontrakt för nästa åt
– Allt jag kan säga är att vi kommer att veta mer om deras framtid i slutet av juli, säger Domenicali enligt Focus.

Domenicali har varit tydlig med att vissa klassiska banor kan behöva lämna sin plats i kalendern för nya marknader. F1 vill ha en kombination av historia, spännande geografiska lösningar, show och nya satsningar. Kan det betyda att Monaco har gjort sitt i F1?

Där pågår en diskussion, men det är många saker, framförallt kring marknadsföring, avgifter och rättigheter som måste lösas, läs mer i länken. Var 2022 det sista Monaco GP?

Här tävlar VM i F1 2023

– Abu Dhabi, Abu Dhabi: Yas Marina Circuit (till och med 2030)

– Azerbajdzjan, Baku: Baku City Circuit (till och med 2023)

– Australien, Melbourne: Albert Park Circuit (till och med 2035)

– Bahrain, Sakhir: Bahrain International Circuit (till och med 2036)

– Brasilien, Sao Paulo: Autodromo Jose Carlos Pace (till och med 2025)

– Kina, Shanghai: Shanghai International Circuit (till och med 2025)

– Storbritannien, Silverstone: Silverstone Circuit (till och med 2024)

– Italien, Imola: Autodromo Enzo e Dino Ferrari (till och med 2025)

– Italien, Monza: Autodromo Nazionale Monza (till och med 2024)

– Japan, Suzuka: Suzuka International Racing Course (till och med 2024)

– Kanada, Montreal: Circuit Gilles Villeneuve (till och med 2029)

– Qatar, Losail: Losail International Circuit (till och med 2032)

– Nederländerna, Zandvoort: Circuit Park Zandvoort (till och med 2023)

– Saudiarabien, Jeddah: Jeddah Street Circuit (troligen till och med 2023)

– Singapore, Singapore: Marina Bay Circuit (till och med 2028)

– Spanien, Barcelona: Circuit de Barcelona-Catalunya (till och med 2026)

– Ungern, Budapest: Hungaroring (till och med 2027)

– USA, Austin: Circuit of The Americas (till och med 2026)

– USA, Las Vegas: Las Vegas Street Circuit (till och med 2025)

Slutligen: USA, Miami: Hard Rock Stadium Circuit (till och med 2031)

Banorna som finns med 2022 – men saknar kontrakt för 2023:

– Belgien, Spa: Circuit de Spa-Francorchamps (till och med 2022)

– Frankrike, Le Castellet: Circuit Paul Ricard (till och med 2022)

– Mexiko, Mexico City: Autodromo Hermanos Rodriguez (till och med 2022)

– Monaco, Monaco: Circuit de Monaco (till och med 2022)

– Österrike, Spielberg: Red-Bull-Ring ( till och med 2022)

Korta nyheter

Red Bulls tänger av sin talang Juri Vips, mer om det läser du här.

Enligt Toto Wolff har Mercedes löst problemet med porpoising, det gjorde man i Barcelona, problemen i Monaco och Baku var bilarnas inställningar. De var för stela.
– Körbarheten över ojämnheter i marken och över curbsen är dålig. Det är det som förarna klagar över och det måste vi förbättra.

Nicholas Latifi har inte tagit några problem i år och har fått stryk av Alexander Albon. Han har en teori:
– Det finns tillfällen när jag har känslan av att min bil inte kan det som jag ser på hans data. Det är ingen skön känsla och något väldigt märkligt.

Missa nu inte Plattan i Mattan. Charles Leclerc tog en ny motor och därför reder vi ut vad som gäller med motorkomponenterna och alla dess bokstavskombinationer. Det har hettat till rejält mellan teamcheferna Christian Horner och Toto Wolff – varför och hur försöker Filip förklara.

Givetvis blir det även nedsnack och genomgång av: Sergio Perez svaga helg, Fernando Alonsos starka helg, Lewis Hamiltons glädje efter helgen, sympati för Haas, och sympatiavsaknad för Yuki Tsunoda.

Ha en fortsatt skön midsommarhelg!

Mercedes problem – inte FIA:s

av Anna Andersson

Nya tekniska direktiv och hårda ord från Mercedes stallchef  Toto Wolff.
Men nu får han häftig kritik av flera experter:
– De har byggt en dålig bil. Det är deras problem, inte FIA:s, säger Jac Villeneuve.

Lewis Hamilton har haft stora problem med  med en bil som hoppat fram 2022 (AP/TT)

Mercedes har haft oerhörda problem med att deras bilar har studsat fram över vägbanan, Lewis Hamilton hade enormt ont i ryggen efter tävlingen i Baku, men han var inte ensam. Flera förare hade ont i rygg och nacke sedan de studsat över gatorna i Baku och till tävlingen i Kanada kom FIA (internationella bilsportförbundet) med nya direktiv.
Under ett möte i Montreal blev Toto Wolff vansinnig och hävdade att andra team försökte skaffa sig politiska fördelar samtidigt som de riskerade hälsan på hans förare.

– Detta är en sport där man försöker att skaffa sig fördelar eller behålla de fördelar man har, men i den här situationen har det gått för långt, sa han.
– Alla förare, i alla fall en i varje team hade så ont i ryggen efter tävlingen att de hade problem att hålla bilen på banan. De tamchefer som försöker att manipulera det och skaffa sig fördelar, samtidigt som FIA försöker att hitta en snabb lösning, är lömska. Det var precis det jag sa.

Red Bull och Christian Horner anser å andra sidan att Mercedes får skylla sig själva, egftersom de harnyggt bilen. Inte FIA.

Jac Villeneuve
Jac Villeneuve, mästare 1997 (AP-TT)

Jac Villeneuve med hård kritik

Den åsikten är Horner inte ensam om. Wolff får nu häftig kritik av F1-experter som den tidigare föraren Christian Danner:
– Om ett team inte klarar av att bygga en bil som föraren kan köra utan att få ont i ryggen är det deras ansvar, inte FIA:s, säger han till sport.1.
– Man kan ställa in en bil och göra den mjukare. Det gör bilen något långsammare, men man kan i alla fall köra den.
Jac Villeneuve, världsmästare 1997, är inne på samma spår.
– De senaste åren har de gjort allt för att behålla försprånget, men nu har de byggt en dålig bil. Det är deras problem. Inte FIA:s, skriver kanadensaren i sin kolumn formule1.nl.
– Andra team har löst det, varför ska de bli bestraffade med en regeländring?

Korta nyheter

NIkita Mazepin stämmer sin tidigare arbetsgivare Haas F1.

Han förklarar för RBC Sport att teamet är skyldigt honom pengar och att det inte har någonting med stalelts tidigare huvudsponsor, som ägs av pappa Mazepin, att göra

– De tog två olika beslut, men jag har inte sett några pengar. Alltså går vi till domstol, säger Nikita Mazepin.

 

Bernie Ecclestone tror inte på Ferrari.
– Jag och många människor hade hoppats på att Ferrari efter 14 år skulle kunna slåss om VM-titeln igen. Nu måste jag tyvärr säga att den som nu sätter sina pengar på Ferrari och Leclerc kommer att förlora allt, säger Ecclestone som nu är 90+ till Blick.
– Det är många småmissar som slinker in hos Ferrari. Tillförlitligheten påminner om hur det såg ut förr i tiden och förarna är inte heller så säkra på banan.
Han anser att detta blir en lätt match för Red Bull.
Apropå Red Bull, teamet har stängt av sin talang Juri Vips efter en incident på Twich. Anledningen läser du här.

Oscar Piastri ska köra för Alpine i Frankrike i mitten av juli.

– Det blir en fredagsträning, säger teamchefen Otmar Szafnauer.

Det har ju snackats om att Piastri kan ersätta Williams Nicholas Latifi redan nästa vecka i Storbritannien, men det är inte bekräftat.

Sedan missar du inte Plattan i Mattan. I vår F1-podd snackar vi ner Kanada GP, pratar om tillförlitlighet, motorer och den hönsgård som F1 kan vara ibland.
Ha en fin midsommar.
Vi hörs på midsommardagen igen.

Red Bull stänger av talang – uttryckte sig rasistiskt

av Anna Andersson

Red Bull stänger av racerföraren Juri Vips från alla officiella åtaganden.
Han har uttryckt sig rasistiskt i samband med att han gameat online.

Juri Vips körde för Red Bull under fredagen i Spanien tidigare i år. (AP/TT)

F2-föraren Juri Vips från Estland anses vara en av de större talangerna på väg mot Formel 1. Han har haft kontrakt med Red Bull Racing sedan 2018, körde fredagsträningen under GP-tävlingen i spanska Barcelona och han har även representerat stallet i däcktesterna efter säsongen vid ett par tillfällen.
Men nu stängs han av med omedelbar verkan.

Red Bull stänger av Vips på grund av rasistiska uttalanden

Anledningen är att han under tisdagen använde sig av rasistiskt uttryck när han spelade  online samtidigt som hela händelsen livestreamades på Twich.

F1-stallet Red Bull gör en tydlig markering och stänger av honom direkt, i väntan på en full utredning av händelsen.
– Vår organisation fördömer vi alla typer av missbruk och vi har en nolltolerans mot både rasistiska uttryck och handlingar inom vår organisation.

Vips ber om ursäkt

21-årige Juri Vips har bett om ursäkt för sina uttalanden.
– Jag ber om ursäkt för det stötande språket som användes under en livestreaming tidigare i dag, säger Juri Vips i ett uttalande.
– Det språket är helt oacceptabelt och återspeglar varken de värderingar eller principer som jag lever efter. Jag ångrar mina handlingar djupt och det är inte det exemplet som jag vill sätta. Jag kommer att samarbete fullt ut med utredningen.

Vips tävlar i Formel 2, serien under Formel 1, och efter sex deltävlingar ligger han sjua, nästa deltävling avgörs i samband med Storbritanniens GP den första helgen i juli.

Plattan i Mattan

Charles Leclerc tog en ny motor och därför reder vi ut vad som gäller med motorkomponenterna och alla dess bokstavskombinationer. Det har hettat till rejält mellan teamcheferna Christian Horner och Toto Wolff – varför och hur försöker Filip förklara. Men det har körts ett race också.

Givetvis blir det nedsnack och genomgång av: Sergio Perez svaga helg, Fernando Alonsos starka helg, Lewis Hamiltons glädje efter helgen, sympati för Haas, och sympatiavsaknad för Yuki Tsunoda. Detta och mycket mer i veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd: Plattan i Mattan. Du hittar den under länken.

Mer intresserad av vad som har hänt med Charles Leclerc, läs gårdagens blogg.

Vad hände med Charles Leclerc?

av Anna Andersson

Efter tre lopp hade Charles Leclerc 46 poängs försprång på Max Verstappen i kampen om VM-titeln.
Efter nio lopp har det vänt.
Nu är han 49 poäng efter den regerande mästaren.

Charles Leclerc
Ferraris Charles Leclerc  (AP/TT)

Den säsong som började med att Red Bull hade problem med bilen och Ferraris Charles Leclerc körde i från sina konkurrenter har utvecklats till att Leclerc fortfarande är snabb – i kvalet.
Men till att bil, team och förare har svårt att leverera under en racedistans – samtidigt som Red Bull har slagit tillbaka.
Max verstappens stall har nu vunnit sex lopp i rad, vilket är den näst längsta sviten i teamets historia.
Ferrari å andra har inte vunnit något lopp sedan tävlingen i Australien den 10 april, det var också då som Charles Leclerc hade 46 poängs försprång på Verstappen. Sedan dess har monegasken bara haft en ren helg, en andraplats i Miami.
Annars har han drabbats av alla möjliga problem:

Imola: Han snurrade (P6)
Barcelona: Motorproblem (DNF)
Monaco: Usel strategi (P4)
Baku: Motorproblem (DNF)
Kanada: Motorbyte (Start från P19 och gick i mål på P5)

Kan Charles Leclerc vända trenden?

Och nu väntar fyra banor av helt annan karaktär.
– Nu har han en ny motor för de kommande loppen. Vi har fyra lopp kvar till sommarpausen och de kommer att bli väldigt viktiga för honom, säger Ferraris stallchef Mattia Binotto.
– Nu kan han vara aggressiv.
Det avstånd Verstappen har byggt upp kan kännas betryggande. Det handlar om nästan två racesegrar, men det kan svänga lika fort åt andra hållet. Det har vi sett tidigare och då menar jag inte bara säsongsinledningen 2022. I fjol hade Max Verstappen en ledning på 32 poäng efter deltävlingarna i Österrike i början av juli – men lagom till sommarpausen i slutet av samma månad hade Lewis Hamilton ett försprång.
Det minns Red Bull och dess chefer.
– Jag kommer ihåg Silverstone förra året, då hade vi ungefär lika stort försprång, säger Red Bulls Helmut Marko till ORF.
– Sedan kom Silverstone och Budapest och pang. Allt var borta.

Hamilton firar på Silverstone 2017. Han och Mercedes brukar trivas i England (TT)

Han varnar även för Mercedes, som kanske inte har haft farten än så länge, men som har en väldigt tillförlitlig bil och en förare som George Russell har fortfarande inte varit utanför topp fem i år.
– Allt kan ändras väldigt snabbt och vi måste arbeta vidare, säger Helmut Marko till Sky.
– Mercedes har verkligen gjort en stark comeback och även Ferrari var starkare än vad vi hade räknat med inför tävlingen i Kanada. Med andra ord så blir det allt jämnare mellan de tre märkena i toppen.

Leclerc ger inte upp

Charles Leclerc vill inte heller prata om något annat än att han inte har gett upp.
Inte än. Det är 13 deltävlingar kvar.
– Det motiverar mig. I Kanada var det tydligt att Red Bull också hade vissa problem. Tillförlitligheten kommer att spela en avgörande roll, säger han enligt motorsport-total.com.
– Men jag vet att det finns fart i den här bilen.
Här kan du se kalendern för F1 2022.
Vill du läsa mer om varför Ferrari ändå bör känna en viss oro för VM i F1 2022.
Och vill du läsa om Mercedes framsteg, så finns det här.
Ha en härlig tisdag.

Mercedes: ”Aldrig så nära Red Bull och Ferrari”

av Anna Andersson

Lewis Hamilton slutade trea. George Russell fyra.

Kan Mercedes utmana om ännu en pallplats i Storbritannien GP i F1?

Storbritannien GP i F1
Max Verstappen (Red Bull), Carlos Sainz (Ferrari) och Lewis Hamiltom (Mercedes) (AP/TT)

Dit är det två veckor och efter Lewis Hamiltons andra pallplats för säsongen och ytterligare en plats bland de fem bästa för George Russell är det positiva tongångar hos Mercedes.

– Vi måste vara nöjda, säger Toto Wolff till tyska Sky.

Stallchefen kunde konstatera att George Russell efter nio lopp fortfarande aldrig varit sämre än femma och behåller fjärdeplatsen i VM i Formel 1. Dessutom fick han se Lewis Hamilton göra ett riktigt bra race. Borta var ryggsmärtorna från Baku och nu var det mesta ett leende för Hamilton.

– Vi höll oss verkligen till planen och detta var vårt fart i dag. I slutet av den andra stinten var vi faktiskt snabbast av alla, säger Toto Wolff.

Samtidigt så skickar han ut en varning till teamet.

– En svala gör ingen sommar och vi såg samma sak i Barcelona.

Vad är möjligt i Storbritannien GP i F1?

Mercedes var bra med i Spanien och tappade sedan rejält under loppen i Monaco och Baku. Om två veckor väntar Storbritannien GP i F1.

– Vi har tidigare alltid kört bra på Silverstone. Nu är frågan om det också är så med den nya bilen. Jag tror att ju färre gupp och ju planare banan är, ju bättre är det för oss.

Även George Russell var väldigt nöjd, trots att han fick stryk av kollega Hamilton.

– Vi har aldrig legat så nära Red Bull och Ferrari rent fartmässigt under den här säsongen, säger han till Sky.

Storbritannien GP i F1 på Silverstone är hemmaplan för Mercedes som team, men också för de två förarna.

Nu ska vi dock komma i håg att Ferraris Charles Leclerc gjorde ett motorbyte och startade längst bak i Kanada. Han var väldigt frustrerad över att han inte fick möjligheten att slåss om pallplatsen med Mercedes bilar eftersom han hade svårt att ta sig genom trafiken. Dessutom tvingades Red Bulls Sergio Perez bryta med ett tekniskt problem, vilket gör att Mercedes på det sättet tjänade två placeringar.

Vill du läsa mer om Canada GP i F1 , som vanns av Max Verstappen, gör du det via länken. Detta var hans sjätte seger på nio VM-lopp 2022.

2013 hade teamet nio segrar i rad, då med Sebastian Vettel bakom ratten.

En annan intressant information från stallet är att Serio Perez bröt på grund av problem med växellådan.

För övrigt så drabbades Fernando Alonso av en bestraffning, precis som jag skrev efter racet. Han föll tillbaka till plats nio, anledningen var att han bytte spår för många gånger.

Ny pallplats för Dino Beganovic

Dino Beganovic fortsätter att leverera. Han körde hem ytterligare en pallplats vid helgens tävlingar för Formula Regional European Championship på Zandvoort.

I det första loppet i Nederländerna gick han i mål som femma, vilket blev en fjärdeplats sedan en framförvarande konkurrent bestraffats för olovlig användning av omkörningshjälpmedlet push-to-pass. I det andra loppet slutade han trea, det var hans åttonde pallplats på tio starter den här säsongen.
– Det har varit okej, men ärligt talat har jag inte haft den bästa känslan i bilen den här helgen, säger Dino Beganovic.

– Vi har jobbat hårt för att hitta rätt, men balansen har inte riktigt funnits där och jag har haft problem i framför allt mittsektorn. Vi måste komma ihåg att vi själva har lagt ribban extremt högt, och det är trots allt ett styrketecken att vi under en sådan här ganska tuff helg ändå lyckas åka härifrån med en pallplats.

Efter fem av tio deltävlingar leder han mästerskapet, 36 poäng före teamkollegan Paul Aron.

– Det har varit en fantastisk första halva, och att leda mästerskapet i halvtid är förstås väldigt motiverande, säger Dino Beganovic.

– Nu har vi ett par veckor på oss att sätta oss ner och analysera i detalj vad som inte riktigt klaffade den här helgen, och lära oss så mycket vi bara kan av det. Vi kommer inte att lämna någonting åt slumpen i den här titelfighten, så mycket kan jag lova.

Nästa tävling avgörs i Ungern den 8-10 juli.

 

Därför bör Ferrari vara oroade

av Anna Andersson

Charles Leclerc körde upp sig 14 placeringar. Men var allt annat än nöjd.
Han tappade ytterligare på Max Verstappen i kampen om VM i F1 2022.

VM i F1 2022
Är Max Verstappen på väg att ta greppet om VM? (TT)

Monegasken bytte motor inför Canada GP i F1 och därför startade han i sista led. Målsättningen var att han skulle ta sig upp till plats fem.
Det gjorde han också.
Men inte sjutton var han nöjd för det.
– Det var ett frustrerande race, jag kunde köra upp mig en bra bit i början av lopept, men fastnade sedan bakom Esteban Ocon. Han försvarade sig väldigt bra på sina hårda däck, famförallt var han stark i kurva tio. Jag fick vänta på depåstoppet där bakom honom. Därefter tog mitt depåstopp lite längre tid än vad som hade varit optimalt och därefter fastnade jag i samma trafik igen, säger Charles Leclerc efter loppet.
– Tio poäng var allt för lite för att jag ska vara nöjd.

Ferrari måste svara – snabbt

De tio poängen ger honom 126 poäng i VM i F1 2022, men han är fortsatt trea i mästerskapet och det är väl egentligen det enda positiva han kan ta med sig från Kanada.

Red Bulls Sergio Perez bröt med tekniska problem och har 129 poäng och i toppen utökade den regerande mästaren Max Verstappen sin ledning har nu samlat ihop 175 poäng.
Det betyder att Verstappen har ett försprång på 49 poäng efter nio av 22 lopp i VM i F1 2022. Det är nästan två racevinster. Nu är Verstappen på väg att rycka och Ferrari måste svara  – och det snabbt.

Nu är det en veckas paus innan Europasäsongen drar igång på allvar med fyra lopp i juli. Storbritannien, Österrike, Frankrike och Ungern. Här är kalendern för F1 2022.

Max Verstappen vann alltså från pole position, Carlos Sainz gjorde allt vad han kunde för att utmana, men lyckades inte och Lewis Hamilton, Mercedes tog sin andra pallplats för säsongen.
Han var riktigt nöjd efteråt. Mer om racet kan du läsa här.

Här i vår F1 live hittar du hela resultatlistan och VM-tabellen. Sök under ledaderboard respektive under ställning.

Korta nyheter efter lopp 9 i VM i F1

Ferrari kan vara glada över Sainz andraplats och Leclercs uppkörning, men de måste vara oroade för det som Mick Schumacher berättade efter loppet. Haasföraren kvalade in till tredje startled och var på väg mot poäng när han plötsligt fick stanna bilen.

Återigen handlade det om ett motorproblem och Ferrari har haft en allt för lång lista av motorproblem i år.
– Plötsligt kändes inte bromspedalen som den brukar. Det är väldigt irriterande och frustrerande, säger en besviken Schumacher till tysk tv efter loppet.

– Det var ett problem relaterat till vår PU.

Ferrari har inte råd att drabbas av fler problem med sin Power Unit i år, det gynnar inte italienarna i jakten på en VM-titel.

•••

Sergio Perez hade två riktigt bra helger i Monaco och Baku. I Montreal kastades han tillbaka igen. Han fick ett tekniskt problem med bilen och blev utan poäng. Det gör att Ferrari knaprade in lite i konstruktörsmästerskapet. Det skiljer 76 poäng till Red Bulls fördel.

Bestraffning för Alonso?

Fernando Alonso startade som tvåa och var inte alls nöjd med sin sjundeplats. Han skyllde på motorproblem – om det nu stämmer. Det vet man aldrig med Fernando Alonso.
Han vet precis vad han ska säga och vad han inte ska säga. Han har inte bara en räv bakom varje öra, han är en räv.
– Lite frustrerande med ett problem med PU, man vill aldrig ha det, men det är okej en dag när man slåss om olats 12-13 vilket är ingenting. Man vill inte ha det när man slåss om en pallplats, säger Alonso, snart 41 år gammal.

Efter loppet fick vi också besked om att domarna utreder om han bytte spår för ofta på raksträckan, så det finns en risk för att han får en bestraffning i efterhand.

Hans kollega Esteban Ocon var däremot väldigt nöjd med sin sjätteplats och hur Fernando försvarat sig mot Valtteri Bottas på slutet. Ensjätte och en sjundeplats är värt väldiugt mycket eftersom den tuffaste konkurrenten McLaren inte tog några poäng alls. Det var viktigt för det franska Alpineteamet sett till konstruktörsmästerskapet.

•••

Alfa Romeo tog poäng med båda bilarna och kinesen Zhou imponerande. Han gjorde ett bra kval och följde upp med ett riktigt bra race. Valtteri Bottas, slutade på plats åtta, placeringen före kinesen, men han hade lite tur.

Nu är det racefritt kommande helg, men häng med bloggen under veckan som kommer – och lyssna på podden såklart. Ett nytt avsnitt av Plattan i Mattan kommer på onsdag.

 

Vem eller vad kan stoppa Verstappen?

av Anna Andersson

Max Verstappen har fått världens chans.
Han startar Canada GP i F1 från första pole position.
Den tuffaste VM-konkurrenten Charles Leclerc från sista.

Canada GP i F1
Max Verstappen tog pole position nr 15 under sin VM-karriär i Formel 1  (TT) 

Redan inför kvalet till Canada GP i Formel 1 stor det klart att Max Verstappen har fått en straffspark. Han har möjligheten att dra i från i VM-sammandraget eftersom Charles Leclerc tvingades till ett motorbyte efter förra veckans tävling i Baku.
Det gör att monegasken, som startat först i de fyra senaste loppen och inte varit sämre än tvåa i något kval i år, nu startar från sista led.
Han startar intill AlphaTauris Yuki Tsunoda som också har gjort ett motorbyte och måste nu arbeta sig upp genom fältet.
Han är i nuläget 34 poäng efter Verstappen
– Vi kommer att göra vårt bästa, var Leclercs kommentar efter kvalet.

Verstappen med pole i Canada GP i F1

Under morgondagens race väntas sol och uppehåll, helt andra förutsättningar än under det blöta kvalet. Det gör att vi nog kan få se ett stort antal förändringar i resultatlistan i förhållande till hur det ser ut i startuppställningen. Exempelvis har Fernando Alonso en plats i första startled, det har inte hänt på typ tio år och Mercedes Lewis Hamilton en plats i andra led.

– Det fungerade rätt bra för oss när det var blött, men tyvärr ska solen skina i morgon, säger Wolff när han möter media efter kvalet.
Mercedes kollegan George Russell chansade med slicks, gjorde en miss och återfinns längre ner i startfältet.

En annan överraskning var Haas där Kevin Magnussen och Mick Schumacher delar led tre ( vilket är Schumachers bästa kvalresultat i F1) och mycket lär handla om hur snabbt Sergio Perez, Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari, tar sig upp genom fältet.

Sergio Perez gjorde för övrigt en miss under Q2, stannade i en barriär och fick inte i backen. Därför saknas han i topp tio.
Mer om kvalet till Canada GP i Formel 1 läser du här, hela startuppställningen hittar du nedan.

Snabba nyheter inför Canada GP i F1

Enligt Otmar Szafnauer, teamchef hos Alpine, så kommer Oscar Piastri att köra Formel 1 2023.
Han fick också en följdfråga på det svaret under presskonferensen:

Could Oscar Piastri be racing in F1 THIS season?
Otmar Szafnauer: ”I wouldn’t rule it out”

Det snackas ju om att han kan ersätta Nicholas Latifi hos Williams redan i Storbritannien om två veckor.

Enligt Franz Tost, teamchef hos AlphaTauri, kommer Pierre Gasly att köra för teamet även 2023. Gasly som var 16;e man i kvalet och exremt besviken efteråt.

Nu är det race klockan 20.00 i kväll. Vill du ladda upp ordentligt? Lyssna på vår podd, Plattan i Mattan. Eller kolla in guiden inför racet.
Annars kan du hänga med min F1-live med start klockan 19.45 i söndagkväll. Då rapporterar jag live under hela racet. Väl mött!

Nya tekniska direktiv – fördel Red Bull?

av Anna Andersson

Inför F1 i Canada snackar vi om bouncing och porpoising i F1. Kan vi får en förändring?

Lewis Hamilton hade enorma smärtor i ryggen, Pierre Gasly oroade sig för att han skulle behöva ha käpp som 30-åring och Sebastian Vettel krävde ett slut – för säkerhetens och hälsans skull.
Nu griper FIA in, vilket kan vara en fördel för Red Bull.

porpoising
Mercedes  Lewis Hamilton i Baku. (AP/TT)

Inför Canada GP i F1 meddelade FIA (internationella bilsportförbundet) att man vidtar åtgärder för att minska problemen som kallas bouncing eller porpoising i F1. Det vill säga när bilarna hoppar och skakar fram över raksträckorna. Vid förra veckans F1-lopp i Baku hade vissa team extrema problem och Hamiltons smärtor när han lämnade bilen gav ett ansikte till det som flera förare kände.

– Vi måste hitta en lösning, sa Sebastian Vettel till ServusTV.
– Jag tror att FIA måste ta tag i detta, det kan inte vara bra. Någon gång smäller det ordentligt och då står alla där och säger, vad var det vi sa?

Nya direktiv ska minska porpoising i F1

Fenomenet drabbar olika team och förare på olika banor. I Baku var Mercedes och Hamilton hård drabbade, precis som Pierre Gasly i Alpha Tauri. I Miami var det George Russell, Mercedes och Carlos Sainz, Ferrari som hade problem.
Mercedes har vid flera tillfällen påpekat att de hoppande bilarna är negativt för förarnas hälsa och när F1 tävlade i Baku diskuterade förarna problemet och majoriteten var för att FIA skulle ingripa.
Ett par dagar senare har FIA lyssnat på deras önskan.

– För förarnas säkerhet är det nödvändigt att vi agerar och att vi ställer krav på teamen så att de för de anpassningar som behövs för reducera eller till och med eliminera fenomenet, skriver FIA i ett uttalande.
FIA har tagit fram ett tekniskt direktiv och tittar under fredagens två träningar närmare golvets design och hur det påverkar bilen under körning. Därefter genomför de sina analyser  och tar  fram ett mått på hur mycket bilarna får studsa och om de vertikala krafterna är för stora måste bilen höjas från marken.

Riskerar diskning

Vilka gränsvärden som gäller får stallen reda på inför den tredje träningen som avgör i kväll. Den bil som inte klarar att hålla sig inom de förutbestämda gränsvärdena riskerar en diskvalificering.

– I den här sporten färdas förarna regelbundet i hastigheter över 300 km/timmen och de måste vara fullt fokuserade i varje sekund, skriver förbundet.
– Trötthet och smärtor i kroppen kan påverka koncentrationen ordentligt. FIA är även oroade över hur förarnas hälsa påverkas under ett längre perspektiv eftersom flera förare har klagat på smärtor i ryggen.
Denna nya anpassning kan förändra konkurrensförhållandena under det pågående världsmästerskapet i F1.

Plötsligt kan nämligen Red Bull få en fördel. De team vars bilar ligger nära vägbanan och har stora problem med att bilen slår i vägbanan kommer att drabbas hårdare. När bilen höjs ökar luftmotståndet och bilen blir långsammare.

Det betyder att Mercedes riskerar att drabbas, Ferrari har lite mer spelrum medan Red Bull, som inte alls verkar ha påverkats av porpoising i F1, lär glädjas åt de nya tekniska direktiven.

Korta nyheter inför Canada GP i F1

Porpoising F1
Günther Steiner, Haas, en frispråkig favorit för många som sett Drive to Survive (AP/TT)

Kritiken mot Mick Schumacher har varit hård. I framförallt tyska medier har det skrivits spaltmeter om att stämningen i teamet inte alls är något vidare och att det finns en konflikt mellan Günter Steiner och Mick Schumacher.

I en intervju med Sky Sport är Steiner väldigt emotionell och talar även emot sitt eget agerande när han kritiserar mediarapporteringen kring teamet.

– Det kommer att dela upp lägret internt och att teamet delas upp utifrån är inte bra för Mick. Det skapas för mycket oro utanför teamet, säger han.

– Jag försöker bara minska pressen på Mick.

Men de uttalanden har gjorde tidigare i juni kan tolkas som om han funderar på att avsluta samarbetet med Schumacher.

Inför Canada GP i F1 är Mick lugn och tillbakavisar alla rykten om problem i teamet.

– Jag anser att jag har fullt stöd av stallet och teamet vet att de har mitt stöd, säger Mick Schuamcher.

– Det finns så många rykten och ingen har fått sparken. Jag tycker nog att det bästa är att strunta i ryktena.

I kväll är det dags att starta träningarna inför Canada GP. Du kan följa dem i vår F1-live, där kan du se alla tider, tabellplaceringar i F1 och under kval och race så kommer jag att liverapportera det som händer på och runt banan. Alla tider finns här.

Vill du ladda upp med ännu mer Formel 1 redan innan söndagens race? Testa vår F1-podd, Plattan i Mattan, där Filip jublade över de senaste ryktena kring Nicholas Latifi.

En guide inför racet finns här.

Sedan ska vi inte missa att det kan bli riktigt busväder på söndag I alla fall enlgit väderleksrapporten inför Canada F1.

Svenskkollen

Marcus Ericsson leder IndyCar, men han och Felix Rosenqvist har lite paus till nästa omgång den 3 juli.

I helgen håller vi däremot ett öga på Dino Beganovic som tävlar i Nederländerna, på Zandvoort. Han leder mästerskapet när det når halvtid.

–  Jag känner mig bättre än någonsin, säger Dino Beganovic.

– Vi har haft ett litet uppehåll efter Paul Ricard och jag har varit iväg på träningsläger med Ferrari. Jag ser verkligen fram emot Zandvoort i helgen. Det är en riktig förarbana, det går fort, och det finns inga utrymmen för misstag. Det är svårt att köra om, så kvalet kommer bli otroligt viktigt. Förhoppningsvis kan vi fortsätta som vi gjort och avsluta den första halvan av säsongen på ett positivt sätt.

Ha en trevlig fredag!

Sida 77 av 390