Hamilton: I kärlek och krig är allt tillåtet

av Anna Andersson

Nu ska kampen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton avgöras.
Det är årets stora duell och Anthony Hamilton är tydlig:
– I kärlek och krig är allt tillåtet.

Max Verstappen och Lewis Hamilton
Inga fiender, men konkurrenter (TT)

Temperaturen inför avgörandet av VM i Formel 1 stiger. Fem omgångar återstår och Max Verstappen har tolv poängs försprång.
Under fredagens träning inför USA:s GP visade Max Verstappen Lewis Hamilton fingret efter en incident på banan och stämningen är spänd.
I alla fall utåt.

– De är som boxare, de vill in i ringen samtidigt, men jag garanterar att när allt är över kommer de att krama om varandra och skratta, säger Anthony Hamilton, pappa till den flerfaldige världsmästaren till talkSPORT.
Han hävdar att det inte finns något ont blod mellan de båda VM-kombatanterna.
– Nej, det stämmer inte. De två är bara tuffa konkurrenter.

Krig mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton ?

Trots det uttalandet har det verkat vara något helt annat än bara en konkurrenssituation i år. På Silverstone var Max Verstappen märkbart irriterad sedan han kolliderat med Hamilton och kört av. Ett par veckor senare var det dags för nästa kollision, den gången på höghastighetsbanan i Monza, Italien.

Därefter var språket mellan dem båda allt annat än vänligt, precis som under fredagens träning när Verstappen kallade Hamilton för dum idiot.
– Det är tävling. Om du är snäll mot din motståndare och släpper gasen kommer du att förlora, säger pappa Hamilton.
– Det är racing. Det går att vara kompisar vid sidan av banan, men när du fajtas är det en sak som gäller. I kärlek och krig är allt tillåtet.

Snabba nyheter

Sebastian Vettel är den förare som gjorde flest omkörningar i USA. Han är också den förare som kört om flest konkurrenter under den här säsongen.

Flest omkörningar 2021
1. Sebastian Vettel: 102 omkörningar
2. Fernando Alonso: 100
3. Carlos Sainz: 95
4. Lance Stroll: 90
4. Sergio Perez: 90

Williams låter Jack Aitken köra FP1 i Abu Dhabi. Britten ersatte George Russell i Bahrain 2020 ( Russell körde för Mercedes eftersom Hamilton var sjuk) och han gjorde sedan ett Young Driver Test för Williams 2020. I år var han inblandad i en svår olycka under 24-timmarsloppet på Spa och drabbades av ett par frakturer, men nu är han redo för F1 igen.

I dag är det 24 år sedan Mika Häkkinen vann sitt första F1-lopp.

Hulken testar Felix bil

Sedan har Nico Hülkenberg testat IndyCar för Arrow McLaren SP. Han testade Felix Rosenqvists bil på Barber Motorsports Park.
Hulken kallade bilen för ett ”rattmonster” eftersom det inte finns någon servostyrning och menade att det var svårt att köra den.
– Det tog ett tag innan jag trivdes i bilen, men på eftermiddagen kom både farten och varvtiderna och det var riktigt roligt, säger han.

Hulken var dock långsammast var de förare som testade. Vad testet betyder är det ingen som svarar på. McLaren planerar för en tredje bil efter 2023, men det kan kanske bli inhopp innan dess.
– När vi pratar om ännu en testdag så måste vi se vad han kan göra på en oval, för att locka fram lusten att köra på banor som Texas och Gateway. Nu vet vi vilken förartyp Nico är och vilken talang han har. Vi behövde inte en dag för att inse att den killen är bra, säger McLarens teamchef Taylor Kiel till motorsporttotal.com.

– När de gäller framtiden behöver vi ta ett par beslut rätt snabbt, men vi har lyxen att inte ha planerat in en tredje bil på full tid före 2023. Med andra ord har vi lite tid att hitta personal. Vi har många förare som vill köra oss och nu ska vi lägga pusslet samt förbereda teamet för att köra tre bilar 2023.

David Malukas, tvåa i Indy Lights, var snabbast med 1.06,398. Hulken körde på 1.07,455 som bäst under sitt första IndyCar test. Även Ryan Hunter-Reay och Andrettis juniorförare Devlin DeFrancesco och Kyle Kirkwood körde.
Du missade väl inte gårdagens artikel om Milla Sjöstrand, 13, som är en av fyra tjejer som klämpar om en plats i Ferraris förarakademi? Du läser texten här.

Milla, 13, nära plats i Ferraris akademi

av Anna Andersson
Milla Sjöstrand
Milla Sjöstrand (Foto: Ellinor Aspeqvist)

Milla Sjöstrand, 13, drömmer om att en dag köra Formel 1.
Nu är hon en av fyra tjejer som har chansen att bli en del av Ferraris förarakademi – redan nästa år.
– Mitt mål är att vinna den där platsen, säger hon.

Redan i fjol var hon inbjuden till Girls on Track – Rising Stars som anordnas av FIA (internationella bilsportförbundet) och Ferrari Driver Academy. Det är den akademi som Ferrari använder sig av för att utbilda unga talanger till F1-förare.
Det är den utbildning som har tagit Charles Leclerc och Mick Schumacher till Formel 1. Den akademi som svenske Dino Beganovic utbildas i sedan 2020 och som idag har åtta medlemmar. En av dem är Maya Weug. Hon utsågs förra året till FIA Girls on Track Rising Star och fick chansen i akademin.
– Det är en väldigt bra utbildning för den som vill nå Formel 1. Det ser man på namnen som har gått där, säger Milla Sjöstrand.

Milla Sjöstrand kör för en plats hos Ferrari

MIlla Sjöstrand
Under FIA Girls on Track (Ellinor Aspeqvist)

I fjol fick hon vända hem efter de första testerna, men till årets uttagning blev hon inbjuden av FIA Women in Motorsport Commission igen. Då har dessutom upplägget förändrats och delats upp i två klasser. De äldre förarna över 14 år tävlar om stöttning av Ferrari Driver Academy i Formel 4. De under 14 år tävlar om en säsong i internationell karting och utbildning i Ferrari Driver Academy.
– En sådan internationell satsning skulle naturligtvis betyda jättemycket för min framtid.

Sverige skickade fyra tjejer till uttagningarna på Paul Ricard i Frankrike. Milla Sjöstrand tog sig vidare från det första steget, till det andra och har därefter valts ut till final, tillsammans med ytterligare tre tjejer som är från Schweiz, Mexiko och Portugal.

– Det var tre dagar med många olika typer av tester. Det var tester på bana där vi fick olika uppgifter, de testade vår reaktion och vi fick genomgå många olika intervjuer med juryn och mediaträning. Det blev lite svårare ju längre vi kom under helgen. Samtidigt har jag haft jättekul och det har varit väldigt utvecklande, berättar Milla Sjöstrand.
– Jag är jätteglad över att ta en plats i finalen. Jag åker så klart dit med målsättningen att vinna.

”Mitt mål och min dröm är Formel 1”

MIlla Sjöstrand
En av fyra tjejer i finalen (Privat)

Vecka 47 reser hon till Italien för att vara med i finalen som avgörs på Lonato, en bana hon aldrig tidigare har kört på.
– De ställer höga krav på oss, men det ska de göra också. Jag åker dit med målsättningen att vinna och jag kommer att göra mitt bästa, säger hon.
FIA och Ferrari driver på satsningen för att inspirera fler tjejer att syssla med motorsport, identifiera de talanger som finns och ändra på den rådande uppfattningen om kvinnor inom motorsporten. Det är numera mer än 45 år sedan en kvinna senast tog poäng i ett F1-lopp och sedan 1970-talet har ingen kvinna lyckats kvala in till ett F1-lopp.

Inom IndyCar är statistiken något bättre. Där vann exempelvis Danica Patrick ett lopp år 2008 och Simona de Silvestro kvalade in till årets Indy 500 och i WEC har det i år funnits sex heltidsanställda kvinnliga förare.
– Mitt mål och min dröm är att köra Formel 1. Vi får se hur långt jag når, men jag ska göra allt jag kan i alla fall, säger Milla Sjöstrand.
– För mig är det inget konstigt alls att tävla mot killar, vi vill ju alla samma sak. Vi kör på samma villkor och vi vill vinna precis lika mycket. Sedan spelar det ingen roll vem som sitter under hjälmen.

••••

Vill du läsa mer om tjejer och motorsport? Här är en intervju med Beth Parretha inför årets Indy 500. Hon har en ambitiös satsning för att ge tjejer en plats, både på banan och i depån och fabriken.

Red Bull: Då säkrar vi titeln 2021

av Anna Andersson

Ytterligare två segrar – därefter har Red Bull säkrat en VM-titel i Formel 1 2021.
I alla fall om man får tro teamet,
– Jag har hela tiden sagt att vi måste vinna tio lopp för att vinna VM, säger Red Bulls Helmut Marko.

VM-titel i Formel 1
Shaquille O’Neal lämnade pokalen till Max Verstappen (TT)

Max Verstappen slog Mercedes i USA:s GP, en seger som teamet inte hade vågat tro på inför racet eftersom Austin är en bana som av tradition passar Lewis Hamilton väldigt bra. Nu har Red Bulls förare ett övertag på 12 poäng i kampen om VM-titeln och fem lopp återstår av säsongen.

Teamet är nu på väg att säkra ännu en VM-titel i Formel 1. Teamets femte förar-VM, tidigare har Sebastian Vettel vunnit fyra VM för teamet.

– Det är positivt. De senaste tre banorna var egentligen banor som borde passa Mercedes bättre. Men nu åker vi med ett försprång på 12 poäng till Mexiko, för att vi ligger efter, säger Helmut Marko.
Den frispråkige konsluten var väldigt tydlig när han pratade med den tyska TV-kanalen Sky efter gårdagens vinst i USA.
– Jag har hela tiden sagt att vi måste vinna tio lopp för att vinna VM. Med andra ord saknas det två vinster. Det för att vi kanske kan luta oss tillbaka lite när vi kommer till Mellanösten. Där är det väldigt många långa raksträckor och då lär Mercedes återigen ha en fördel.

Tar Red Bull sin femte VM-titel i Formel 1?

Däremot ser han en fördel för Red Bull i de två kommande loppen, detta eftersom deltävlingarna i Mexiko och Brasilien avgörs på hög höjd. Där påverkas motorerna av lufttrycket och Mercedes kan inte dra nytta av den motorfördel som de normalt sett har.
– Mexiko och Brasilien borde passa oss betydligt bättre, på grund av den höga höjden, säger Marko.

Mercedes, som vunnit samtliga VM-både för förare och konstruktörer sedan 2014, har dock inte gett upp.

– Chansen finns där. Allt är öppet. Jag hade hellre haft 12 poängs försprång än legat efter med 12 poäng, men det kan ändras under ett rae om en av förarna bryter, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.com.

– Vi leder konstruktörsmästerskapet och det måste vi bygga vidare på.

Samtidigt som Red Bull och Verstappen har 12 poängs försprång i förar-VM har Mercedes 23 poängs förprång i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.

Fem lopp som avgör VM 2021

Fem deltävlingar återstår, i en av dem (Braslien) kommer årets sista F1 Sprint att avgöras. Det ger ytterligare tre poäng, dessutom delas det ut en poäng till föraren med det snabbaste varvet (om han har en plats bland de tio främsta).

Det betyder att även om Verstappen skulle vinna de två nästkommande loppen, vinna sprinten och även köra det snabbaste varvet vid båda racen – samtidigt som Hamilton bryter båda racen så har han inte säkrat titeln. Då har han 67 poängs försprång, men i säsongens tre sista lopp går det att samla i hop 78 poäng.
Det betyder att VM kan avgöras i Qatar. Det mest troliga är dock att VM avgörs i någon av de två sista racen i Saudiarabien eller Abu Dhabi. Du har kalendern här.
Mer om gårdagens race läser du här.

Tack för att du tog dig tid att läsa.

Verstappen tog segern – och utökar ledningen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gav allt.
Men det räckte inte.
Max Verstappen vann i USA:s GP i F1 och utökade ledningen i VM.

i USA:s GP i F1
Verstappen utökar ledningen (TT)

Inför helgen i Austin pratades det återigen om Mercedes och Lewis Hamilton. CoTA är en bana där Mercedes har dominerat sedan hybrideran inleddes år 2014 och där den flerfaldige mästaren Hamilton har vunnit fler gånger än någon annan.
Han var också piggast i starten och körde om Max Verstappen, som startade från pole positon. Det gav honom ledningen, men Red Bull och Verstappen behöll kommandot.
Verstappen var först av VM-kombananterna att gå i depå. Han tog nya däck på varv 11 och var sedan riktigt snabb på banan. Hamilton väntade i ytterligare tre varv innan han gick i depå. När han kom ut på varv 14 hade Verstappen tagit över ledningen i loppet.
Det tidiga depåstoppet var ett smart drag av Red Bull som tog initiativet i racet eftersom Verstappen hade fri bana och sin direkta konkurrent bakom sig – och på exakt samma strategi.

Red Bulls strategi i USA:s GP i F1

Verstappen var även först i depå för det andra depåstoppet, på varv 30, Hamilton följde efter på varv 38. Mercedes gjorde ett fint depåstopp, Hamilton kom ut nästan 9 sekunder efter Verstappen och behövde alltså köra lite mer än en halv sekund per varv för att köra ikapp Verstappen.
På det 42:a av de 56 varven var avståndet mellan dem båda mindre än fem sekunder, två varv senare hade Hamilton kapat ytterligare en sekund. På det 49;e varvet var Hamilton mindre än två sekunder bakom Verstappen.
Det blev en häftig kamp ända in i mål, där Verstappen avgjorde tack vare en riktigt bra första sektor på det sista varvet. Red Bulls förare var 1,3 sekunder före Mercedesen i mål.

i USA:s GP i F1
12 poäng – fem lopp kvar (TT)

– Jag gillar verkligen hur vi valde strategin, det är bra att vara aggressiv ibland, sa Max Verstappen på radion efter loppet.
I sammandraget leder nu Max Verstappen med 12 poäng när fem lopp återstår av årets säsong.
– Det var ett otroligt tufft race, jag gjorde en bra start, säger Lewis Hamilton som fick bonuspoängen för det snabbaste varvet.
– Men de var bättre den här helgen och vi räckte inte till
Hela VM-tabellen finns här.

Håller du med Verstappen i hans snabba analys?

Snabba nyheter från USA

Sergio Perez körde in som trea, han var helt slut efteråt eftersom hans flaska slutade fungera under inledningen av loppet och han inte kunde få någon dryck i sig under resten av racet. Även Charles Leclerc, Ferrari, ska ha beröm för sin fjärdeplats i loppet. Den var viktig i kampen om plats tre i märkes-VM. Det skiljer nu fyra poäng mellan McLaren som är trea i VM och Ferrari som är fyra. Här är hela resultatlistan.

Kimi Räikkönen var på väg mot poäng i sitt sista lopp i Austin, men två varv från mål tappade han kontrollen över bilen och snurrade av i kurva sex. Även om han kunde rädda bilen och ta den upp på banan igen tappade han ett par placeringar och en VM-poäng. Den tog Sebastian Vettel.
Hela resultatlistan till USA:s GP har du här.

Det var 400 000 människor i Austin under tävlingshelgen. En helt makalös siffra år 2021 och en siffra som, vad jag vet, ingen annan arrangör kommer upp till ett vanligt år heller. F1 har verkligen tagit en plats i USA.

Det är nu fem lopp kvar av årets VM och mästerskapet fortsätter i Mexiko om två veckor. Det är en bana som brukar passa Red Bull något bättre än Mercedes eftersom den ligger på väldigt hög höjd.
Mitt tips inför avgörandet, samt datum och tider för de race som återstår, hittar du här.

Tack för att du läser!

Mer snack efter racet  kommer under morgondagen! Välkommen tillbaka

 

Red Bull snabbast i Mercedes land

av Anna Andersson

CoTA i Austin har varit Mercedes land.
Fram till i år.
2021 har Max Verstappen pole position före Lewis Hamilton.

Max Verstappen pole position
Max Verstappen i pole position (TT)

För första gången sedan 2014 står det inte en Mercedes i pole position på Circuit of The Americas (CoTA). Istället är det VM-ledaren Max Verstappen som har pole position i USA:s GP. Red Bulls förare avgjorde kvalet till USA:s GP i den sista sektorn.
– Mitt första varv i Q3 var inte helt perfekt och även det sista försöket startade lite tveksamt. Jag var inte helt säker på om jag skulle lyckas slå min eller Lewis tid efter den starten, säger Max Verstappen efter sin första pole position i USA.

Verstappen med pole position

VM-tvåan Lewis Hamilton startar USA:s GP från andra startposition och bakom honom delar Sergio Perez, Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari andra startled.
– Jag tror att detta är precis detta som folk gillar. Jag hoppas på en riktigt bra start där vi sedan kan jobba ihop som team och få ett så bra resultat som möjligt, säger Verstappen.
Även Lewis Hamilton var rätt nöjd med sitt kvalresultat, trots att han inte tog pole postion.
– Jag tror att vi fick ut allt vi kunde i dag, de var otroligt snabba här, säger britten efter kvalet.
– Mitt mål är att vinna racet.

Mercedes har tidigare haft ett stort övertag i just USA tidigare år. Hamilton har fem segrar på banan och teamet har vunnit fyra av de fem senaste loppen i Texas. Nu är det en oerhört jämnt kamp om VM-titeln där Verstappen har sex poängs försprång när sex lopp återstår och kampen blev tydlig redan under fredagens träningar när Verstappen visade fingret för Hamilton.

Visade Hamilton fingret

Det blir spännande att se hur starten utvecklar sig, in mot den tajta första kurvan och hur de två VM-kombatanterna hanterar den pressade situationen.

Kampen mellan Red Bull och Mercedes är otroligt intensiv, men det är också den fajt som pågår om tredjeplatsen i mästerskapet, den mellan McLaren och Ferrari. Ferraris förare var knappt före McLarens förare under kvällens kval, men hur kommer det att se ut i racet?

Av förarna som startar i topp tio är det enbart Carlos Sainz, Ferrari och Yuki Tsunoda, AlphaTauri, som startar på soft, övriga förare startar på medium.

Ricciardos dröm – och helgens bestraffningar

Kimi Räikkönen avslutade sitt sista F1-kval i USA redan i Q1, där han ”bara” slog de båda bilarna från Haas. USA är för övrigt platsen för hans senaste seger i Formel 1. Det var år 2018 då han tävlade för Ferrari.

Det har skett endel förändringar i startuppställningen, samtliga på grund av motorbyten. Det betyder att Sebastian Vettel, Aston Martin, Fernando Alonso, Alpine och George Russell, Williams har de tre sista startpositionerna. Alonso satte ingen riktig tid i Q2 utan försökte dra kollegan Esteban Ocon till Q3. Det lyckades inte. Russell fick sin tid i Q2 struken på grund av att han var över banbegränsningen (tracklimits).

Även Valtteri Bottas har bytt en komponent i motorn. Det gör att han flyttas tillbaka fem platser i starten av loppet. Mercedes har under hösten haft stora problem med tillförlitligheten. Kan det ställa till problem när säsongen nu ska avgöras?

Här ser du startuppställningen.

En kul anekdot från dagen kommer här. Daniel Ricciardo och han drömbil:

Vill du ha en guide till helgens lopp finnns den här.

Här kan du läsa mer om Pirelis däckstrategi.  Missa inte racestart, det är dags för USA:s GP klockan 21.00 söndag kväll.

Max till Lewis: Dumma idiot

av Anna Andersson

Racehelgen i Austin har startat med tuffa bataljer. Redan under träningen.
Max Verstappen visade Lewis Hamilton fingret och skrek över radion:
– Dumma idiot!

Spänt igen (TT)

Kampen mellan VM-ledaren Max Verstappen och tvåan Lewis Hamilton är stenhård. Det skiljer sex poäng när sex deltävlingar återstår och under fredagens träningar inför helgens GP i Austin var stämningen spänd direkt.
Max Verstappen gav Hamilton fingret efter en incident på den andra träningen. Just det plockade F1 bort från sin film från incidenten, men Red Bullförarens irritation ligger kvar:
– Dumma idiot, gnällde Verstappen över radion.

Situationen var klart spänd, men Red Bulls teamchef försöker att trycka ner intresset kring den:

– Max förklarade bara att han var först. Det hör till, menar Red Bulls teamchef Christian Horner.

Bottas snabb

Gårdagens snabbaste tid satte Valtteri Bottas, Mercedes, under den första träningen (1.34,874) under den andra låg fokus på logrund och raceförberedande arbete. Det verkade som om Red Bull och Mercedes ligger på en liknande nivå.
– Mercedes är väldigt snabba, men vi har tagit ett stort kliv framåt mellan den första och den andra träningen. Max hade problem med trafik och fick inte till något varv. Jämfört med den första träningen har avståndet minskat från nästan en sekund till betydligt mindre, säger Red Bulls Helmut Marko till Sky.
– Vi är även nöjda med tiderna på de längre stinterna. Dagens kval startar klockan 23.00. Mer om tiderna kan du se här.
Här finns en guide inför helgens tävling och här visar statistiken vem som vinner VM.
Notera också att både Sebastian Vettel och Valtteri Bottas har motorbestraffningar och flyttas tillbaka i startuppställningen efter dagens kval.

Här är det samlade resultatet från den första träningsdagen.

 

Max Verstappen vinner VM i Formel 1

av Anna Andersson

Utmanaren Max Verstappen vinner VM i Formel 1.
I alla fall om statistiken får tala.

Max Verstappen vinner VM i Formel 1
Vem vinner VM? (TT)

Det återstår sex lopp av VM i Formel 1 och det skiljer sex poäng mellan ledaren Max Verstappen och tvåan, den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton. Mästerskapet har nu kommit till Austin, USA, en bana där Mercedes har vunnit fyra av de fem senaste åren och Lewis Hamilton har tagit fem segrar.
– Det är viktigt att vinna varje lopp. Eller i alla fall maximera vårt resultat på något sätt. Det är vårt mål de kommande sex tävlingshelgerna, men det blir oerhört svårt, säger Lewis Hamilton när han möter media inför USA:s GP.

Statistiken: Max Verstappen vinner VM i Formel 1

Austin och Texas är Mercedes land – men därefter väntar Mexiko en deltävling som avgörs på hög höjd. Där har Red Bull och Max Verstappen bättre förutsättningar.
– Det finns tillfällen och banor där de kan slå oss. Samtidigt vill jag inte utgå ifrån att vi inte är starka i Mexiko, även om de är otroligt starka i just där, säger Hamilton.

Max verstapen vinner VM i Formel 1
Bottas seger viktig för Hamilton (TT)

I samband med Turkliets GP för två veckor sedan bytte mästerskapet ledare för den fjärde gången på sex deltävlingar. Ingen förare har haft  ledningen med mer än åtta poäng under de sju senaste deltävlignarna. VM i Formel 1 2021 är jämnare än på mycket länge, och för ovanlighetens skull är det två olika team är i en tajt kamp om titeln.
Den situationen har sporten inte varit i sedan det nya motorreglementet infördes år 2014.
– Vi får vänta och se hur starka Mercedes är här, jag hoppas att vi kan konkurrera med dem. Men det är alltid den stora frågan, säger Max Verstappen under presskonferensen inför USA:s GP.
– Självklart vill jag behålla ledningen i VM. Vi har varit nära ett bra resultat här några gånger, det är dags att göra det till en seger.

”Vi ligger på gränsen”

En titt i statistiken för de tio senaste åren visar att den förare som lett VM efter 16 deltävlingar också har lyckats vinna titeln. Senast den förare som ledde VM efter just 16 lopp missade titeln var år 2010.  Då ledde Mark Webber VM med 14 poäng, men hans kollega hos Red Bull, Sebastian Vettel vann mästerskapet.
Därefter har situationen varit en annan – och i år ligger alla stall på gränsen av vad de klarar av. Det kommer inga fler nyheter till bilarna eftersom utvecklingen är fokuserad det nya reglemente som införs 2022 och det är sex tävlingshelger kvar innan säsongen är över.
– Vi ligger på gränsen. Det finns inget mer att göra, säger Verstappen.
– Allt är redan maximerat.
2021 ska Formel 1 avgöras med en tajt fajt på banan.

Max Verstappen vinner VM i Formel 1
Sex poäng skiljer när sex lopp återstår (TT)

Den förare som leder VM efter 16 lopp – vinner VM

2020: Lewis Hamilton (127 poäng före Valtteri Bottas)
2019: Lewis Hamilton (73 poäng före Valtteri Bottas)
2018: Lewis Hamilton (50 poäng före Sebastian Vettel)
2017: Lewis Hamilton (59 poäng före Sebastian Vettel)
2016: Nico Rosberg (23 poäng före Lewis Hamilton)
2015: Lewis Hamilton (76 poäng före Sebastian Vettel)
2014: Lewis Hamilton (17 poäng före Nico Rosberg)
2013: Sebastian Vettel (115 poäng före Fernando Alonso)
2012: Sebastian Vettel (6 poäng före Fernando Alonso)
2011: Sebastian Vettel (127 poäng före Jenson Button)

Fotot: 2010 ledde Mark Webber VM efter 16 lopp. Hans kollega Sebastian Vettel var trea på samma poäng som tvåan Fernando Alonso, men lyckades ändå vinna titlen.

Snabba nyheter

Sebastian Vettel byter motor i helgen och bestraffas i starten av USA:s GP. Även Valtteri Bottas byter en komponent i sin power unit och flyttas tillbaka fem platser i starten. Bottas har nu gjort tre byten på fyra lopp. Bottas var snabbast på träning 1. Här är resultat från träning 1.

Under den andra var Sergio Perez, Red Bull snabbast. Här är resultatet.

Notera att Verstappen inte körde något snabbt varv på soft. Ser vi till tiderna på de längre simuleringarna känns det som om det kan bli en tajt fajt mellan Mercedes och Red Bull, samt mellan Ferrari och McLaren. Kvaldags kl 23.00 i  morgon lördag.

Det har pratats mycket om att Andretti ska ta över det team som nu kör under namnet Alfa Romeo, men än har ingenting hänt. I onsdags twittrade Andretti Autosport att de väntade på roliga nyheter. Det visade sig handla om en ny sponsor för deras team i Formel E.

Den förre F1-gurun Bernie Ecclestone pratar gärna med Roger Benoit på Blick, men Ecclestone tror inte på Andretti Autosport i F1.

– Jag tror inte på en F1-deal med Andretti. Schweiz är inte direkt en perfekt ort för utländska stall, även om det finns fantastiska förutsättningar med en bra fabrik och  en bra vindtunnel. Av personliga skäl passar det fram famförallt inte de viktiga britterna. De trivs inte utan sina fish & chips.

Ecclestone bor själv sedan 35 år i Gstaad.

Letar du efter en guide tilll USA:s G? Här hittar du statistik från tidigare år.

Här hittar du tracklimits för helgen:

Här hittar du Pirellis däckval och alla tider som gäller i helgen. Det är både kval och race kvällstid.

 

Nico Rosberg: Där spolade jag ner en miljard i avloppet

av Anna Andersson

Han körde över mållinjen som världsmästare. Ett par sekunder senare bestämde sig Nico Rosberg för att avsluta karriären.
Han pallade inte mer.
– Där spolade jag ner en miljard kronor i avloppet, men ”shit happens”, säger F1-mästaren från 2016.

Nico Rosberg
Nico Rosberg firar sin VM-titel i Formel 1 (TT)

Det var den 27 november 2016. Lewis Hamilton körde hem segern i Abu Dhabis GP, men det var Nico Rosberg som vann VM-titeln. I samma material slog han Lewis Hamilton och vann VM-titeln.
Han är den enda föraren som lyckats besegra Hamilton i kampen om VM-titeln sedan år 2014. Fem dagar senare lade han av.

Endast 31 år gammal.
– Två meter efter det att jag kört över mållinjen i Abu Dhabi. Om du frågar mig när jag bestämde mig för att sluta? Det var där, i det ögonblicket, berättar Rosberg för Squaremile.

Nico Rosberg
Nico Rosberg 2021 (TT)

Nico Rosberg om målet – och uppoffringen

Han hade uppnått det han hade drömt om. Nått sitt mål och han var helt slut.
Helt tömd på energi.
– Jag gav allt jag hade. Frågan var om jag ville fortsätta att prestera på den nivån och leva ett så intensivt liv när jag hade uppnått min dröm om att bli världsmästare. Det kändes som det perfekta tillfället att ta ett kliv åt sidan och starta ett nytt liv med andra fördelar.
Han hade ett kontrakt med Mercedes, men inga pengar i världen kunde få honom att fortsätta göra de uppoffringar som han hade gjort för att klara av att slå Hamilton.

För han visste precis vad det kostade och att det var det som avgjorde titelkampen,

– VM avgjordes på Suzuka. Jag tog pole position med två hundradelar. Lewis hade den snabbaste tiden, men jag kom efter honom och slog honom med minsta möjliga marginal. Två hundradelar. Skillnaden låg i benmuskler som jag tappade när jag slutade cykla den sommaren, förklarar Rosberg.

Där avgjordes VM 2016

Han berättar hur han gjorde allt, in i minsta detalj,  för att vinna. Hur han sparade in 80 g på att ha en svart hjälm, tio gram på att ha ankelsockor istället för knästrumpor, hur han förändrade sina handskar och arbetade med en idrottspsykolog för att nå sitt mål.
– Ett kilo är lika mycket som tre hundradelar, så jag tittade efter minsta lilla detalj som kunde förbättra min prestation. Ge mig en liten fördel. Jag var väldigt tunn och kunde inte gå ner mer i vikt, men jag hade kvar de där benmusklerna, säger Rosberg.

– Det tog mig två månader att tappa dem och det var tillräckligt mycket för att ge mig pole position på Suzuka. Jag tror att Lewis störde sig på att jag tog pole där och han tappade fokus, missade starten och föll ner till plats åtta. Han slutade trea i racet, det var en enkel seger för mig och den gav mig ledningen i mästerskapet. Den avgjorde kampen om VM-titeln.

Det är värt att läsa hela artikeln. I dag arbetar Nico Rosberg bland annat som F1-expert för en TV-kanal och han har ett eget team i Extreme E ( där Johan Kristoffersson tävlar).

Han är en av få förare som slagit två av tidernas bästa förare i samma material, Michael Schuamcher i Mercedes och därefter Schumachers ersättare, Lewis Hamilton.

Vill du läsa om helgens race? Här är guiden.

Här hittar du däckval och tider.

Snabba nyheter från IndyCar

Dansken Christian Lundgaard är klar för IndyCar och RLL nästa år. Han har kört i Formel 2 och varit juniorförare hos Renault/Alpine, men det är ett samarbete som inte har gett det resultat som Lundegaard hade drömt om. Faktum är att Renault/Alpine inte har lyckats producera en förare till Formel 1 sedan 2016.
Nu har F1-teamet kontrakt med Esteban Ocon och Fernando Alonso för nästa år , samtidigt som det har  ytterligare två F2-förare i Guanyu Zhou och Oscar Piastri som båda kämpar om den plats som är kvar i F1 för 2022. Den sista platsen finns nu hos Alfa Romeo, men frågan är om det teamet säljs innan året är slut.

Då kan förutsättningarna förändras igen.

En man för IndyCar? (TT)

Nico Hülkenberg, som tidigare kört F1 för bland annat Williams och Renault, ska testa för IndyCar på måndag kommande vecka. Han ska köra för Arrow McLaren SP. Det är Hulkens första IndyCartest och teamet har redan två förare för nästa år, Felix Rosenqvist och Pat O´Ward.
När vi är inne på Felix har du möjlighet att höra hans tankar om året i en intervju med Indypodden. Där finns också mitt senaste samtal med Marcus Ericsson.

Sedan kan vi berätta att Mika Häkkinen är klar för Race of Champions, han blir kollega till Valtteri Bottas när evenemanget avgörs i Piteå nästa år. De tävlar för Team Finland.

Chefens löfte inför för F1:s framtid

av Anna Andersson

Formel 1 laddar för USA Grand Prix 2021 – och samtidigt släpper chefen ett spännande löfte:
– När det gäller framtiden efter 2022, har vi snart goda nyheter, lovar sportens VD Stefano Domenicali.

Löftet publiceras på Formula 1:s hemsida, men vad det innebär berättar inte Ferraris tidigare teamchef. Han säger bara så mycket som att:
– Vi går åt rätt håll och har kommit till den punkten då vi kan ta ett beslut kring var Formel 1 går i framtiden.

Många experter utgår i från att det handlar om fler F1-lopp. Redan till nästa år återfinns 23 lopp i kalendern vilket är fler än någonsin tidigare och Liberty Media som äger rättigheterna till sporten har uttryckt en önskan om 25 lopp.
Det pratas om ett F1-lopp i Las Vegas, USA och även om ett i Sydafrika. Där tävlade F1 fram till för ungefär 30 år sedan. 1993 avgjordes det sista loppet på Kyalami utanför Johannesburg och sedan dess har F1 inte tävlat i Afrika.

Nyheterna kan också röra det nya motorreglementet som ska gälla efter 2026. Det pratas om att Porsche och Audi kan vara på väg in som motortillverkare. Dessutom pratas det just nu väldigt mycket om att det är ytterligare ett amerikanskt team på väg till F1. Michael Andretti och Andretti Autosport förhandlar med ägarna till Alfa Romeo F1 och de förhandlingarna sägs fortsätta i Austin den kommande helgen.
Eller handlar allt om att Renaults förre teamchef Flavio Briatore, som stängdes av efter den stora skandalen kring crashgate 2009, är på väg tillbaka?

Kolla detta inlägget. Där han och Domenicali skickar ett gemensamt meddelande,

Strejkhot inför 2022

Inför USA Grand Prix 2021 handlar mycket av snacket om asfalten. MotoGP var på besök på Circuit of the Americas för ett par veckor sedan och förarna var så pass irriterade och oroade att de hotar med att strejka om asfalten inte läggs om till 2022.
– Banan är inte säker och det är inte acceptabelt att köra på den typen. Den åsikten står 95 procent av förarna bakom, sa Alex Espargo till motorsporttotal.com.

Ägarna har lovat motoGP en ny asfaltering av området från kurva 2 till kurva tio under nästa år.
– Vi kräver det, men ägarna frågade vad som är minimum för att vi ska komma nästa år, säger Espargo.
Vissa delar av banan har asfalterats om till årets säsong och Pirelli är asfalten ett stort frågetecken. Mer om det läser du här.
Det blir spännande att se vad F1-förarna säger efter fredagens träningar. 2019 var det flera förare som klagade över smärtor i rygg och nacke.

För övrigt handlade gårdagens stora snackis inte om USA, utan om den klädkod som alla F1:s medrbetare måste hålla sig till under deltävlignen i Saudiarabien.

Guide till USA Grand Prix 2021

Circuit of the Americas, Austin Texas

Längd: 5516 m (56 varv). Banan körs motsols.
Total distans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Alla tider som gäller: Här hittar du det.
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däckval till USA Grand Prix 2021
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim

Kimi Räikkönen vann med Ferrari 2018.  (TT)

Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2019: 2 depåstopp.
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.

Förste pole pole position: Sebastian Vettel, Red Bull 2012.
Första segrare: Lewis Hamilton, McLaren, 2012.
Segrar från pole position: 4
Vinst från sämsta startposition:
Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015. Kimi Räikkönen gjorde det 2018 .
Omkörningar:
2019: 53
2018: 27
2017: 34
2016: 40
2015: 39

USA Grand Prix 2021
Lewis Hamililton har fem segrar i USA (TT)

Fakta och statistik – USA Grand Prix

Topp 8 kvalet 2019:
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:32.029 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2019: 1:32.029 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:32.237 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.999 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:56.824 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole positions:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Valtteri Bottas (1)

Team med flest pole positions:
Mercedes (6)
Red Bull (2)

USA Grand Prix 2019

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Lando Norris, McLaren
8. Carlos Sainz, McLaren

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:37.392 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste vinnarna:
2019: Valtteri Bottas, Mercedes
2018: Kimi Räikkönen, Ferrari
2017: Lewis Hamilton, Mercedes
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes

Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (1)
Kimi Räikkönen (1)
Valtteri Bottas (1)

Team med flest vinster:
Mercedes (5)
McLaren (1)
Red Bull (1)
Ferrari (1)

Starka reaktioner efter klädkod inom Formel 1

av Anna Andersson

We race as one – det är Formel 1:s upprop mot rasism och för jämlikhet.
Nu ifrågasätts den satsningen.
I december debuterar Formel 1 i Saudiarabien och en sträng klädkod har startat häftiga diskussioner på sociala medier.

Formel 1 i Saudiarabien
Hamilton i Bahrain år 2016 (TT)

Den 5 december kör Formel 1 i Saudiarabien för första gången någonsin och enligt arrangören kommer F1-team och förare att kunna mötas av fullsatta läktare sedan pandemirestriktionerna i landet nu har lättats.
Men tävlingen är mycket omdiskuterad, bland annat eftersom situationen för mänskliga rättigheter i Saudiarabien har varit föremål för en omfattande internationell kritik. Formel 1 har varit tydliga med sitt inkluderande budskap ”We race as one”, men i Saudiarabien är situationen en annan.

Klädkod inför Formel 1 i Saudiarabien

Under veckan släpptes en lista på vilka klädesplagg som är godkända i samband med tävlingshelgen i Jeddah och där är det tydliga begränsningar i hur besökare och teampersonal för både Formel 1 och supportserierna får lov att klä sig. Det har bland annat spanska Marca skrivit om.

Förbuden har skapat starkas reaktioner, framförallt i sociala medier.

Eller detta:

 

När Formel i kör i Saudiarabien ställs det krav på hur medarbetarna ska klä sig. Det finns tydliga bilder på vilka kläder kvinnor får bära och vilka de inte får bära. Det är förbjudet för tjejer att ha på sig tunna kläder där huden skymtar genom tyget, de får inte sminka sig kraftigt, inte bära shorts, korta kjolar, jeans med hål i som kan visa huden på låren och inte heller någon bikini. Det är även förbud mot tajta kläder, djupa urringningar samt bara axlar.
Män får inte heller bära linne, vara barbröstade, ha shorts, trasiga eller tajta jeans. Istället är det heltäckande klädsel som gäller under tävlingshelgen.

Kritiskt inlägg raderat

Klädkoden har inte kommenterats av något av teamen i Formel 1, men av andra deltagare. Fransmannen Culliaume Capietto, team manager för Prema Racing som tävlar i supportserierna till Formel 1, reagerade med ett humoristiskt, men även kritiskt meddelande.

Han twittrade:

”Today we received the ”dress code” for Jeddah grand prix… if I understand well as a man I cannot wear short pants, so I will buy some kilts as not allowed only for women.”

”I dag fick vi en klädkod till Jeddah Grand Prix…om jag förstår det hela rätt får jag som man inte bära shorts, men jag kan köpa ett par kiltar. Det är bara förbjudet för kvinnor.”

Det inlägget är nu raderat.

USA GP – raceweek igen

Sex tävlingshelger återstår av årets säsong i Formel 1 och det skiljer sex poäng mellan Max Verstappen, Red Bull och Lewis Hamilton, Mercedes. Det är nästintill ingenting. Vill du läsa om Pirellis däckval och helgens tider gör du det här.

Här kan du också läsa om varför Formel 1 kan stoppa talangfulle Colton Herta från F1 2022.

Här kan du se alla kvarvarande deltävlingar och mitt tips kring avgörandet.

I morgon återkommer jag med en guide inför helgens race – och det senaste snacket.

Vi hörs.

Sida 99 av 390